کد خبر: ۵۲۶۱۳۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
شواهدی وجود ندارد که نشان دهد روس‌ها مایل به مطلع کردن ایران از برنامه‌های اسرائیل باشد

رایزنی آمریکا و اسرائیل درباره برجام/توافق محرمانه پوتین و نتانیاهو بر سر خروج ایران از سوریه؟

در این گزارش آمده است که روسیه از تمام نیروهای خارحی خواسته تا سوریه را ترک کنند نه تنها از نیروهای ایرانی و حزب الله لبنان بلکه از آمریکایی‌ها و ترک‌ها هم خواسته که اقدام مشابهی را انجام دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- یک شبکه خبری در گزارشی مدعی شده است که اسرائیل و روسیه بر سر بازگشت نیروهای ارتش دولتی سوریه تحت فرمان اسد به بلندی‌های جولان با یکدیگر توافق کرده‌اند؛ آن هم در مقابل توافق روسیه و تضمین آن کشور به اسرائیل در این باره که نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان دیگر در آن منطقه حضور نخواهند داشت.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ تلویزیون اسرائیل این گزارش را روز دوشنبه منتشر کرد. شبکه خبری Hadashot اسرائیل نیز گزارش داده که روسیه موضع انعطاف پذیری را از خود در برابر اسرائیل اتخاذ کرده است. در این گزارش آمده است که روسیه از تمام نیروهای خارحی خواسته تا سوریه را ترک کنند نه تنها از نیروهای ایرانی و حزب الله لبنان بلکه از آمریکایی‌ها و ترک‌ها هم خواسته که اقدام مشابهی را انجام دهند.

رایزنی آمریکا و اسرائیل درباره ایران و برجام/توافق محرمانه پوتین و نتانیاهو بر سر خروج ایران از سوریه؟

به گزارش این شبکه خبری؛ این تصمیم پس از تماس تلفنی اخیر میان «اویگدور لیبرمن» وزیر خارجه اسرائیل و همتای روس او «سرگئی شوئیگو» اتخاذ شد. لیبرمن برای سفر به مسکو در هفته آینده برنامه‌ریزی کرده است.

این شبکه خبری اشاره می‌کند که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز اخیرا گفت که نیروهای خارجی باید جنوب سوریه در مرز با اسرائیل را ترک کنند. این شبکه اشاره می‌کند با این حال، به نظر می رسد از دید روسیه، حضور ایران در سایر نقاط سوریه بلااشکال است. این در حالی است که اسرائیل پس از اظهارات لاوروف اعلام کرد که اسرائیل خواستار ترک ایران در هر بخشی از سوریه است و  صرفا به ترک جنوب سوریه راضی نمی‌شود. در این توافق همچنین بندی وجود دارد مبنی بر حق اسرائیل برای ادامه اقدام علیه فعالیت‌های نظامی ایران در سوریه. اسرائیل اعلام کرده که اسرائیل به توافق‌های جزئی و محدود عقلامند نیست. یک منبع دیپلماتیک به آن شبکه خبری گفته است که اسرائیل فرض کرده که توافق اخیر نقطه عطفی است و بدان معناست که آمریکا و روسیه اکنون از موضع مخالفت اسرائیل درباره حضور ایران در سوریه حمایت می کنند.

کانال دو اسرائیل نیز اعلام کرده است که نظرات لاوروف بخشی از درک مشترک میان اسرائیل و روسیه در این باره است که نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان باید از ارتفاعات جولان دور شوند. براساس این گزارش اسرائیل و روسیه به توافق رسیده‌اند که تنها نیروهای ارتش اسد در مرز جنبوی سوریه حضور داشته باشند و مسکو اطمینان حاصل خواهد کرد که نیروهای ایرانی و حزب الله لبنان آن منطقه را ترک خواهند کرد. 

در همین حال کانال ۱۰ اسرائیل گزارش داده است که «مئیر بن شبات» مشاور امنیت ملی اسرائیل روز سه شنبه در سفر به واشنگتن با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت ترامپ دیدار خواهد کرد. انتظار می‌رود دو طرف درباره آینده برجام و تلاش برای مقابله با حضور ایران در مرز سوریه مذاکره کنند.

مطبوعات اسرائیل نیز در این‌باره گمانه‌زنی‌هایی را در گزارش‌های مختلف خود مطرح کرده‌اند.

روزنامه «یودیعوت احارونوت» درباره موضع احتمالی اسد در قبال فراخوان روسیه به منظور خروج نیروهای خارجی از سوریه می نویسد: «شاید بشار اسد رییس جمهوری سوریه اصلا نیازی به خروج نیروهای خارجی از کشور نداشته باشد. او می داند که روسیه در سوریه باقی خوهد ماند. در شرایط کنونی، او منافع‌اش ایجاب می‌کند تا با ایران وارد رویارویی و تقابل نشود. او می‌داند که روسیه تمایل دارد تا هر کاری که موجب باقی ماندن او در قدرت می‌شود را انجام دهند».

این روزنامه با اشاره به این که هفته گذشته نیروهای دولتی ارتش سوریه توانستند نواحی پیرامونی دمشق را از حضور نیروهای مخالف پاکسازی کنند، می‌نویسد: «این اقدام توسط ارتش سوریه و نه با کمک ایران و روسیه در درعا صورت گرفت؛ جایی که شورش علیه حکومت اسد آغاز شده بود. اسد یاد گرفته که چگونه میان روسیه و ایران مانور دهد. او روس‌ها را ناراحت نمی‌کند و ارتش او به بسط قدرت‌اش در داخل سوریه کمک کرده است. در صورتی که حزب الله مجبور به ترک سوریه در روزهای آینده و یا هفته‌ای آینده شود، می‌توان شاهد آٰغاز داستانی تازه بود. برای اسرائیل نیز این وضعیت صدق می‌کند. گزارش‌های تازه نشان می دهند که حزب الله اماده استقرار دوباره نیروهای خود است».

این روزنامه می افزاید: «به وضعیت اسد نگاه کنید. از زمانی که شورش علیه او آغاز شد وضعیت او به اندازه امروز خوب نبوده است. هر چند هنوز راه زیادی برای اعمال کنترل کامل بر سوریه برای او در پیش است. از طرف دیگر روس‌ها در برابر حمله اسرائیل علیه نیروهای ایرانی مقاومت نمی‌کنند. شواهدی وجود ندارند که نشان دهند روس‌ها مایل به مطلع کردن ایران از برنامه‌های اسرائیل باشند.»

این روزنامه در ادامه می نویسد: «باید توجه داشت که از زمان آغاز شورش در سوریه، اسد برای نخستین بار به طور کامل از شر داعش خلاص شده است. ترک‌ها نیز در نزدیکی مناطق شمالی هستند اما نه به طرزی قابل توجه. به نظر نمی رسد کردها نیز توان زیادی برای حفظ موقعیت خود در شمال سوریه داشته باشند و ارتش سوریه می تواند به آنان برسد. مناطق تحت کنترل مخالفان سوری نیز امروز آرام هستند».

روزنامه اسرائیلی «هاارتص» نیز در گزارشی تحت عنوان «آیا ایران نیروهایش را از سوریه خارج خواهد کرد»؟ می نویسد: «پایگاه‌های ایرانی در سوریه در طول هفته‌های اخیر توسط نیروهای هوایی اسرائیل هدف حملات قرار گرفته‌اند. این جدی‌ترین چالش برای ایران از زمان حضور در سوریه است. ایران می‌تواند با گسترش درگیری از طریق حزب‌الله لبنان جنگ را گسترش دهد. حزب الله بیش از ده‌ها هزار موشک مستقر در لبنان دارد که می‌توانند اسرائیل را هدف قرار دهند. 

بازیگر دیگر این بازی روسیه است. به نظر می رسد اتحاد میان روسیه و ایران که هدف‌اش نگهداشتن اسد در قدرت بود اکنون در حال از هم گسستن است. مشاور پوتین خواستار خروج ایران از سوریه شده است. آیا اسد در این باره انتخابی دارد؟ شاید در انتهای این بازی اسد بازنده باشد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
3
اینم از الگوی کیهان و شریعتمداری جناب پوتین....چوب سادگی دلواپسا رو خوردیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
3
روسیه اگر این خیانت را نکند باید تعجب کرد روسها از زمانی که کشوری شدند ۰( سردارمرحوم عباس میرزا ) خیانتکار ترین کشور بملت ایران بوده وخواهند بود حالا هی به اسم موازنه قوا به این خائن اعتماد کنید و..
یکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
3
روس ها حقه بازند !
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین