کد خبر: ۵۲۶۲۵۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
نشریه «نشنال اینترست» مطرح کرد:

سه نکته درباره دروغ‎های آمریکا علیه ایران به منظور زمینه‌چینی برای تکرار سناریوی جنگ عراق

میان سه مسیر وجود دارند که نشان می‌دهند آمریکا همان‌گونه که با عراق وارد جنگ شد خواستار تکرار آن سناریو علیه ایران است
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- چرا آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی به عراق حمله کرد؟ پاسخ آسان است به این دلیلی دروغین که صدام سلاح های سه نکته درباره دروغ‎های آمریکا علیه ایران به منظور زمینه‌چینی برای تکرار سناریوی جنگ عراقکشتار جمعی را ذخیره می کند. پس از جنگ اما اثری از چنین سلاح‌هایی پیدا نشد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در این میان سه مسیر وجود دارند که نشان می دهند امریکا همان گونه که با عراق وارد جنگ شد خواستار تکرار آن سناریو علیه ایران است که «نشنال اینترست» به آن اشاره می کند:

نخست آن که کاخ سفید تلاش کرد تا عراق را به مشکلات اصلی منطقه ربط دهد. از جمله حمایت از تروریسم، مخالفت با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و تهدید اسرائیل. این بدان معنا نیست که عراق در فعالیت های خود با شفافیت عمل کرده است. امروز امریکا در حال تکرار همان موضوع در قبال ایران است. «نیکی هیلی» سفیر امریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۵ مه گفت که درگیری های یمن، سوریه و اقدامات حماس همگی موضوعات مشترک نشان دهنده رفتار بی ثبات کننده ایران هستند و پمپئو وزیر خارجه امریکا نیز در سخنرانی خود در تاریخ ۲۱ مه ایران را عامل بی ثباتی در منطقه خواند. اما واقعیت آن است که در  صورت خروج ایران از سوریه و یمن به ناگهان صلح و ثبات به آن کشورها باز نمی گردد. در مورد مسئله فسلطینی ها و مخالفت آنان با انتقال سفارت امریکا از تل اویو به قدس این موضوع نیز لزوما ربطی به نفوذ ایران ندارد.  

دوم آن که کاخ سفید و جورج دابلیو بوش و حامیان جنگ عراق، این ایده را تقویت کردند که در میان عراقی ها حمایت قابل توجهی دارند. در این میان «برنارد لوئیس» که اخیرا در سن ۱۰۱ سالگی درگذشت، سهم مهمی داشت. او مورخ برجسته‌ای بود که پس از ۱۱ سپتامبر به دولت بوش درباره خاورمیانه آموزش می داد. لوئیس در سال ۲۰۰۱ میلادی توضیح داد در کشورهایی نظیر عربستان سعودی و مصر که دولت‌های‌شان متحدان امریکا محسوب می شود در میان مردم‌شان  خشونت علیه امریکایی‌هاست و در ایران و عراق روند معکوس است بدان ترتیب که دولت ها در آن کشور مخالف امریکا هستند و  مردم امریکا را دوست دارند. این معادله او را وسوسه کرد تا بیشتر درباره تغییر رژیم تحت رهبری امریکا بگوید و از این ایده حمایت کند. حمله موفق امریکا به افغانستان و سرنگون ساختن طالبان امریکا را بیشتر ترغیب به تکرار این موضوع در کشورهای دیگر کرد.

علاوه بر آن «لوئیس» معتقد بود که در هر دو کشور عراق و ایران که نظام‌های سیاسی ضد امریکایی دارند عطش رسیدن به دموکراسی در میان‌شان بیشتر است چرا که خواستار دسترسی به جهان آزاد هستند. پس از خروج ترامپ از برجام، پمپئو از حمایت آمریکا از مردم ایران گفت و از اعتراصات حمایت کرد. دقیقا در مسیری مشابه با آن چه لوئیس گفته بود.

سوم آن که کاخ سفید و مدافعان تغییر رژیم تاکید می کنند که جنگ علیه عراق خوب بود که البته بیشتر یک شوخی است. آنان معتقدند که امریکا هنوز هم می‌تواند تغییر رژیم در دیگر کشورها را عملیاتی کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین