کد خبر: ۵۲۶۳۲۱
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰

سبوس های فله ای آلوده به انواع میکروب ها

هر خانواده ایرانی به‌طور متوسط 300 گرم در روز یعنی معادل 113 کیلوگرم در سال نان مصرف می‌کنند. بر اساس آمارهای ارائه شده بیش از 90 درصد از خانواده‌های ایرانی از نان سنتی استفاده می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
نانی که البته زیاد هم خورده می‌شود کیفیت آن همیشه جای بحث داشته است. مسئولان وزارت بهداشت بارها اعلام کرده‌اند کیفیت نان مصرفی ما از نظر میزان نمک و جوش شیرین حتی مورد تأیید مسئولان و کارشناسان حوزه صنایع غذایی هم نیست حالا شواهد حکایت از تخلفاتی دارد که در خیلی از نانوایی‌ها اتفاق می‌افتد آن هم افزودن سبوس اضافه به آرد در نانوایی‌ها که مسئولان وزارت بهداشت به غیربهداشتی بودن این اقدام و سرطان زایی سبوس‌های فله‌ای اذعان دارند.

تولید نان با کیفیت موضوعی است که واکنش مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران را نیز در پی داشته است. یزدان سیف معاون وزیر جهادکشاورزی در تازه‌ترین اظهار نظری نسبت به افزودن سبوس به نان‌های سنتی هشدار داده و گفته است: بسیاری از نانوایی‌ها بویژه سنگک و بربری، سبوس را به‌عنوان یکی از ویژگی‌های افزودنی به نان تبلیغ کرده و آن را گران‌تر به مردم می‌فروشند، در حالی که آرد باید مستقیماً در تولید نان مورد استفاده قرار گیرد و هرگونه افزودنی مانند سبوس، غیرقانونی و غیربهداشتی بوده و مردم نباید بخرند، چرا که گاهی اوقات از سبوس دامی در پخت نان استفاده می‌شود که نه تنها هیچ خاصیتی ندارد، بلکه مضر است.

او در ادامه حرف‌هایش تأکید کرده که هر گونه افزودنی به غیر افزودنی‌های مجاز در پخت نان ممنوع و تخلف است و اگر نان سبوس‌دار استاندارد در کشور بخواهد تولید شود باید آن سبوس در کارخانه به آرد اضافه شود.

اضافه کردن سبوس به نان در نانوایی‌ها واکنش‌های سخنگوی وزارت بهداشت را هم در پی داشت. ایرج حریرچی هم به این مسأله تأکید دارد که مصرف نان‌های سبوس دار که برخی از نانوایی‌های فانتزی تهیه می‌کنند و از ابتدا آرد سبوس‌دار دارند، مصرف این نان کاملاً مورد تأیید است اما در برخی نانوایی‌ها به آرد معمولی سبوس اضافه می‌کنند که اگر این اتفاق کنترل شده نباشد، می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درباره واکنش معاون وزیر جهاد کشاورزی به افزودن سبوس به آرد نانوایی‌ها ابراز خوشحالی کرد و به «ایران» گفت: بازنگری میزان سبوس آرد نانوایی‌ها مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است که از دو سال پیش در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس مقرر شد، میزان سبوس‌گیری آرد نان لواش، تافتون و سنگگ کاهش پیدا کند.

دکتر زهرا عبداللهی اصل در پاسخ به اینکه چه کسی مجوز افزودن سبوس‌های فله‌ای را به نانوایان داده است؟ توضیح داد: حدود 4 سال پیش بدون اینکه نظر وزارت بهداشت را بخواهند تصمیم بر آن شد که میزان سبوس‌گیری در آردها زیاد شود. به‌عبارت دیگر میزان سبوس‌گیری آردها را افزایش دادند و آردها سفیدتر شد. بنابراین کارخانه‌ها، آرد سفید را در اختیار نانوایی‌ها می‌گذارند که میزان سبوس‌گیری‌شان بالا است. او در ادامه درباره اینکه در حال حاضر آرد نانوایی چند درصد سبوس‌گیری می‌شود؟ اضافه کرد: آرد نانوایی‌ها 12 تا 18 درصد سبوس‌گیری می‌شوند این در حالی است که پیش از این آرد نان سنگک 7 درصد سبوس‌گیری می‌شد یعنی میزان سبوس‌گیری آردها را بیش از دو برابر افزایش داده‌اند.


به گفته دکتر عبداللهی، بسیاری از نانوایی‌ها، تافتون، لواش و سنگک را با آرد 18 درصد می‌پزند. چیزی که ما به‌عنوان مسئول سلامت مردم دنبال می‌کنیم کاهش میزان سبوس‌گیری آرد نانوایی‌هاست. برای مثال باید سبوس‌گیری آرد نان تافتون از 18 درصد به 12 درصد کاهش پیدا کند.

او در ادامه با تأکید بر اینکه استفاده از نان‌های سفید موجب افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، چاقی و اضافه وزن در کشور شده است، عنوان کرد: جلسات متعددی در این باره با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، اتحادیه نانوایان و صنف کارخانجات برگزار شده است اما همواره این مقاومت وجود دارد که نباید میزان سبوس‌گیری آردها کمتر شود. استدلال نانوایی‌ها هم این است که مردم نان سفید می‌پسندند.


به گفته مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، برخی تبلیغات درباره مصرف نان‌های سبوس دار موجب شده این نان‌ها طرفداران زیادی پیدا کند اما اتفاقی که می‌افتد نانوایی‌ها آرد سفید می‌خرند و سبوس فله‌ای را به آرد اضافه می‌کنند که این کار به هیچ عنوان بهداشتی نیست. در حالی که اگر قرار است مردم نان سبوس دار بخورند باید از همان ابتدا آرد نان‌ها کمتر سبوس‌گیری شود یا اینکه سبوس در کارخانه به آرد اضافه شود.


او با اشاره به اینکه مصرف سبوس فله‌ای ممنوع است، گفت: سبوس فله‌ای که عمدتاً از کارخانه‌های آرد خریداری می‌شود نه تنها فرآیند تخمیر و فرآوری شده را طی نمی‌کند بلکه هنگام جداسازی سبوس، آلودگی شیمیایی، میکروبی و قارچی برای سبوس ایجاد می‌کند. خوردن این نوع نان‌ها سموم شیمیایی را وارد بدن کرده و موجب بیماری سرطان می‌شود. علاوه بر این انواع آلودگی‌های قارچی و کپکی که در سبوس‌های فله‌ای یا دامی موجود است موجب افزایش بیماری‌های کبدی و کلیوی شده است.


دکتر عبداللهی تأکید کرد که نان قوت اغلب مردم است و سلامت آن از نظر میزان مصرف نمک، جوش شیرین و سبوس فله‌ای مهم است. بنابراین از یک سو باید مصوبه شورای عالی سلامت مبنی بر اصلاح سبوس آرد‌ها اصلاح شود و از سوی دیگر مردم باید کمک کنند و از خرید نان‌های سفید بپرهیزند.


سبوس های فله ای آلوده به انواع میکروب ها هستند
از سوی دیگر رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران درباره افزودن سبوس دامی یا حیوانی به آرد نانوایی‌ها به خبرنگار ما گفت: نباید در مردم زیاد نگرانی ایجاد کنیم. اصلاً چیزی به‌عنوان سبوس دامی و انسانی وجود ندارد و استفاده از این اصطلاح غلط است. سبوس استریل نشده‌ای که از سوی کارخانه‌ها برای استفاده در مرغداری‌ها تولید می‌شود با عنوان سبوس فله‌ای یا دامی شناخته می‌شود.
دکتر ربابه شیخ الاسلام افزود: کارخانه‌های آرد، پوسته بیرونی گندم را که آلوده به سموم شیمیایی و گرد و غبار است از گندم جدا می‌کنند و به‌عنوان سبوس می‌فروشند. بعد از آن صنف آسیابان چند لایه از پوسته گندم را برمی‌دارند و آرد سفید تهیه می‌کنند که عمدتاً در تهیه نان‌های سنتی بویژه نان لواش به‌کار می‌رود.

او با اشاره به اینکه سبوس فله‌ای آلوده به انواع میکروب‌ها است، اظهار کرد: کارخانه‌های آرد، سبوس را به‌عنوان غذای دام به دامداری‌ها می‌فروشند. بنیانگذار دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت این را هم گفت که مصرف نان‌های بی‌کیفیت محتوی جوش شیرین و سبوس فله‌ای سرطان زاست. این در حالی است که مقدار مصرف نان در ایران 6 برابر آمار جهانی است. در چنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار داشت که آمار سرطان در کشور کم شود؟

دکتر شیخ الاسلام گفت: دولت به همه افراد یارانه نان می‌دهد. همین موضوع موجب شده بیش از 30 درصد ضایعات نان در کشور داشته باشیم. چرا باید یارانه‌ای را به محصولی بدهیم که مردم را فقط چاق می‌کند و با افزودن سبوس فله‌ای، جوهر نمک یا نمک فاجعه‌ای را در کشور ایجاد می‌کند؟ او به این نکته هم اشاره کرد که نان‌های ماشینی که بدون دخالت دست و افزودن جوش شیرین پخته می‌شوند سالم‌ترین نوع نان هستند اما چون دولت به این نان‌ها یارانه نمی‌دهد گران‌تر دست مردم می‌رسد در حالی که نان سالم باید ارزان‌تر ارائه شود.

منبع: سلامت نیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین