کد خبر: ۵۲۶۳۴۳
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸

داروهای لاغری؛ خطری در کمین سلامت بانوان

نایب رییس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس تاکید دارد که اکثر داروها و مکمل‌هایی که با عنوان داروی لاغری در برخی باشگاه‌ها و مراکز ورزشی به بانوان عرضه می‌شود، سلامت افراد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
زهرا تمدن گفت: متاسفانه استفاده از اقلام دارویی و غذایی نظیر قرص و مکمل‌هایی که بعضا حاوی موادمخدر است، به بانوانی که تمایل به داشتن اندامی متناسب هستند، رایج شده است و این موضوع سلامت بانوان را تهدید می‌کند.

او با تاکید براینکه افراد ناآگاهانه اقدام به مصرف این مواد می‌کنند و گاه تا آخر عمر باید عوارض جسمی و حتی روانی آنها را با خود داشته باشند، گفت: معمولا مواد مخدر و تحریک کننده‌ای که در باشگاه‌ها، خصوصا باشگاه‌های ورزشی بانوان عرضه می شود، به عنوان چای، پودر لاغری، پودر چاقی، مواد اشتهاآور، رفع اشتها و ... به آنها فروخته می‌شود .

نایب رییس و مسئول کمیته بانوان هیئت پزشکی ورزشی استان فارس با بیان اینکه همه باید نکاتی را در مورد داروهایی که با عنوان داروی لاغری عرضه می‌شود بدانیم، گفت: نکته اول اینکه در روش‌های علمی، اصولی و استاندارد لاغری، الگوی غذای سالم و ورزش مطرح است؛ اما برخی افراد از ناآگاهی و کم‌اطلاعی مردم سوءاستفاده و بعضی از داروها را به عنوان داروهای چربی سوز معرفی می کنند.

او ادامه داد: این واژه (چربی‌سوز) به طور مطلق از لحاظ پزشکی قابل قبول نیست. وقتی یک فرد عادی کلمه چربی سوز را می شنود تصورش این است که با مصرف دارو حتما چربی‌های ناحیه شکم، نشیمنگاه و ران‌ها خود به خود می‌سوزد و فرد به وزن و اندام ایده‌آلی دست‌ می‌یابد!!

این پزشک فعال در حوزه‌ی ورزش، گفت: مکانیسم دارو‌هایی که با عنوان چربی‌سوز در میان عموم جامعه شناخته می‌شود، سوزاندن چربی نیست بلکه تحریک مرکز اشتها و سیری در مغز است تا فرد اشتهایی برای غذاخوردن نداشته باشد.

او ادامه داد: از طرفی این داروها با تغییر بعضی هورمون‌ها و دستکاری‌هایی که در سیستم بدن ایجاد می‌شود، دریافت کالری را مختلف می‌کند و تا زمانیکه فرد دارو مصرف کند، کالری دریافت نشده و فرد به دلیل سوختن چربی و قند موجود در بدن، لاغر خواهد شد.

تمدن، این شیوه لاغری را بسیار خطرناک توصیف و تاکید کرد: در این شیوه، اندام و ماهیچه‌های فرد درگیر شده و عوارض بسیار خطرناکی برای فرد در پی خواهد بود؛ از طرفی به محض کنار گذاشتن دارو، به دلیل حالات روحی و روانی که در فرد ایجاد شده، اشتهایی کاذب و بسیار زیاد بروز کرده و میزان دریافت غذا بسیار بیش از گذشته خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه افزایش و کاهش مداوم اشتها، برای سلامت هر فردی مخاطراتی به دنبال دارد، گفت: این داروها به هیچ وجه به هیچ فردی توصیه نمی شود و به دلیل اختلالات فیزیولوژی که ایجاد می کنند بسیار عوارض خطرناکی برای بدن دارند و در برخی افراد ممکن است حتی موجب کاهش وزن شود اما به دلیل اختلالات بعدی بار دیگر فرد به وزن قبلی باز می‌گردد.

نایب رییس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس گفت: این داروها در مواردی ترکیبات قرص های روانگردان را دارند که باعث اختلالات روانی در فرد شده و در برخی مواقع افراد را به مشکلات گوارشی و روانی مبتلا می‌کند.

او توضیح داد: به عنوان مثال یکی از مواد مورد استفاده در بعضی داروهای لاغری ماده‌ای است به نام "سیبوترامین" که تا حدودی اشتها را کاهش می دهد اما این دارو با دوز بالا در داروهای لاغری استفاده می شود که میزان مصرف بالای این دارو بسیار خطرناک است.

به گفته‌ی تمدن، خشکی دهان، یبوست، افزایش فشار خون، نامنظمی ضربان قلب و ایجاد واکنش‌های کبدی و کلیوی از عوارض متداول استفاده از داروهای باصطلاح لاغری است.

نایب رییس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس گفت: ماده دوم موجود در برخی از داروهای تحت عنوان لاغری، فنل فتالئن است، این دارو در واقع مسهل بوده و اثرات سرطان‌زایی آن اثبات و مصرف آن در تمام کشورهای اروپایی و آمریکا ممنوع است؛ این ماده حتی روی DNA افراد تاثیرگذار بوده و اثراتش به نسل‌های بعد منتقل می‌شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین