کد خبر: ۵۲۶۴۶۵
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷

صادرات نفت کاهش نمی‌یابد

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: کاهش صادرات نفت ایران در شرایط تحریم بعید است.
آفتاب‌‌نیوز :
نرسی قربان در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تاثیر خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌ها بر صادرات نفت، اظهار کرد: این موضوع تجربه جدیدی نیست. ما در سال‌های قبل هم این مشکلات را داشته‌ایم. به نظر من در این چند سال دولت و وزارت نفت زیرساختی را ایجاد کرده‌اند که صادرات نفت ایران حتی در شرایط تحریم در همین سطح کنونی باقی خواهد ماند و اگر کاهش داشته باشد، چشمگیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه شرکای نفتی ایران به راحتی نمی‌توانند از ایران جدا شوند، اظهار کرد: با تدبیری که وزیر نفت به کار گرفته، در زمینه صادرات خیلی دچار چالش نخواهیم شد. البته موضوع مباحث ارزی یک مسئله دیگر است.

این کارشناس حوزه انرژی در مورد رفتار شرکت‌های خصوصی اروپایی گفت: شرکت‌های خصوصی اروپایی نشان داده‌اند که اکثرا سمت آمریکا هستند. اما این نکته مهم است که مخاطبین نفت ایران اکثرا کشورهای آسیایی هستند. به نظر من کاهش صادرات نفت ایران در شرایط تحریم بعید است.

قربان ادامه داد: اجماع زیادی در حال حاضر بین اروپا و ایران وجود دارد و اروپا با همه وابستگی که به آمریکا دارد، تلاش می‌کند روابط خود با ایران را نگه دارد. در سال‌های قبل شاهد همگرایی بین اروپا و آمریکا بودیم اما در حال حاضر این همگرایی وجود ندارد و اروپا می‌خواهد بازار ۸۰ میلیونی ایران و این منطقه استراتژیک را داشته باشد.

وی با بیان اینکه با تحلیل لحظه‌ای می‌توانیم از بروز مشکلات جلوگیری کنیم، با اشاره به نقش بخش خصوصی در ایران گفت: قاعدتا مشکلاتی برای دولت و بخش خصوصی ایجاد می‌شود اما به نظر من دولت باید خصوصی‌تر نگاه کند. در تحریم بخش خصوصی بازخورد بهتری خواهد داشت. از دولت خواهش می‌کنیم در حال حاضر که اتفاق خاصی رخ نداده است، به بخش خصوصی توجه بیشتری کند.

بیژن زنگنه - وزیر نفت - روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت درباره فروش نفت در بازارهای جهانی با توجه به تحولات اخیر و خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: اقدام‌هایی برای فروش نفت ایران انجام شده است، اما به دلیل کارشکنی آمریکا آن را اعلام نمی‌کنیم. توافق با اروپایی‌ها برای ما از نظر فروش نفت، بیمه، کشتیرانی و دریافت پول اهمیت دارد. با وجود این‌که کمتر از یک سوم نفت ایران به اروپا صادر می‌شود، اما کار با اروپا برای ایران دارای اهمیت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین