کد خبر: ۵۲۶۵۹۲
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰

راهکار جدید تشخیص بیماری‎ها

دانشمندان علوم کامپیوتر و علوم پزشکی به کمک هم حسگرهایی را ایجاد می‌کنند که می‌توانند مشکلات بدن انسان را به راحتی از طریق وارد شدن به روده بیمار اندازه‌گیری و نتایج را برای تشخیص بیماری در خود ثبت کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
باکتری‌ها، مولکول‌ها و مواد شیمیایی نهفته در بدن ما دارای نکات مهمی در مورد سلامت ما هستند. دانشمندان علوم کامپیوتر و علوم پزشکی به کمک هم حسگرهایی را ایجاد می‌کنند که می‌توانند مشکلات بدن انسان را به راحتی از طریق وارد شدن به روده بیمار اندازه‌گیری و نتایج را برای تشخیص بیماری در خود ثبت کنند، یا می‌توان این حسگرها را به عنوان یک برچسب برروی دندان خود نصب کنید برای ردیابی وضعیت آسیب‌های دهان.  

با توجه به مطالعات منتشر شده در مجله Science، این سنسورها در خوک‌ها مورد آزمایش قرار گرفته است، با توجه به نتایج حاصل از این آزمایش این روش می‌تواند مسائل مربوط به دستگاه گوارش و معده را بررسی کند.

مشکلات معده به کنار، در یک مطالعه که در مجله Nature Electronics منتشر شد، دانشمندان یک سنسور ایمپلنت را طراحی کردند که می‌تواند در درمان فیزیکی تاندون‌های بافت‌های عضلانی انسان برای ترمیم کمک کند. این حسگرها پس از آن آنکه ماموریت خود را در داخل بافت‌های انسانی به اتمام رسانید، تجزیه می‌شود؛ بنابراین نیازی به جراحی دیگری برای برداشتن آن نیست. سایوگ فاکس، استاد جراحی ترمیمی در دانشگاه استنفورد می‌گوید: این سنسور از مواد لاستیکی ساخته شده است که کمتر از یک سوم اینچ طول دارد و مخصوص بیمارانی که از آسیب‌های تاندون‌هایشان رنج می‌برند طراحی شده است.

یک آسیب جدی تاندون معمولا نیاز به جراحی دارد، ولی این حسگرها مقدار فشاری که بر روی تاندون وارد می‌شود را اندازه گیری می‌کند و می‌تواند به بیماران با برنامه‌های توانبخشی به آن‌ها کمک کند. بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، سنسورها که این اطلاعات را جمع آوری می‌کنند و نتایج را به یک گوشی هوشمند می‌فرستد و اپلیکیشن به بیمار دستور بازخورد مفیدتری مانند «استفاده از قدرت بیشتر» را فراهم کند.

پیش از این محققان دانشگاه کنکتیکات موفق به تولید نوعی حسگر زیستی برای سنجش فشار داخلی بدن شده‌اند که انجام برخی رویه‌های درمانی را به علت حل شدن در بدن انسان ساده‌تر می‌کند. این حسگر کوچک و منعطف برای بررسی برخی بیماری‌های مزمن ریه و تورم مغز قابل استفاده است و قبل از آن که به طور کامل در بدن حل شود می‌تواند برخی اطلاعات حیاتی مربوط به بیماری‌های یادشده را برای پزشکان ارسال کند.

به گزارش ایسنا، حسگر مذکور بدون ایجاد جراحت و آسیب به درون بافت‌های نرم بدن فرو می‌رود و اطلاعات را به طور بی سیم برای دستگاه‌های پزشکی ارسال می‌کند. انتظار می‌رود استفاده عمومی از این حسگر در آینده نزدیک در دنیای پزشکی ممکن شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین