کد خبر: ۵۲۶۷۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷

ترامپ در 12 ژوئن با رهبر کره شمالی دیدار می‌کند/اختلاف نظر کره‌ جنوبی و ژاپن درباره اهمیت حضور "اون" در مذاکرات سنگاپور

رئیس‌جمهوری آمریکا در یک تغییر موضع کامل اعلام کرد که در تاریخ 12 ژوئن (22 خرداد) در سنگاپور با رهبر کره شمالی دیدار خواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
این جدیدترین تغییر موضع در دیپلماسی دولت آمریکا بابت از میان برداشتن برنامه تسلیحات اتمی پیونگ یانگ محسوب می‌شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، هشت روز پس از لغو این نشست، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از رئیس سابق سازمان اطلاعات کره شمالی در کاخ سفید استقبال کرد.

وی پس از دیدار 90 دقیقه‌ای خود با کیم یونگ چول در کاخ سفید گفت: امروز دیدار خوبی داشتیم. فکر می‌کنم که این آغاز بزرگی باشد. این نخستین سفر یک مقام کره شمالی به کاخ سفید در 18 سال گذشته محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین افزود که انتظار دارد نتایج بسیار مثبتی با کره شمالی به دست بیاید و می‌توان نشست سنگاپور را نقطه عطفی در این باره دانست.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به خبرنگاران گفت: ما نمی‌خواهیم 12 ژوئن به سنگاپور برویم و چیزی را امضا کنیم. ما به دنبال آغاز یک روند هستیم.

این تغییر موضع یکباره از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی صورت گرفته است که وی سال گذشته میلادی کره شمالی را به حمله تمام عیار "آنگونه که جهان تاکنون نمونه آن را ندیده"، تهدید کرده بود.

وی همچنین مدت‌ها از فشار حداکثری بر کره شمالی حمایت کرده و گفته بود که این رویکرد برای متوقف کردن برنامه‌های تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک کره شمالی بسیار مهم است.

در همین حال دفتر ریاست جمهوری کره‌ جنوبی امروز(شنبه) اعلام کرد که روند برگزاری نشست میان رهبران کره شمالی و آمریکا قاطعانه و گسترده است و البته جهان به طور کامل این نشست تاریخی را که قرار است در سنگاپور برگزار شود، رصد می‌کند.

همچنین میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنای آمریکا و از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه نگرانی خود را بابت نشست میان ترامپ و رهبر کره شمالی ابراز داشت و گفت که انتظار دارد مقام‌های کره شمالی اقداماتی را انجام دهند تا تحریم‌ها علیه این کشور برداشته شود.

اختلاف نظر کره‌ جنوبی و ژاپن درباره اهمیت حضور "اون" در مذاکرات سنگاپور

همچنین وزیر دفاع ژاپن امروز (شنبه) در حالی اعلام کرده که نباید بابت حضور کره شمالی در مذاکرات با آمریکا از این کشور قدردان بود که همتای کره‌ جنوبی‌اش بر اهمیت مذاکرات برای پیوستن کره شمالی به جامعه بین‌الملل تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایتسونوری انودرا، وزیر دفاع ژاپن همچنین اعلام کرد که باید اقدامی قاطع برای خلع سلاح اتمی و توقف کامل برنامه موشکی بالستیک کره شمالی صورت گیرد.

وزیر دفاع ژاپن در جریان سخنرانی در نشست امنیتی گفت‌وگوی شانگریلا گفت: کره شمالی وارد توافقی شده که براساس آن باید به برنامه اتمی خود پایان دهد.کره شمالی در گذشته هم وارد مذاکراتی برای پایان دادن به برنامه اتمی خود شده بود اما این مساله تنها به توسعه تسلیحاتی بیشتر این کشور منجر شده است بنابراین با توجه به رفتارهای گذشته کره شمالی پذیرش این کشور برای حضور در گفت‌وگو با آمریکا نباید اینقدر مهم باشد.

وی ادامه داد: تنها راه برقراری صلح تضمین این مساله است که کره شمالی اقدام قاطع را برای پایان دادن به برنامه‌های اتمی خود و متوقف کردن ساخت موشک‌های بالستیک انجام دهد.

در مقابل سونگ یونگ مو، وزیر دفاع کره‌ جنوبی به رد اظهارنظر همتای ژاپنی خود پرداخت و بر اهمیت حمایت از مذاکرات برای کمک به پیونگ یانگ به منظور پیوستن به جامعه بین‌الملل تاکید کرد و گفت که اظهارنظرها و بحث‌های حول محور خلع سلاح اتمی کره شمالی را به رسمیت می‌شناسد و بر این اساس کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هم باید به دنبال تمرکز بر این مساله باشد و هم روند مذاکرات را رو به جلو پیش ببرد در غیر این صورت در مذاکرات پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

وزیر دفاع کره‌ جنوبی نیز در همین نشست اعلام کرد: باید خلع سلاح اتمی کامل، غیرقابل بازگشت و معتبری وجود داشته باشد و اعمال شود. من امیدوارم که کیم جونگ اون این کار را انجام دهد. اگر شما همچنان به اقدامات رهبری کره شمالی شک دارید، باید بگویم که مانعی بر سر راه مذاکره و پیشرفت خواهد بود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین