کد خبر: ۵۲۶۹۰۹
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۵

ارتباط ترکیبی در خمیر دندان با التهاب روده

نوعی ترکیب شیمیایی معمول در خمیر دندان‌ موسوم به تریکلوسان می‌تواند با التهاب روده مرتبط باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
ترکیب آنتی باکتریال تریکلوسان که در تولید هزاران محصول شوینده همچوم صابون، خمیر دندان، شامپو و حتی برخی اسباب بازی‌ها به کار می‌رود می‌تواند برای سلامتی خطراتی به همراه داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این ترکیب شیمیایی خطرات گسترده‌ای را متوجه سلامتی می‌کند که از آن جمله می‌توان به التهاب روده‌ها و افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده از طریق تغییر میکروبیوم روده اشاره کرد.

محققان آمریکایی اظهار داشتند: این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد ترکیب شیمیایی تریکلوسان می‌تواند التهاب روده‌ها و سرطان روده را در موش‌ها به دنبال داشته باشد. تریکلوسان یکی از پرکاربردترین ترکیب‌های آنتی میکروبی است که در تولید محصولات بسیاری به کار گرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، محققان آمریکایی در بررسی‌های فوق مشاهده کردند ترکیب شیمیایی تریکلوسان در ۷۵ درصد از نمونه ادرار افراد تحت آزمایش در این کشور وجود داشته‌ است. در این مطالعه ابتدا ترکیب تریکلوسان در موش‌های سالم آزمایش و مشاهده شد این ترکیب عامل بروز التهاب به میزان بسیار پایین است. در مرحله بعد با استفاده از ترکیب‌های شیمیایی، التهاب روده را در موش‌ها تحریک کرده و سپس آن‌ها را برای مدت سه هفته با دوز پایینی از تریکلوسان تغذیه کردند. این آزمایش همچنین روی گروه ‌های دیگری از موش‌ها که مشکلات التهاب روده داشتند تکرار شد.

به گزارش ساینس الرت، به گفته محققان این ترکیب شیمیایی در شرایط فوق، موجب تشدید التهاب روده در موش‌ها شد. همچنین تریکلوسان رشد کولیت -التهابی که به خونریزی مقعد، اسهال و درد شکم منجر می‌شود - و نیز رشد تومورهای سرطانی را سرعت داده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین