کد خبر: ۵۲۷۱۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷

تظاهرات گسترده در اردن وارد روز سوم شد

ده‌ها هزار نفر از مردم اردن برای سومین روز متوالی در اعتراض به افزایش مالیات و سیاست‌های ریاضتی دولت به خیابان‌ها آمدند و در بخش‌هایی با پلیس که برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده می کرد رو در رو شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
از اعتراض‌های سه روز گذشته که به علت گرما اغلب در عصر و همزمان با غروب شکل می‌گیرد، تحت عنوان بزرگترین تجمع‌ها در چند سال اخیر یاد شده است.

پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور و بستن راه‌ها در امان، پایتخت، تلاش کرد از نزدیک شدن تظاهرات‌کنندگان به ساختمان هیات دولت جلوگیری کند.

معترضان می‌گویند لایحه افزایش مالیات‌ها که با حمایت صندوق بین‌المللی پول ترتیب داده شده به قشر متوسط و محروم اردن آسیب خواهد زد.

همزمان ملک عبدالله، پادشاه اردن از همه جناح‌های سیاسی خواسته خویشتن‌داری کنند.

شنبه شب هزاران نفر در حالی که در شعارهای خود از ملک عبدالله، پادشاه می‌خواستند هانی ملقی، نخست وزیر را برکنار کند به خیابان‌های امان آمدند.

همزمان از چند شهر دیگر اردن هم گزارش‌های مشابهی از برگزاری راهپیمایی مخابره شده که در برخی از آنها پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

در شهر معان در جنوب اردن معترضان با آتش زدن لاستیک در بزرگراه‌‎ها در برابر پلیس ضد شورش ایستادند.

اردن در چند ماه گذشته با تورم و افزایش مالیات‌ها و قیمت سوخت دست و پنجه نرم کرده‌اند.

روز گذشته (جمعه) ملک عبدالله با صدور حکمی حکومتی دستور تثبیت قیمت سوخت را داد تا از افزایش سریع آن جلوگیری کند.

اما این تصمیم هم نتوانست معترضان را در خانه‌هایشان نگاه دارد. آنها روز شنبه برای جلوگیری از تصویب لایجه افزایش مالیات‌ها و نگرانی از بدتر شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی تظاهرات کردند.

در همین حال، آقای ملقی، نخست‌وزیر، گفته از لایحه خود برای افزایش مالیات که از سوی صندوق جهانی پول هم حمایت شده عقب نشینی نخواهد کرد و تصمیم نهایی بر عهده پارلمان اردن است.

دولت اردن می‌گوید به افزایش مالیات‌ها برای تامین بودجه خدمات اجتماعی نیاز دارد.

اردن امسال مالیات‌ها را بالا برده و یارانه دولتی برای نان را هم حذف کرده است.

ملک عبدالله، پادشاه، هم می‌گوید بی ثباتی و جنگ در دو کشور همسایه این کشور، عراق و سوریه، بر ثبات اقتصادی اردن تاثیر منفی گذاشته است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین