کد خبر: ۵۲۷۱۴۹
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۲

امکان تولید واکسن HPV داخل کشور وجود دارد؟

رییس انستیتو پاستور ایران با تاکید براینکه امکان تولید واکسن HPV داخل کشور وجود دارد، گفت: درحال حاضر دانشمندان ایرانی روی این واکسن کار می‌کنند و پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است بنابراین در این حوزه در نقطه صفر نیستیم.
آفتاب‌‌نیوز :
دکترعلیرضا بیگلری درباره تولید واکسن HPV (زگیل تناسلی) گفت: امکان تولید واکسن HPV داخل کشور وجود دارد و باید براساس نیازسنجی‌ها، گروه‌هایی که در اولویت بیشتری قرار دارند، شناسایی شوند.

وی با بیان اینکه واکسن HPV گران است و واردات آن هزینه‌های زیادی را در بر دارد،اظهارکرد: با اعلام نتایج نیازسنجی در کشوراقدام به ساخت و تولید این واکسن در بازه زمانی سه تا پنج سال خواهیم کرد.

رییس انستیتو پاستور ایران با بیان که تکنولوژی ساخت واکسن‌ها پیچیده و زمان‌بر است، تصریح کرد: انستیتو پاستور با عنایت به عددی که براساس نیازسنجی‌ها اعلام می‌شود، روی تولید واکسن سرمایه گذاری می کند.

وی درخصوص هزینه تولید واکسن HPV گفت: هزینه تولید این واکسن، برعهده انجمن راه با مدیریت خانم اشکی که این بیماری را پیگیری می کند.

بیگلری درخصوص آثار تولید واکسن HPV در کشور اظهارکرد: وقتی واکسن‌ها تولید ملی باشند، نیاز به واردات آنها نیست بنابراین با تولید هر واکسن، یک قدم به خودکفایی در حوزه تولید واکسن نزدیک‌تر می‌شویم و امکان بروز بحران برای تهیه واکسن در سایه اعمال تحریم‌ها ازبین می‌رود چراکه واکسن‌ها توسط کشورهای محدودی ساخته می‌شوند و بازار محدودی نیز دارند. زمانی‌که واکسن تولید داخل باشد، بازار مورد اطمینانی را در اختیار داریم که این امکان را فراهم می‌کند تا واکسن همیشه در دسترس باشد.

وی با بیان اینکه تولید ملی، بار هزینه‌ای کمتری را به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: زمانی که دانش فنی تولید واکسنی را در اختیار داشته باشیم و یک واکسن به مجموعه واکسن‌ها افزوده شود، توانایی تولید واکسن‌های جدید را نیز کسب خواهیم کرد چراکه تکنولوژی ساخت اغلب واکسن‌ها مشترک است و همین موضوع باعث می‌شود دانش فنی دانشمندان کشور در زمینه تولید واکسن افزایش پیدا کند زیرا تولید واکسن یک پروسه ابتکاری نیست و تولید یک واکسن، زمینه تولید واکسن های بعدی را فراهم می‌کند.

رییس انستیتو پاستور ایران با تاکید براینکه واکسن HPV از جمله واکسن‌های گرانی است که از کشورهای دیگر وارد می‌شود، گفت: چنانچه واکسن HPV  داخل کشور تولید شود، هزینه آن به کمتر از یک سوم قیمت جهانی کاهش خواهد یافت.

بیگلری درخصوص چشم انداز تولید واکسن HPV اظهارکرد: درحال حاضر دانشمندان ایرانی روی این واکسن کار کرده اند و پیشرفت های خوبی حاصل شده‌است، بنابراین در نقطه صفر نیستیم لذا با جذب منابع و برنامه‌ریزی‌های انستیتو پاستور روی ساخت این واکسن، پیش‌بینی می شود، سریع‌تر از زمانی که درنظر گرفته شده، به نتیجه مطلوب برسیم.

بنابر اعلام وبدا، وی در پایان تاکید کرد: با توجه به موقعیت خاص کشور، بعداز تولید واکسن HPV، بسیاری از کشورهای منطقه، خریدار و مصرف کننده واکسن‌های ما خواهند بود و این امر به نوبه خود، سود مالی خوبی برای کشور به ارمغان خواهد آورد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین