کد خبر: ۵۲۷۱۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۶

حدود ۲۰ میلیون نفر در حاشیه‌شهرها زندگی می‌کنند

یک استاد و عضو هیات علمی دانشگاه گفت که مردم حاشیه‌نشین به محض اینکه امکانات در شهرهای مبداء خود داشته باشند به شهر خود بازگشته و مناطق حاشیه نشین را ترک خواهند کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر عسگر جلالیان که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد با اشاره به این که حاشیه نشینی در صورت عدم توجه به یک بحران اجتماعی مبدل می شود، گفت: در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور درگیر موضوع حاشیه نشینی هستند، در حالی که آمارهای موجود رقم حدودی ۱۸ تا ۱۹ میلیون را نمایان می کند.

وی با اشاره به این که جمعیت حاشیه نشین همواره در معرض خطر قرار دارند، اظهار داشت: جمعیت حاشیه نشین علاوه قرارگیری در موقعیت خطر می تواند سبب ایجاد تهدید نیز باشد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان این که جمعیت حاشیه نشین را نمی‌توان جمعیتی مقصر و بد تلقی کرد، عنوان کرد: حاشیه نشینی به دلیل بی‌تدبیریها، عدم نظارت و کنترل درست از طرف متصدیان امر به وجود آمده است.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: توزیع متوازن بودجه ها و ثروت در کشور یکی از مهمترین عوامل و راهکارهایی است که می تواند مشکل حاشیهنشینی در کشور را مرتفع کند.

جلالیان با اشاره به لزوم اجرای دقیق و کامل برنامه بودجه یک ساله و برنامه های توسعه ۵ ساله کشور، اظهار کرد: متاسفانه اجرای دقیق و صحیح قوانین در حوزه حاشیه نشینی مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی با اشاره به ضرورت وجود آمایش‌های سرزمینی در حوزه حاشیه نشینی، تصریح کرد: شایسته است تا با همکاری استاندارها و مدیران شهری و روستایی مطالعات دقیقی در ارزیابی ظرفیت های مناطق مختلف صورت بگیرد، به طوری که ظرفیت های موجود از حالت بالقوه به مرحله اجرا و عمل برسند.

این حقوقدان با اشاره به این که بسیاری از هزینه‌های انجام شده در استانها بدون برنامه بوده است، عنوان کرد: بسیاری از برنامه‌های توسعه بدون تدبیر و نگاه‌های جامع و آینده پژوهانه طراحی و اجرا شده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی همچنین در ادامه اضافه کرد: مردم حاشیه نشین به محض این که امکانات خوبی را در شهرهای مبداء خود پیدا کرده و از وجود آن ها اطمینان حاصل کنند به طور خودجوش به شهر خود بازگشته و مناطق حاشیه‌نشین را ترک خواهند کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
مهدی کاظمی سایت شهرسازی وتوسعه
|
Switzerland
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
0
یک استاد و عضو هیات علمی دانشگاه گفت که مردم حاشیه‌نشین به محض اینکه امکانات در شهرهای مبداء خود داشته باشند به شهر خود بازگشته و مناطق حاشیه نشین را ترک خواهند کرد. باید خدمت استاد محترم عرض شود: فرمایشاتشان بی پایه وفارغ ازهرگونه مبنی پژوهشی مستند ومعتبر میباشد . چون امروزه چنین گرایشی –بازگشت به روستا ویاشهرهای کوچکتر- بهیج وجه وجود نداشته ، بیشتردرحد یک « توهم» غیرقابل تحقق میباشد . اما چرا ؟ جهت روشن شدن این ادعا میباید روند های جاری تحولات حمعیتی در کل جهان و کشور ما ، بویژه در جهان پیرامون(کشورهای درحال توسعه )را در نظر داشت . در مورد جمعیت جهان وکشور ما گرایش عمومی وغیر قابل اجتناب این استکه : کشورهای توسعه یافته که ازدهه ها پیش شتاب رشد جمعیت شان منفی شد ، در کشورها ی درحال تو سعه نیز بتدریج شتاب رشد جمعیت منفی شده وخواهد شد. بهمین سبب امروزه شتاب رشد جمعیت در جهان نیز سالهاست منفی شده وجمعیت جهان درصد رشد کمتری نسبت به دهه های گذشته دارد . درصد رشدی درحدود 3/1 درصد . نکته دیگر اینکه : جمعیت جهان علی رقم اینکه شتاب رشدش در اکثر کشورها –البته به استثنای کشورهائی جون اتیوپی، افغانستان وغیره – منفی است . اما رشد بخش شهری در کلیه کشورها در حال افزایش است . به قسمیکه در کشور ما وسایر کشورهائی که سطح توسعه شان مشابه ماست در صد جمعیت شهری نسبت به کل جمعیت در سال 2050 از 90 در صد کل جمعیت ان زمانشان فراتر خواهد رفت !!؟ این روند گرایش اجتناب نا پذیر است . تکرار میکنم «اجتناب ناپذیر» است . باهیچ برنامه وسیاست گذاری وانواع احکام دستوری وترفندی نمیتوان مانع ان شد !!!؟ بنابر این درسال 2050 جمعیت شهرجامعه ما دستکم دوبرابر میزان کنونی جمعیت شهریمان خواهد شد . نکته بسیار مهم دیگر اینکه : جمعیت شهری بطور مدام گرایش به استقراری متمرکز انهم در تجمع های بزرگ جمعیتی –کلانشهرها – بویژه کلان شهر تهران خوهد داشت . روندی که در مرحله گذر ازتوسعه نیافتگی مرحله ایکه در ان بسر میبریم ، باز هم بکلی غیر قابل اجتناب است . وسیاست هائیکه تاکنون برای جلوگیری از ان ، تحت عناوینی چون مهاجرت معکوس!؟ تمرکز زدائی !؟ ممانعت از گسترش کلان شهرها ، توسل به الگوهای کلیشه ای مانند امایش سرزمین وغیره انجام داده و میدهیم ، گذشته از اینکه واقعا" اب در هاون کوبیدن است ! اما بیش ازان ، همان گونه که شاهدیم : همه این سیاست گذاریهای نا کارامد امروزه مزید برعلت شده و بصورت عامل عمده در تاخیر وبه هرج ومرج کشیدن وبا ایجاد مشکلات وسیع عملا" توسعه کشور را عقیم نموده اند . این مسائل را مفصلا" طی مقالات متعددی در سایت شهرسازی وتوسعه مطرح شده است . ازنقد متقابل سپاس گذار خواهیم بود .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین