کد خبر: ۵۲۷۱۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۸

اعتیاد دروازه‌ای رو به نیستی

اعتیاد به مواد مخدر پدیده‌ای جدید و خاص زندگی مدرن است و با گسترش فرهنگ مدرن، ارزش‌ها و هنجارهای مدرن نیز رواج یافته و کنش‌ها و رفتارهایی چون اعتیاد به مواد مخدر متعارض با هنجارها تلقی شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
اعتیاد در لرستان مانند سایر استان‌های کشور گریبانگیر جوانان و حتی نوجوانان شده که در صورت عدم اقدام عاجل از سوی دستگاه‏‌های متولی امر شاید به بحرانی بزرگ نیز تبدیل شود. 

امحاء پنج تن موادمخدر غیردارویی در استان

 در این باره مجتبی بیرانوند دبیر شورای هماهنگی با مواد مخدر لرستان با اعلام اینکه پنج تن مواد مخدر غیر دارویی از استان‌های لرستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر و همدان در خرم‌آباد امحاء می‌شود، افزود: بناست این مواد در محله فلک‌الدین امحاء شوند که نیاز است شهرداری خرم‌آباد تسطیح منطقهُ جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی و مهیا کردن یک سری ماشین‌آلات را انجام دهد.

وی ادامه داد: اخیرا 200 کیلوگرم مواد مخدر و 13 کیلوگرم هرویین کشف و ضبط و چند تن قاچاقچی در استان دستگیر شدند.

10 درصد اعتبارات فرهنگی شهرداری‌ها برای مقابله با مواد مخدر

دبیر شورای هماهنگی با مواد مخدر لرستان با انتقاد از اینکه قراربوده شهرداری‌ها 10 درصد اعتبارات فرهنگی خود را در حوزه مقابله با مواد مخدر هزینه کنند و حتی یک درصد هم جذب اعتبار در این راستا نداشتیم، بیان کرد: به منظور مقابله با مواد مخدر نیاز است همه اعضای شورای مبارزه با مواد مخدر پای کار باشند.

بیرانوند گفت: مواد مخدر گل ماده‌ای توهم‌زاست که قشر نوجوان و جامعه هدف ما به آن روی آورده و نیاز است خانواده‌ها در این راستا هوشیار و مراقب فرزندان خود باشند.

راه‌اندازی آزمایشگاه مواد مخدر در استان تا پایان امسال

وی در مورد تجهیز آزمایشگاه مواد مخدر اظهار کرد: 50 درصد هزینه راه‌اندازی این آزمایشگاه را سازمان زندان‎ها تقبل کرده و برای تشخیص میزان خلوص مواد مخدر ضروری است و امید می‌رود تا پایان امسال بتوانیم آن را راه‌اندازی کنیم.

خطرات مواد مخدر به خانواده‌ها گوشزد شود

در این باره سرهنگ علی حسین پازدار معاون سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان نیز با بیان اینکه قرارگاهی در سپاه استان تحت عنوان قرارگاه امام جواد(ع) که فعالیت آن در مناطق آسیب‌پذیر و آلوده است، افزود: مضرات مواد مخدر برای مردم تشریح شود و از ظرفیت رسانه‌ها در هفته مبارزه با مواد مخدر استفاده شود تا خطرات آن به خانواده‌ها از طریق فضای مجازی و صداوسیما برای مراقبت از فرزندان گوشزد شود.

وی با بیان اینکه محوری‌ترین برنامه هفته مبارزه با مواد مخدر استان امحاء پنج‌تن مواد مخدر است، گفت: پیشنهاد می‌شود در هفته مبارزه با مواد مخدر نهضت سخنرانی راه‌اندازی شود و ائمه جمعه، مدیران ارشد و کارشناسان به سخنران بپردازند و مضرات مواد مخدر را بیان کنند چراکه نوجوانان و جوانان تهدید می‌شوند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان لرستان با بیان اینکه نیاز است آگاه‌سازی درراستای پیشگیری از طریق آموزش‌وپرورش و مراکز آموزش عالی صورت گیرد، بیان کرد: اجرای تئاتر و نمایش‌های خیابانی با موضوع مواد مخدر، برپایی چادرهای اطلاع‌رسانی، سازمان‌دهی زیرساخت‌ها و اماکن مناطق محروم، ایجاد پارک محله‌ها در مناطق محروم و سایر خدمات در مناطق آسیب‌پذیر می‌تواند مؤثر باشد و این مناطق از وضعیت نابسامانی رها شوند.

کمپ‌های ترک اعتیاد استان ساماندهی شوند

پازدار تصریح کرد: عملکرد 22 دستگاه استان لرستان رصد شود و باید پاسخگو باشند همچنین تشویق و مصاحبه با افراد بازپروری، پخش بروشور با موضوع هشدار مواد مخدر، تشویق افراد رهاشده و فراهم کردن سفر زیارتی این افراد، ایجاد اشتغال و دادن تسهیلات و معرفی دستگاه‌های موفق موردتوجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در هفته مبارزه با مواد مخدر نیاز است کمپ‌های ترک اعتیاد استان ازلحاظ کمی و کیفی ساماندهی شوند و طرح ضربتی جمع‌آوری معتادان در استان اجرا شود.

معاون سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان بیان کرد: با فعالیت نیروهای سپاه 976 هزار بوته خشخاش در 4 هکتار از نقاط محروم استان کشف و امحاء شدند.

نصب بادی اسکنر در زندان‌های استان ضروری است

در این باره قاضی سعید رازانی دادستان خرم‌آباد نیز اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که بنا بود در خرم‌آباد راه‌اندازی شود راه‌اندازی و تجهیز آزمایشگاه مواد مخدر بود که عدم راه‌اندازی آن سبب معطلی پرونده‌ها و مشکلاتی در قرار بازداشت می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه میزبان امحاء مواد مخدر پنج استان هستیم نیاز است که این آزمایشگاه راه‌اندازی شود.

رازانی بیان کرد: در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر مصوباتی از جمله تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه مواد مخدر و بادی اسکنر در زندان‌های استان بوده که تاکنون اجرایی نشدند.

دادستان خرم‌آباد گفت: نیاز است به منظور راه‌اندازی آزمایشگاه مواد مخدر استانداری مبلغی را تقبل کند تا این مهم راه‌اندازی شود و پرونده‌های دادرسی معطل نمانند.

مبارزه با مواد مخدر اجتماعی و مردمی شود

در این باره حبیب الله خجسته‌پور معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با بیان اینکه یکم تا ششم تیرماه هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر است، اضافه کرد: این پدیده شوم آحاد مردم به ویژه نوجوانان و جوانان ما را تهدید می‎کند و قطعا هدف از برگزاری برنامه‌ها در این هفته حساس کردن جامعه نسبت به موضوعات مختلف مواد مخدر است.

خجسته‌پور بیان کرد: همه در معرض تهدید مواد مخدر سنتی و صنعتی هستند و باید در این هفته حساسیت خانواده‎ها را برانگیزیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان عنوان کرد: این عناوین و نامگذاری‌ها برای این است که نشان دهد حساسیت ما نسبت به موضوع بیشتر است وهمه تلاش‌ها در راستای پیشگیری از ابتلا به این بلای خانمانسوز و تشویق به ترک مواد است.

وی گفت: تمرکز برنامه‌ها در هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر بر امور فرهنگی و در راستای اجتماعی و مردمی کردن مبارزه با این پدیده شوم باشد.

از ظرفیت سمن‌ها در امر مقابله با مواد مخدر غافل نشوید

خجسته‌پور تاکید کرد: در راستای مقابله و مبارزه با مواد مخدر از ظرفیت سمن‌ها و NGOها غافل نشویم چراکه آنان خود مشتاق و علاقمند به این موضوع هستند و خلاقانه می‌توانند ایفای نقش کنند، در مجموع برنامه‎ای منسجم در این هفته برگزار شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان در مورد امحاء مواد مخدر پنج استان به میزبانی لرستان اظهار کرد: این برنامه به صورت دوره‌ای هر ساله در کشور برگزار می‌شود که امسال میزبان لرستان است و کار امحاء شنبه دوم تیرماه ساعت 9 درمرکزاستان انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در امر پیشگیری از اعتیاد، باید دستگاه‏‌های اجرایی  علل و عوامل موثر در شروع مصرف را در نوجوانان و جوانان بشناسند و سپس با برنامه‎ریزی مدون و کاربردی این بلای خانمانسوز را که تبدیل به دغدغه خانواده‎ها نیز شده از بین ببرند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین