کد خبر: ۵۲۷۲۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد:

بررسی اسناد ادعایی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران آغاز شده اما زمان‌بر است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که بررسی اسناد ادعایی رژیم‌صهیونیستی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران آغاز شده اما اظهار نظر درباره آنها چندین سال طول می‌کشد.
آفتاب‌‌نیوز :
 «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) اعلام کرد که بررسی اسناد ادعایی ارائه شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران، آغاز شده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ خبرگزاری فارس نوشت: آمانو با اشاره به اسنادی که چندی پیش توسط «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه ادعایی تسلیحاتی هسته‌ای ایران رونمایی شد، گفت: «بررسی این اسناد زمان بسیاری می‌برد. درمورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، چندین سال طول می‌کشد که صحبت اطلاعات بررسی شود».

وی مجددا تاکید کرد که آژانس اتمی در حال حاضر نمی‌توانند هیچ اظهار نظری درباره این اسناد داشته باشد و این مسئله مدت زیادی  به طول خواهد انجامید.

مدیرکل آژانس اتمی پیشتر در اولین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان خروج واشنگتن از برجام درباره راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران گفته بود:« آمریکا-یکی از اعضای برنامه جامع اقدام مشترک-خروج از این توافق را ماه گذشته اعلام کرد. آژانس همچنان به درخواست شورای امنیت سازمان ملل و با مجوز شورای حکام، بر راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران مطابق برجام ادامه می‌دهد». (جزئیات بیشتر)

آمانو تاکید کرده بود: «آژانس همچنان به راستی‌آزمایی (تأیید) عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده به وسیله ایران طبق توافقات پادمانی ادامه می‌دهد. ارزیابی‌های مرتبط با نبود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده در ایران همچنان ادامه دارد».

نتانیاهو چندی پیش در شوی تبلیغاتی جدید، در یک سخنرانی زنده تلویزیونی اسناد، مدارک و لوح‌های فشرده‌ای را نشان داده و مدعی شد بعد از امضای برجام، ایران به صورت مخفیانه بعد نظامی برنامه هسته‌ای خود را حفظ کرده و تلاش داشته به سلاح اتمی برسد. (جزئیات بیشتر)

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد. 

ترامپ شامگاه سه‌شنبه (18 اردیبهشت) طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین تاکید کرد تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه 90 تا 180 روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
0
0
وقتی جلوی کلانتری می نویسیم عکاسی ممنوع .
انهایکه تونل های زیر زمینی موشکی را رسانه ای
کردند نباید محاکمه شوند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
0
0
چطور از کشوری که خود قوانین و مقررات هسته ای را رعایت نمی کند و از عضویت در NPT سر باز زده است چنین شکایت را می پذیرند که حالا در مورد زمان رسیدگی آن اظهار نظر می کنند؟ آیا نباید از پذیرش آن خودداری می کردند؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین