کد خبر: ۵۲۷۴۴۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
ایران آژانس انرژی اتمی را در جریان روند آغاز طرح بالا بردن ظرفیت غنی‌سازی قرار داده است

واکنش اروپا به تصمیم ایران برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم: ما به برجام وفادار خواهیم ماند

ایران روز دوشنبه طی نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این سازمان را در جریان روند آغاز طرح بالا بردن ظرفیت غنی‌سازی از طریق افزایش تعداد سانتریفیوژها قرار داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
اتحادیه اروپا با اعلام این که تصمیم مقامات ایران برای بالابردن ظرفیت غنی سازی اورانیوم را در دست بررسی دارد از تهران خواست به تعهدات خود نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای پایبند بماند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ ایران روز دوشنبه طی نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این سازمان را در جریان روند آغاز طرح بالا بردن ظرفیت غنی‌سازی از طریق افزایش تعداد سانتریفیوژها قرار داده است.

واکنش اتحادیه  اروپا به تصمیم ایران برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم: ما به برجام وفادار خواهیم ماند

این تصمیم که علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه شنبه آن را رسانه ای کرد یک روز پس از درخواست رهبر انقلاب برای آماده کردن مقدمات بالا بردن ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم و رساندن این ظرفیت به ١٩٠ هزار سو صورت می‌گیرد.

مایا کوتسیانچیچ، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه در واکنش به تصمیم جدید تهران برای بازنگری در ظرفیت تولید اورانیوم، ضمن تاکید بر اینکه بروکسل تصمیم مقامات ایرانی را در دست بررسی دارد، گفت: «ما تا زمانی که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند باشد به این توافقنامه وفادار خواهیم ماند.»

این مسئول اروپایی همچنین با اشاره به اینکه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای یازدهمین بار پایبندی ایران را به تعهدات در چارچوب برجام مورد تایید قرار داده، خاطرنشان کرد اروپا خواهان حفظ برجام است و در این راه مهیای دفاع از منافع خود در قبال تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا خواهد بود. خانم مایا کوتسیانچیچ در این زمینه تاکید کرد: «ما تمام تلاش خود را برای بهره بردن ایران از منافع توافق هسته‌ای به خرج خواهیم داد.»

علی اکبر صالحی: برجام معیوب را نمی‌پذیریم

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان نشست خبری روز سه شنبه ضمن تاکید بر اینکه تصمیم جدید اتخاذ شده برای بالا بردن ظرفیت غنی‌سازی مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را نقض نمی‌کند، از ایجاد زیرساخت های لازم برای تولید چند هزار سو اورانیوم غنی‌سازی شده در نطنز خبر داده است.

آقای صالحی در عین حال با تصریح بر اینکه طرح در دست اقدام بر خلاف تعهدات انجام شده نیست، تاکید کرد: «ما نگفتیم که سانتریفیوژ جدید مونتاژ می‌کنیم بلکه گفتیم زیرساخت و الزامات را فراهم می‌کنیم و حالا با اقداماتی که انجام خواهیم داد بسیاری از افراد که به ما انتقاد داشتند خواهند دید که ما نه تنها پل‌های پشت سر را خراب نکردیم، بلکه پل‌های بسیاری را پیش روی خود ایجاد می‌کنیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در عین حال خاطرنشان کرد که این اقدامات به منزله آن نیست که مذاکرات با طرف‌های اروپایی به شکست منتهی شده است.

آقای صالحی در بخشی دیگر از سخنان خود ضمن اشاره به رونمایی از «واحد اختلاط » که بیستم فروردین به دستور رئیس جمهوری در نطنز از آن بهره برداری شد و نیز ایجاد «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای جدید» تاکید کرد: «سازمان انرژی اتمی باید به گونه‌ای عمل می‌کرد که زمان را از دست ندهد، در روند مذاکرات رهبری دائم می‌گفتند به طرف مقابل نمی‌توان اعتماد کرد. اگر بدعهدی کردند و به قبل از برجام برگشتیم جایگاهمان همان جایگاه قبلی نباشد و از این رو سازمان در طول مذاکرات فعالیت‌های زیرساختی وسیعی را در چارچوب پادمانی شروع کرد که اگر در زمان عادی عمل می‌کردیم در چند سال آینده محقق می‌شد.»

از سوی دیگر رئیس سازمان انرژی اتمی با استناد به سخنان رهبر انقلاب تصریح کرد ما به برجامی که تعهد کردیم عمل می کنیم و برجام معیوب را نمی‌پذیریم.

به نوشته یورونیوز؛ برخی از تحلیلگران اروپایی این تصمیم ایران را نقطه آغازی بر فشارهای احتمالی تهران بر اروپا جهت مقابله با تحریم‌های واشنگتن توصیف کرده‌اند.

یک منبع اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفته است که اعلام سیاست های جدید هسته‌ای از سوی مقام‌های ایرانی در واقع نوعی تحت فشار قرار دادن اتحادیه اروپا است برای آنکه این نهاد اروپایی و اعضایش به اجرای تعهداتشان سرعت ببخشند.

اروپایی‌ها به خصوص متعهد هستند که پس از پایان ماه ژوئیه، زمان اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا، به خرید نفت از ایران ادامه دهند. این درحالی است که کمیسیون اروپا برای این کار طرح خاصی را در نظر گرفته است. بر اساس این طرح در معاملات نفتی با ایران قرار است یورو جایگزین دلار شود. پرداخت پول برای این نوع معاملات نیز قرار است از جانب بانک مرکزی کشورهای خریدار صورت گیرد که در این صورت بانک مرکزی ایران دریافت کننده وجه پرداختی خواهد بود.

اتحادیه اروپا سال گذشته میلادی حدود بیست درصد از صادرات نفت ایران را به ارزش نه میلیارد دلار خریداری کرد. به گزارش منابع اروپایی در همین دوره زمانی ارزش صادرات اروپا به ایران حدود ده میلیارد دلار ارزیابی شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
2
2
من که میگم بریم سراغ غنی سازی صنعتی بالای 20% ببینیم چیکار میکنن؟
هیچ کاری نمیتونن بکنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
2
2
لجبازی ...مردم رو به نابودی خواهد رساند
دوخرچه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
این وفاداری یه علامتی هم داره یا فقط حرفه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین