کد خبر: ۵۲۷۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
"آژانس هرگونه تخلف هسته‌ای از سوی ایران را به شورای حکام گزارش می‌دهد"

واکنش آمریکا به دستور رهبری برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی و تکرار اتهامات علیه ایران

سخنگوی‌وزارت خارجه آمریکا با تکرار اتهامات بی اساس خود علیه کشورمان گفت اطمینان داریم آژانس هر گونه تخلفی را از سوی ایران به سازمان ملل و شورای حکام‌گزارش می دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
اگزمینر هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه در واکنش به برنامه کشورمان برای افزایش توان غنی سازی گفت: ما این گزارش را دیده ایم. وزیر خارجه آمریکا تنها چند روز پیش در سخنرانی خود سیاست ما در قبال ایران را شرح داد. او در این سخنرانی شفاف گفت که ایران باید غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و هرگز به دنبال بازفرآوری پلوتونیوم نباشد. ایران نباید راهی به سمت تولید سلاح هسته‌ای داشته باشد.

نائورت افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحولات ایران را رصد می‌کند و ما مطمئن هستیم که این آژانس هرگونه تخلفی را به شورای حکام و همچنین سازمان ملل گزارش می دهد.

این در حالی است که‌ آژانس از زمان اجرایی شدن برجام همواره بر تعهد ایران به مفاد این توافق در چند گزارش خود تاکید کرده است.

به گزارش ایسنا مقام‌معظم رهبری روز دوشنبه اعلام کردند که لازم است سازمان انرژی اتمی مقدمات لازم برای افزایش غنی سازی اورانیوم تا ۱۹۰ هزار سو را فراهم کند.

همچنین یوکیا آمانو،مدیر کل آژانس روز سه شنبه گفت: همانطور که من در آخرین گزارش خود به شورای حکام اشاره کردم، آژانس طبق پروتکل احقاقی از دسترسی مکمل برخوردار بوده و به تمامی سایت‌ها و مکان‌ها در ایران که نیازمند بازرسی بوده، ‌دسترسی داشته است. همکاری به موقع و فعالانه ایران در ارائه این دسترسی، اجرای پروتکل احقاقی را تسهیل کرده و اعتماد را افزایش خواهد داد.

اما پس از آنکه مقام‌معظم رهبری بیان‌کردند که باید برای افزایش توان غنی سازی به ۱۹۰ هزار سو آماده بود،علی اکبر صالحی،رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان‌ نیز اظهار کرد: دیروز رهبر انقلاب فرمانی صادر کردند که سازمان در یکسری زمینه‌ها که در چارچوب برجام است فعالیت‌هایی را آغاز کند و سرعت ببخشد.

وی افزود: اقداماتی که سازمان انرژی اتمی آغاز کرده است، خلاف برجام نیست.
یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به سخنان صالحی گفت که برنامه های ایران در مورد افزایش توان غنی سازی اورانیوم نقض برجام نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در مورد گزارش هایی مبنی بر جمع آوری سایت هسته ای فوردو اعلام کرد که این‌گزارشات را نمی تواند تائید کند.

وی گفت: ما اهرم‌های زیادی علیه ایران داریم. به عنوان یک ابرقدرت و ابرقدرت اقتصادی می‌توانیم تحریم‌ اعمال کنیم و کشورها می‌توانند انتخاب کنند که با ایران تجارت نکنند و درآمدهای ایران که صرف اقدامات مخرب می‌شد، کاهش می‌یابد.

به گزارش واشنگتن، ناوئرت افزود: اکنون ما در حال رایزنی با متحدان و شرکای خود در سرتاسر جهان هستیم و تیم‌هایی در مرکز و شرق اروپا حضور دارند که در حال دیدار و گفت‌وگو هستند. همانطور که وزیر خارجه آمریکا، مایک پامپئو گفت، باید با هم رایزنی کنیم تا ببینیم چطور می‌توان به صورت جمعی با اقدامات مخرب ایران در جهان مقابله کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین