کد خبر: ۵۲۷۵۸۹
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲

هشدار آمریکا به دولت‌ها و شرکت‌ها: زودتر با ایران قطع رابطه کنید

ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه به دولت‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی هشدار داد تا هر چه سریع‌تر در برابر دولت ایران، اقدام‌های بازدارنده لازم را انجام دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
این هشدار مقام ارشد وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا پس از آن ابراز شد که دونالد ترامپ، رئيس جمهوری ایالات متحده آمریکا در تاریخ هشتم ماه مه گذشته ضمن اعلام رسمی خروج یک جانبه این کشور از توافق هسته‌ای غرب با ایران از آغاز دور جدید تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور خبر داده بود.

سیگال ماندل کر، معاون وزارت خزانه‏‌داری آمریکا تاکید کرد که دولت‌ها و شرکت‌ها باید شبکه‌های مالی خود را در برابر نفوذ شبکه مالی ایران مستحکم‌تر کنند و ریسک بالای معامله با شرکت‌ها و افراد فعال در شبکه مالی ایران را به طور دقیق شناسایی کنند.

خانم ماندل کر افزود: «شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند با ریسک قابل ملاحظه ای مواجه هستند و این ریسک با اعمال تحریم‌های جدید به شدت افزایش خواهد یافت چون از نظر ما این شرکت‌ها از این پس جزء کسب و کارهای ممنوعه محسوب خواهند شد.»

با وجود این که سایر طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران از جمله بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه با تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر خروج از برجام موافق نیستند ولی هنوز مشخص نیست که این کشورها چگونه می‌توانند به طور عملی در برابر تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران مقاومت کنند.

آمریکا اعلام کرده است که اجرای دور تازه تحریم‌های اقتصادی این کشور علیه ایران در روز چهارم ماه نوامبر آغاز خواهد شد اما کمتر از پنج ماه مانده به این موعد هنوز معلوم نیست که کشورها و شرکت‌های نیازمند نفت ایران چگونه قرار است با محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا کنار خواهند آمد.

تاکنون به نظر می‌رسد که گستره بازار آمریکا و نیز وزن بالای اقتصاد این کشور در اقتصاد جهان، بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی را برای توقف معامله با ایران به نفع ادامه حضور در بازار آمریکا متقاعد کند.

به طوری که معاون وزارت خزانه‏‌داری آمریکا نیز در سخنان روز سه شنبه خود به طور مشخص از شرکت‌های بخش خصوصی خواست تا تمام اقدام های لازم برای جلوگیری از آنچه او سوء استفاده شبکه مالی ایران از آنها برای تامین مالی تروریسم و نقض حقوق بشر انجام نامیده است، دهند چرا که در غیر این صورت سیستم مالی این شرکت‌ها با قرار گرفتن در معرض تحریم‌های قدرتمند آمریکا تضعیف خواهد شد.

او در ادعاهایی علیه ایران، گفته بود تنها در شرایطی فشار مالی آمریکا بر ایران کاهش خواهد یافت که این کشور حمایت خود از گروه‌هایی در سوریه، عراق، لبنان و یمن را متوقف کند و در برنامه توسعه توانمندی موشکی خود تجدید نظر کند.

منبع: یورونیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین