کد خبر: ۵۲۷۸۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
اگر ایران از «ان پی تی» خارج و این معاهده سقوط کند، جایگزینی برای آن وجود ندارد

اگر ایران از «ان پی تی» خارج شود چه خواهد شد؟/بولتن دانشمندان هسته‌ای: ایران نمی‌خواهد جنگی منطقه‌ای به راه افتد/روسیه و چین نگران هستند

این که آیا ایران واقعا قصد خروج از ان پی تی را دارد یا خیر معلوم نیست. اینکه چه زمانی قصد خروج دارد و در چه شرایطی نیز نامشخص است. واقعیت آن است که خروج ایران از ان پی تی مخاطرات به مراتب سنگین‌تری از خروج کره شمالی از آن معاهده را به دنبال خواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- بولتن دانشمندان هسته‌ای که نشریه‌ای معتبر و علمی در زمینه انرژی اتمی محسوب می‌شود در مقاله‌ای تازه با اگر ایران از «ان پی تی» خارج شود چه خواهد شد؟/بولتن دانشمندان هسته‌ای: ایران نمی‌خواهد جنگی منطقه‌ای به راه افتداشاره به این که مقام‌های ایرانی ضمن انتقاد از تصمیم آمریکا در زمینه خروج از برجام، هشدار داده‌اند که تهران ممکن است از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) خارج شود به پیامدها و مخاطرات این موضوع پرداخته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، این بولتن هسته‌ای می نویسد: این که آیا ایران واقعا قصد خروج از ان پی تی را دارد یا خیر معلوم نیست. اینکه چه زمانی قصد خروج دارد و در چه شرایطی نیز نامشخص است. با این وجود، باید این موضوع را برسمیت شناخت که خروج ایران از ان پی تی به شدت مخرب خواهد بود و نظام جهانی و قدرت مانور آن در زمنیه عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای را محدود می‌کند.

ایران اولین کشوری نیست که از ان پی تی خارج خواهد شد (در صورت تمایل به خروج). کره شمالی در سال ۲۰۰۳ میلادی از آن معاهده خارج شد و در زمینه ساخت موشک‌های مجهز به کلاهک هسته‌ای و موشک‌های بین‌قاره‌ای تلاش کرد. با این حال، تبعات خروج کره شمالی تا حدود زیادی محدود به منافع شرق آسیا و منافع امریکا در اقیانوس آرام باقی ماند. واقعیت آن است که خروج ایران از ان پی تی مخاطرات به مراتب سنگین‌تری از خروج کره شمالی از آن معاهده را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه این مطلب با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران، آمده است: بعد از آن، کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، امارات و مصر ساخت تسلیحات هسته‌ای را دنبال خواهند کرد. سعودی‌ها این موضوع را به وضوح بیان کرده‌اند. اسرائیل نیز ممکن است احساس کند که محبور است به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند. این امر موجب بروز جنگی منطقه‌ای می‌شود که ممکن است چند کشور دارای سلاح هسته‌ای از جمله امریکا، بریتانیا، فرانسه و روسیه نیز دیدشان نسبت به ان پی تی تغییر کند.

این نشریه در ادامه می نویسد: مقامات ایران منطقی هستند و معمولا مخاطرات را کنترل می‌کنند و نمی‌گذارند از دایره کنترل خارج شود. به هیمن علت است که به احتمال زیاد ایران از ان پی تی خارج نخواهد شد. ایران نمی‌خواهد جنگی منطقه‌ای به راه افتد. تندروها ممکن است معتقد باشند که ایران با تحریم‌ها نیز می‌تواند به کار خود ادامه دهد اما میانه‌روها چنین نظری ندارند.

این نشریه اما می نویسد فرض می کنیم که ایران از ان پی تی خارج شود پس از آن چه خواهد شد؟ و در ادامه می‌افزاید: «در سطح سیاسی امریکا و شرکای آن می‌توانند بیانیه‌هایی را در سطح ملی یا از طریق نشست جی -۷ و دیگر نهادها و سازمان‌ها اعلام کنند.‌ در آن صورت درخواست دیدار اعضای ان پی تی مطرح می‌شود و احتمالا پرونده هسته‌ای ایران بار دیگر به شورای امنیت سازمان ملل متحد و و هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی ارجاع داده می‌شود. حتی احتمالا توافقی میان ۴۸ دولت عضو گروه صادرکنندگان هسته‌ای حاصل خواهد شد مبنی بر آن که همکاری‌های هسته‌ای با ایران متوقف شوند. پیش از این، آن گروه به توافق رسیده بود که ایران در صورت تایید صلح‌آمیز بودن اقدامات‌اش توسط آژانس حق بهره‌مندی از خدمات آن گروه را دارد. واقعیت آن است که روسیه و چین درباره استفاده از ابزارهای سازمان ملل علیه ایران نگران هستند.»

این نشریه در پایان ضمن هشدار نسبت به خروج احتمالی ایران از ان پی تی می نویسد: «اگر ان پی تی سقوط کند، جایگزینی برای آن وجود ندارد. نباید در تخیل و فانتزی به سر برد. جایگزینی عملی برای معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای وجود ندارد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
0
بهتر است از این مباحث و یا افزایش سانتر یفیوژها و ....آخرش چه؟ ما که بمب اتم نمیخواهیم.
پس بهترین وقت است تا از شکاف اروپا و حتی دنیا با آمریکا بهره برده و حقانیت خودمان را با دیپلماسی پیش ببریم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین