کد خبر: ۵۲۷۹۳۰
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶

"جسد مجازی" برای کالبدشکافی تولید شد

کمبود جسد برای مطالعات پزشکی در جهان سبب شده است که محققان فرانسوی روش جدیدی را برای تربیت پزشک در آینده در نظر بگیرند و با استفاده از اسکنرهای سه بعدی، "جسد مجازی" بسازند.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از دیلی‌میل، افزایش جهانی برنامه‌های پزشکی، سبب افزایش تقاضا برای مطالعات پزشکی روی اجساد شده است. این در حالی است که اجساد کمی در دنیا برای این مطالعات وجود دارد. 


در این راستا و برای رفع این مشکل، محققان دانشگاه "مون‌پلیه" فرانسه با استفاده از اسکنرهای سه بعدی، "جسد مجازی" تولید کرده‌اند و امیدوارند که این جسد، اصول کالبدشناسی را به دانشجویان پزشکی آموزش دهد.

"گولامی کپتر" جراح و استاد دانشگاه "مونپلیه" گفت: در فرانسه و خارج از کشور، همه دانشجویان پزشکی این فرصت را ندارند که برای یادگیری آناتومی بدن، کالبدشکافی انجام دهند.

وی ادامه داد، این حقیقت در کشورهایی که "کالبدشناسی" ممنوع است، بیشتر صادق است.

تیم تحقیقاتی این پژوهش دو کالبد مجازی جداگانه ساختند. یکی در ناحیه "گردن" و دیگری در ناحیه "لگن خاصره".

سپس کالبد ساخته شده را لایه لایه روی جسد واقعی اجرا کردند.

"بنجامین مورنو"، تکنسین این پروژه، در هر لایه، جسم و بخش‌های بدن را با استفاده از یک اسکنر سه بعدی، اسکن کرد و به رایانه انتقال داد. پس از آن تمام بدن قابل مشاهده بود.

این کالبد مجازی می‌تواند با استفاده از یک رابط "وب"( web) یا یک صفحه لمسی حرفه‌ای برای شبیه سازی جراحی مورد استفاده قرار گیرد.

کپتر ادامه داد، هدف ما ساخت یک پایگاه داده‌ای سه بعدی از بخش‌های اصلی آناتومیکی، و توسعه روش کالبدشکافی درون رایانه‌ای است تا کالبدشکافی سنتی را برای فراگیری آناتومی بدن شبیه‌سازی کنیم.

این جسد مجازی می‌تواند قبل از اینکه جراحان و دانشجویان وارد اتاق عمل شوند، برای تمرین، مورد استفاده آن‌ها قرار گیرد.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین