کد خبر: ۵۲۸۰۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹

کدام پزشکان درآمد‌های چند ده میلیونی دارند؟

تصور مردم از پزشکان، افرادی پولدار است که هیچ مشکل مالی ندارند. در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد در حدود ۱۰ درصد این قشر درآمد‌های چند ده میلیونی دارند که البته مختص چند رشته پزشکی خاص است.
آفتاب‌‌نیوز :
 پزشکی به عنوان رشته‌ای که در این سال‌ها بیشتر زیر ذره بین نگاه مردم و مسئولان قرار دارند، همواره با مشکلات و چالش‌هایی در مسیر حرفه خود مواجه اند که بی ارتباط با طرح تحول سلامت نیست. زیرا، با اجرای این طرح بود که گفته شد درآمد پزشکان به یکباره به چند برابر افزایش یافت و آن‌ها را از سایر مشاغل با درآمد‌های بالا، جدا کرد. این در حالی است که جامعه پزشکی، چنین اعتقادی ندارد و عنوان می‌کنند که بیشترین هزینه‌های طرح تحول سلامت، صرف دارو، تجهیزات پزشکی و هتلینگ بیمارستان‌های مشمول طرح تحول سلامت شده است.

در همین حال، افزایش سرسام آور تعرفه‌ها در سال ابتدایی اجرای طرح تحول سلامت، یکی از دلایل درآمد‌های چند میلیونی پزشکان شد و حالا بازگشت به عقب برای آن‌ها قابل هضم نبود، بطوریکه با افزایش ۵ درصدی تعرفه‌ها در سال ۹۷، به یکباره شاهد انتقاد تند و صریح پزشکان بودیم. اما، محمدحسین قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در پاسخ به این ادعا افزایش ۵ درصدی تعرفه‌ها قابل قبول نیست، با بیان اینکه در مقطعی تعرفه‌ها ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: چرا همین منتقدان در آن زمان نسبت به افزایش ۲۰۰ درصدی تعرفه‌ها منتقد نبودند، در آن زمان با اقدامات کارشناسی تعرفه‌ها تا آن میزان افزایش پیدا کرد و در شرایط فعلی نیز با بررسی‌های کارشناسی ۵ درصد به میزان تعرفه‌ها اضافه شد.

وی با تاکید بر اینکه به بخش درمان و سلامت نباید نگاه تجاری داشت، افزود: همه فعالان بخش خصوصی جزء نخبگان بوده و دارای روحیه بالای خدمتگذاری به مردم هستند، بنابراین همین میزان تعرفه‌ها نیز برای بخش سلامت دارای سوددهی قابل قبولی بوده و طبق جوانب و شرایط باید به اعمال قانون توجه داشت.

از سوی دیگر، سیامک مره صدق عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که تفاوت درآمد بین پزشکان و پیراپزشکان بسیار زیاد است، گفت: بخش عمده این تفاوت‌ها بین پزشکان هم متفاوت است، و تنها وضعیت یک درصد محدودی از آن‌ها که شاید ۵ درصد پزشکان هم نشوند به دلیل درآمد‌های خاص و بالایی که دارند، باعث تفکر وجود درآمد‌های غیر طبیعی برای تمام پزشکان می‌شود.

شاید ۵ درصد پزشکان هم نشوند به دلیل درآمد‌های خاص و بالایی که دارند، باعث تفکر وجود درآمد‌های غیر طبیعی برای تمام پزشکان می‌شود
وی افزود: اکثر پزشکان عمومی به ویژه پزشکانی که به تازگی فارغ التحصیل شده‌اند حتی متخصصان رشته‌هایی که عمومی‌تر هستند از جمله زنان و زایمان، جراحی عمومی، داخلی و اطفال برای پیدا کردن کار و کسب معیشت دچار مشکل هستند، چرا که در مراکز دولتی برای جذب متخصصان ظرفیت وجود ندارد، از سوی دیگر میزان هزینه‌های تاسیس یا اجاره مطب و استخدام پرسنل به اندازه‌ای بالا بوده که درآمد پزشک متخصص پاسخگوی اداره مطب نیست، بنابراین فعالیت آن‌ها در بخش خصوصی به صورت مطب از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل در این بحران اقتصادی تنها پیراپزشکان با مشکل عدم اشتغال مواجه نیستند و بخش قابل توجهی از پزشکان نیز در این مورد درگیر هستند.

مره صدق یادآورشد: متاسفانه در بخش درمان کشور به دلیل حاکمیتی که به عنوان پزشک سالاری وجود دارد به حقوق بقیه حرفه پزشکی و پیراپزشکیتوجه نشده است و حتی در مورد پزشکان هم اگر تعداد محدودی که در رشته‌های فوق تخصص جراحی فعالیت می‌کنند را کنار بگذاریم، سایر پزشکان از درآمد رضایتبخشی برخوردار نیستند.

اما، دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران،، سهم پزشکان با درآمد بالا را ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: بعد از اجرای طرح تحول سلامت، شاهد افزایش هزینه‌های بیمارستان‌ها و بودجه بودیم که تصور می‌شد بیشتر این پول‌ها به جیب پزشکان رفته است. به دنبال همین مسئله، انجمن‌های پزشکی به همراه سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، به تفسیر و تجزیه تحلیل هزینه‌ها پرداختند و نتیجه این شد که پول زیادی به جیب پزشکان نمی‌رود.

وی، بیشترین هزینه‌های طرح تحول سلامت را متوجه تامین دارو، تجهیزات پزشکی و هتلینگ بیمارستان‌ها دانست و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد، درآمد بعضی رشته‌های پزشکی با اجرای این طرح بالا رفت و اکثریت جامعه پزشکی، درآمد آنچنانی نداشته اند.

خسرونیا، یکی از مشکلات هزینه‌های بالا در طرح تحول سلامت را متوجه جامعه پزشکی دانست و گفت: این وضعیت باعث شد بیمارستان‌ها و بیمه‌ها بدهی‌های زیادی به بار بیاورند و در نتیجه، پرداختی‌ها به پزشکان با تاخیر‌های چند ماهه همراه شد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با اعتقاد به این مطلب که درآمد پزشکان با اجرای طرح تحول سلامت و به دنبال افزایش هزینه‌های آن، آب رفت، افزود: در این بین، ۱۰ درصد جامعه پزشکی از درآمد بالایی برخوردار است و این شامل برخی رشته‌های خاص می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که ۲۰ تا ۳۰ درصد جامعه پزشکی نیز درآمد قابل قبولی دارند، گفت: در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه پزشکی، درآمد مناسبی ندارند و بعضا با مشکلات زیادی مواجه اند.

در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه پزشکی، درآمد مناسبی ندارند و بعضا با مشکلات زیادی مواجه اند
به گفته خسرونیا، جامعه پزشکی که در دایره ۵۰ تا ۶۰ درصدی قرار دارند، وضعیت مالی خوبی ندارند و مجبورند شب‌ها در درمانگاه‌ها کشیک باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه، کسی این پزشکان را نمی‌بیند و فقط همان ۱۰ درصد که درآمد بالایی دارند را می‌بینند.

خسرونیا، در ارتباط با درآمد ۱۰ درصد پزشکان، گفت: این عده از محل کارانه ماهانه بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان درآمد دارند که بیشتر جراحان قلب، پیوند و مغز هستند.

وی توضیح داد: البته کار پزشکان این رشته ها، سخت و دشوار است و بعضا با ریسک بالایی برخوردار است.

خسرونیا در خصوص درآمد سایر جامعه پزشکی، گفت: این ۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه پزشکی، بین ۲ تا ۳ میلیون و حداکثر ۱۰ میلیون درآمد ماهانه هستند که با هزینه‌های آن‌ها نمی‌خواند.

منبع: مهر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
پزشکان عمومی دارای مراکز ام ام تی با داشتن دو شیفت کار و فعالیت و فروش دارو به بازار آزاد صاحب درآمد چندین میلیونی هستند،شما خبرنگارید یه سرک توی این حرفه بکشید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین