کد خبر: ۵۲۸۱۳۸
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱

هفتادسالگی «پورشه»+تصاویر

هفتاد سال پیش در چنین روزهایی برند پورشه خودروی محبوب در جهان تاسیس شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- پورشه شرکت هلدینگ خودروسازی آلمان است که توسط فردیناند پورشه تاسیس شد. تمرکز این شرکت عمومأ بر طراحی و خودروهای اسپورت و لوکس معطوف می‌باشد. دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی اصلی شرکت پورشه در شهر اشتوتگارت، بادن وورتمبرگ قرار دارند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در ماه ژوئیه ۲۰۱۲ گروه فولکس واگن، اقدام به خریداری ۱۰۰٪ درصد از سهام شرکت پورشه هولدینگ کرد که از شرکتهای زیرمجموعه کمپانی پورشه است و مدیریت بخش فروش خودروهای پورشه را برعهده دارد. پیشتر، در دسامبر ۲۰۰۹ گروه فولکس واگن ۴۹٫۹٪ درصد از سهام کمپانی اصلی پورشه را نیز خریداری کرده بود.

از سوی دیگر شرکت پورشه اس ای با در اختیار داشتن ۵۰٫۰۷٪ درصد از سهام گروه فولکس واگن، به‌عنوان بزرگترین سهامدار این گروه شناخته می‌شود. خانواده پورشه و خانواده بیک بطور مشترک، با در اختیار داشتن ۵۰٫۰۱٪ درصد از سهام شرکت خودروسازی پورشه، مالک اصلی آن به‌شمار می‌آیند. بخشی از سهام شرکت پورشه نیز، در بازار بورس فرانکفورت معامله می‌شود.

فردیناند پورشه در سال ۱۹۳۱ شرکت پورشه را در شهر اشتوتگارت تاسیس کرد، که در زمینه طراحی و توسعه موتورهای اتومبیل، همچنین ارائه خدمات مهندسی و مشاوره، فعالیت خود را آغاز کرد و در سال‌های نخست، بخش اعظم مشتریانش را شرکت‌های خودروسازی همچون: آئودی، مرسدس بنزدکاو، اوپل، واندرر، دایملر بنز و اتو بونیون تشکیل می‌دادند.

یکی از نخستین طرح‌هایی که شرکت تازه تاسیس پورشه در آن مشارکت کرد، پروژه‌ای تحت عنوان فولکس واگن بود، که در زبان آلمانی ماشین مردم معنا می‌دهد. در اواسط دهه ۱۹۳۰ شرکت پورشه و مشخصأ فردیناند پورشه، از سوی دولت آلمان نازی، برای طراحی نخستین اتومبیل فولکس‌واگن، دعوت به‌کار شد، این خودرو، فولکس واگن بیتل نام داشت، که امروزه به‌عنوان یکی از موفق‌ترین اتومبیل‌های تولید شده در تاریخ خودروسازی شناخته می‌شود.

شخص دیگری که سهم بسیار زیادی در راه‌اندازی و توسعه شرکت پورشه ایفا کرد، فری پورشه است. فری که فرزند ارشد فردیناند بود، ریاضیات را در مدرسه و مکانیک را در کارگاه پدر آموخت.

دوران جوانی فری پورشه مصادف با به قدرت رسید آدولف هیتلر در آلمان و فراخوان او برای بازسازی صنایع بود. هیتلر می‌خواست که آلمان سریع‌ترین اتومبیل‌ها را بسازد؛ بنابراین کارخانه‌های خودروسازی را از کمک‌های دولتی برخوردار نمود. در این شرایط بود، که از سوی هیتلر، دعوت‌نامه‌ای برای همکاری در کمپانی جدیدی که فولکس واگن نام داشت، برای فردیناند پورشه ارسال گردید. وی نیز در این شرایط توانست مدیریت کارخانه‌های اتو یونیونو واندرر را بر عهده گیرد

فردیناند پورشه در اوایل دهه ۱۹۵۰ در بستر بیماری افتاد و سرانجام در سال ۱۹۵۱ درگذشت. با درگذشت فردیناند، نیمی از سهام شرکت، به فری پورشه واگذار شد و ۵۰٪ درصد از سهام آن نیز، به دختر فردیناند؛ لوئیس و همسرش آنتوان پیک، به ارث رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین