کد خبر: ۵۲۸۱۶۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
تهدیدها و فشار بی‌سابقه آمریکا، تغییری در محاسبات استراتژیک ایران ایجاد نمی‌کند

مقام‌های ایرانی در برابر استراتژی آمریکا متحد شده‌اند/ایران نیروی بازدارندگی خود را افزایش می‌دهد؟

تحلیلگران می‌گویند به احتمال زیاد فشار بی‌سابقه مالی آمریکا و تهدیدهای آن کشور تغییری در محاسبات استراتژیک ایران ایجاد نمی‌کند بلکه فراتر از آن ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و ایران نیروی بازدارندگی خود را افزایش دهد به ویژه پس از خروج اخیر امریکا از برجام به فرمان ترامپ.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» با اشاره به این که آمریکا صریح‌تر از سخنان مایک پمپئو وزیر امور خارجه آن کشور نمی‌توانست خواسته‌های خود را از ایران مطرح کند، می‌نویسد: «پمپئو خواستار کاهش نفوذ و نقش ایران در منطقه شد. مقامات ایران نیز آن‌گونه که قابل پیش‌بینی بود به مقابله با این اظهارات پرداخته و اشاره کردند که روسای جمهوری امریکا سالهاست که در تضعیف جمهوری اسلامی ایران از زمان انقلاب ۱۹۷۹ میلادی به این سو شکست خورده‌اند.»

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت که خشم آمریکا و متحدان‌اش به دلیل باخت‌هایی است که در میدان جنگ داشته‌اند و قابل درک است. او گفت که تلاش امریکا در محدودکردن قدرت ایران بی‌فایده بوده است. تحلیلگران می‌گویند به احتمال زیاد فشار بی‌سابقه مالی آمریکا و تهدیدهای آن کشور تغییری در محاسبات استراتژیک ایران ایجاد نمی‌کند بلکه فراتر از آن ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و ایران نیروی بازدارندگی خود را افزایش دهد به ویژه پس از خروج اخیر امریکا از برجام به فرمان ترامپ. «پیام محسنی» مدیر پروژه ایران در مرکز «بلفر» می گوید: «فشار و تحریم‌ها در عمل ایران را ترغیب به نفوذ بیشتر در منطقه می‌کنند و نشان دادن این موضوع که قدرتی منطقه‌ای است و باید برسمیت شناخته شود».

مقام‌های ایرانی در برابر استراتژی جدید آمریکا متحد شده‌اند/ایران نیروی بازدارندگی خود را افزایش می‌دهد؟

این روزنامه با اشاره به این که مقابله با اسرائیل یکی از راه‌های نشان نمایش موقعیت منطقه‌ای ایران است چرا که اسرائیل یکی از متحدان امریکاست، می‌نویسد: «محسنی بر این باور است که ایران به دنبال جنگ با اسرائیل نیست. با این حال، پیروزی قابل پیش بینی اسد، متحد ایران در سوریه با کمک مستشاران ایرانی می‌تواند به معنای تقویت توان بازدارندگی ایران برای مقابله با اسرائیل باشد».

 این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که مقام‌های ایرانی در تحقیر کردن خواسته های پمپئو و استراتژی جدید امریکا با یکدیگر متحد شده‌اند. «ناصر هادیان» استاد علوم سیاسی در دانشگاه تهران می‌گوید: «ایران در حال تلاش برای ایجاد بازداردگی موثر در سوریه و لبنان است. این توسعه‎طلبی نیست. واقعیت آن است که اگر ما نیروی بازدارنده‌مان را در مقابل اسرائیل از دست دهیم، امنیت‌مان به خطر می‌افتد». «هادیان» انتظار زیادی درباره تغییر سیاست خاورمیانه‌ای ایران دارد. او می گوید: «درک ایجاد شده آن است که امریکا به دنبال تغییر رژیم است. تصمیم‌گیری‌ها در ایران با ملاحظات امنیتی و با توجه به این فرض صورت می‌گیرند نه بر مبنای آنچه ترامپ می‌گوید یا عمل می‌کند».

او می‌افزاید: «اصولگرایان در ایران نیز دقیقا همانند ترامپ فکر می‌کند. آنان می‌گویند باید قوی بمانیم تا آمریکا را در هر جایی به چالش بکشیم و باید بازدارندگی موثری در برابر آمریکا داشته باشیم که محاسبات استراتژیک امریکایی‌ها تغییر کند».

«ایهود یاری» استراتژیست اسرائیلی در انستیتو سیاستگذاری برای خاور نزدیک واشنگتن در تحلیل تازه خود می‌نویسد که "مناقشه گسترده‌تر تقریبا اجتناب ناپذیر است."

«کیهان برزگر» مدیر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در تهران اما معتقد است که ایران کماکان باید میان اهداف و تهدیدات موجود توازن ایجاد کرده تا از بروز جنگ جلوگیری شود.

برزگر در این باره می نویسد: «تهران دقت‌نظر زیادی درباره ایجاد پایگاه‌های نظامی در جنوب سوریه در نزدیکی اسرائیل دارد. در عوض، ایران مطمئن است که می‌تواند با استفاده از اقدامات نامتقارن توازن قوا را حفظ کند که نمونه آن تکیه بر نیروهای متحد مانند حزب‌الله لبنان و تاکتیک‌های غیرمتعارف است که منجر به منازعه رو در رو میان ایران و اسرائیل نخواهد شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
1
1
این تو بمیری دیگر اون تو بمیری نیست ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
1
0
دقیقا همیشه مقامات چه اصلاح طلب چه اصولگرا آخرش با هم هستن
مشکل اینجاست که اکثریت مردم دیگه با اینا نیستن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین