کد خبر: ۵۲۸۲۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵
با اشاره به اختلافات بین اعضای گروه ۷

یک کارشناس مسائل بین‌الملل: آمریکا می‌داند رویارویی با ۶ قدرت اقتصادی چه تبعاتی دارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اختلافات به وجود آمده بین گروه هفت و تصمیم ترامپ مبنی بر پس گرفتن امضای خود از بیانیه پایانی نشست گروه هفت در سال ۲۰۱۸، تصریح کرد: نگاه بدبینانه به این موضوع در این راستاست که ما در آینده شاهد گروه ۱+۶ هستیم گرچه من فکر نمی‌کنم این گروه به این مرحله برسد.
آفتاب‌‌نیوز :
امیرعلی ابوالفتح با اشاره به فلسفه تشکیل گروه هفت، خاطرنشان کرد: گروه هفت در حال حاضر متشکل از هفت کشور صنعتی است که تا پیش از این در بسیاری از موضوعات از جمله در ارتباط با تجارت آزاد، نوع زمامداری و نوع نگاه به مسائل جهان دارای اشتراک نظر بوده‌اند اما از زمانی که ملی‌گراها در سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده به قدرت رسیدند شکاف‌ها بین اعضای این گروه به تدریج نمایان شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر اختلافات بین آمریکا و شش عضو دیگر این گروه بر سر تجارت بین‌الملل است، افزود: ملی‌گراها در آمریکا معتقد هستند که بازار ملی آمریکا از شیوه‌های گذشته از جمله بحث تجارت آزاد ضربه دیده و برای تقویت تولید داخلی‌شان باید سیاست‌های تجارت آزاد را تا حدودی کنار بگذارند. این در حالی است که دیگر اعضای گروه هفت همچنان بر روی موضوع تجارت آزاد و فرآیند جهانی شدن اقتصاد تاکید دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه این موضوع اختلافی باعث شد که نشست گروه هفت در سال ۲۰۱۸ با شدیدترین اختلافات به پایان برسد، تصریح کرد: برخی از تحلیل‌ها بر اساس نگاه بدبینانه در این چارچوب است که ما در آینده شاهد گروه ۱+۶ خواهیم بود یعنی ایالات متحده آمریکا از یک طرف و دیگر اعضای گروه هفت از طرف دیگر، ‌ولی من فکر نمی‌کنم که گروه هفت به این مرحله برسد. اختلافات بین اعضای گروه هفت زیاد است اما باید به این نکته توجه داشت که ترامپ اهل معامله است و دولت آمریکا می‌داند که رویارویی آشکار با شش قدرت اقتصادی جهان چه تبعاتی برای این کشور به همراه خواهد داشت بنابراین وارد جنگ تمام عیار تجاری با این شش کشور نخواهد شد. شاید در آینده شاهد این باشیم که این کشورها در آستانه جنگ تجاری قرار بگیرند ولی چنین جنگی رخ نخواهد داد.

ابوالفتح با بیان اینکه در حال حاضر ایالات متحده، چین، مکزیک، کانادا و حتی برخی از کشورهای اروپایی یک جنگ روانی را در مورد بحث تعرفه‌ها ایجاد کرده‌اند و یکسری کالاها را مشخص کرده‌اند که مشمول تعرفه شود، افزود: در حال حاضر آنچه که از بحث تعرفه‌ها عملیاتی شده،‌ اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا به آمریکاست و دیگر لیست‌هایی که در این ارتباط مطرح شده است تاکنون عملی نشده است.

وی افزود: اگر ملاک برای قضاوت و پیش‌بینی برای آینده فهرست کالاهایی باشد که برای اعمال تعرفه مشخص شده‌اند، شاید ما در آستانه یک جنگ تجاری بزرگ واقع شده باشیم ولی در عمل فقط می‌بینیم که جز اعمال تعرفه بر آلومینیوم و فولاد، اتفاق دیگری نیفتاده است.

ابوالفتح در پایان گفت: اگر تمامی فهرست‌های مشخص شده از سوی هر یک از این کشورها در ارتباط با اعمال تعرفه بر روی کالاها عملیاتی شود شاید نزدیک به ۵۰۰ میلیارد از تجارت جهانی تحت تاثیر این تعرفه‌ها قرار بگیرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
این کارشناسارو از کجا در میارید؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین