کد خبر: ۵۲۸۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳

از ورود محصولات دارای ریسک بالا به بازار جلوگیری شود

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: از ورود محصولات دارای ریسک بالا به بازار عرضه جلوگیری شود.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر مجید جوادی در شورای سلامت و امنیت غذایی استان در خصوص روند تولید محصولات سالم کشاورزی اظهارکرد: کارهای خیلی خوبی در استان برای تولید محصولات سالم کشاورزی شکل گرفته و یکی از استان‌های پیشروی کشور در این راستا هستیم.

وی در مورد ارتقای سلامت هشت محصول که کاری مشترک بین وزارت‌خانه‌های جهاد و بهداشت است، ادامه داد: این هشت محصول با توجه به پایش آنها ریسک بالاتری داشتند و در اولویت قرار داده شدند.

جوادی با بیان اینکه انار، خیار و گوجه گلخانه‌ای و فضای باز، پیاز، سیب‌زمینی، سیب درختی هشت محصول مذکور هستند، بیان کرد: شناسنامه زراعی برای محصولات تهیه شده و دستورالعمل‌های IPM و ICM در هر منطقه مشخص شده است.

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان بر تهیه مواد متریال مورد نیاز برای اجرای طرح جایگزین سموم اشاره کرد و افزود: عمده کار ما بخش مبارزه بیولوژیک است،  

وی با بیان اینکه در فازدوم گلخانه کشت و صنعت در گلخانه کشت و صنعت خرم‌آباد 10 هکتار گوجه تحت پوشش مبارزه بیولوژیک قرار گرفته و حتی یک قطره سم هم مصرف نمی‌شود، گفت: عمده این محصول برای روسیه و قطر صادر می‌شود.

جوادی با بیان اینکه برای آنالیز سلامت محصولات استان مجبور بودیم آنها را به تهران ارسال کنیم، گفت: این موضوع سبب فسادپذیری محصول می‌شد، سال گذشته 700 میلیون تومان برای خرید دستگاه‌های آنالیز سلامت اختصاص یافت و هم‌اکنون در حال خریداری برای نصب آنها هستیم.

این مسئول گفت: امید می‌رود این دستگاه‌ها تا پایان امسال نصب شوند تا نالیز این محصولات برای گرفتن استانداردهای ملی انجام شود.

معاون حفظ نباتات جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: یکی از کارهای خیلی خوبی که انجام شده  تشکیل جلسات مشترک برای تسهیل در اجرایی شدن کسب استانداردهای تشویقی براساس دستورالعمل‌های به‌روز شده استاندارد ملی، است.

وی بیان کرد: همچنین در بحث زمینه‌سازی برای اقدامات پیشگیرانه از ورود محصولات دارای ریسک بالا مثل سیب‌زمینی‌کاران، پیازکاران و هندوانه‌کاران و کشاورزان مهاجر که اقدام به تولید آن می‌کنند  از دستگاه قضایی خواستیم ورود پیدا کند.

جوادی اضافه کرد: کشاورزان مهاجر قبل از اینکه محصول را وارد بازار و عرضه کنند، با هزینه بهره‌بردار و تولیدکننده محصولاتشان آنالیز شود؛ چنانچه محصولات آنان حد استانداردها را کسب نکرد از عرضه آن به بازار جلوگیری شود و با معدوم کردن آنها کشاورز حق هیچ اعتراضی نداشته باشد.

وی اعلام کرد: از مجموع ۲۸ میلیارد تومان اعتبار سراسری برای تولید محصولات سالم، ۱.۲ میلیارد تومان برای بحث آموزش تولید این محصولات به استان‌ها پرداخت شده است.

جوادی یکی از چالش‌های اصلی استان دربخش کشاورزی را بسته‌بندی محصولات دانست و با بیان اینکه البته بستر لازم را نداریم در حالیکه با انجام این کار یکی از پتانسیل‌های خوب ما برای صادرات و مزیت‌های صادراتی این محصولات خواهند بود، یادآور شد: 95 درصد محصولات زراعی و باغی استان از استاندارد ملی برخوردارند.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین