کد خبر: ۵۲۸۷۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳

نیویورک تایمز: تفسیر آمریکا و کره شمالی از خلع تسلیحات هسته‌ای بسیار متفاوت است

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با تاکید بر تفسیر متفاوت ترامپ و اون از عبارت «خلع تسلیحات هسته‌ای» نوشت: شکافی که میان تفسیر واشنگتن و پیونگ یانگ از واژه خلع تسلیحات وجود دارد به قدری عظیم است که می‌توان تمامی موشک‌های بالستیک کره شمالی را در آن جای داد و این موضع در راستای منافع اون است.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در رابطه با دیدار کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمرکیا نوشت: کره شمالی روز  سه‌شنبه (۱۲ ژوئن) به عنوان یک قدرت هسته‌ای وارد سنگاپور شد و نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت یا تغییر داد که با خاتمه نمایش انجام شده در رابطه با این دیدار کره شمالی پس از این به عنوان یک قدرت هسته ای به رسمیت شناخته شده پیش از هر زمان دیگر نمایان می‌شود.

ترامپ با هدف دستیابی به کلیدهای زرادخانه‌ هسته‌ای اون به سنگاپور سفر کرد. با توجه به مفاد بیانیه منتشر شده در پایان این  نشست اون به انجام هیچ اقدامی  متعهد نشده است. او در واقع تسلیحات هسته‌ای کشورش را تسلیم نکرده است و به عنوان برنده بزرگ از این دیدار خارج شد.

 کره  شمالی در اواخر سال ۲۰۱۷ مدعی شد که نیروی هسته‌ای این کشور از نظر فنی پس از انجام سومین آزمایش موشک بالستیک قاره پیما تکمیل شده است. حال با گذشت کمتر از یک سال زرادخانه هسته‌ای این کشور از نظر سیاسی نیز تکمیل شده است؛ چرا که رهبر این کشور موفق شد این مشروعیت را از طریق فشردن دست رئیس جمهور آمریکا حاصل کند.

 اون توانست با رئیس جمهور آمریکا دیدار و مذاکره کند؛ اقدامی که پدر یا پدر بزرگ او قادر به انجام آن نبودند. نمی‌توان میان آنچه در سنگاپور رخ داده و  دیدار  رهبران دو کشور که داری روابط دیپلماتیک عادی هستند تمایزی قائل شد، اما واشنگتن و پیونگ‌یانگ هرگز روابط خوبی نداشته‌اند. توسعه زرادخانه هسته‌ای از سوی اون و توانایی قراردادن آن‌ها بر موشک‌های بالستیک در پی هدف قرار دادن خاک آمریکا بود که دیدار سنگاپور را ممکن کرد.

 کیم جونگ اون در این نشست توافق کرد تا در راستای خلع کامل تسلیحات هسته‌ای عمل کند؛ دقیقا مشابه همان وعده‌هایی که نمایندگان پدر بزرگ او در سال ۱۹۹۳ متعهد به انجام آن شدند.  عبارت خلع  تسلیحات هسته ای شبه جزیره کره نوعی هنر است که آمریکا  و کره شمالی هر یک می‌توانند با تفسیر جداگانه آن  به دنبال تامین منافع خود باَشند. ترامپ می تواند با تفسیر این عبارت به انجام خلع کامل  قابل راستی آزمایی و غیر قابل بازگشت تسلیحات هسته‌ای از سوی کره شمالی از توافق خارج شود و کره شمالی نیز می‌تواند این عبارت را در پایان تضمین‌های امنیتی و چتر هسته‌ای آمریکا نسبت به کره جنوبی و ژاپن تفسیر کند. این عبارت از نگاه مقامات  پیونگ یانگ کره شمالی را به انجام اقدامات منسجم  پایبند نمی‌کند به خصوص که کره شمالی  دست به اقدام در راستای خلع تلسیحات هسته ای متعهد شده است.

شکافی که میان تفسیر واشنگتن و پیونگ یانگ از واژه خلع تسلیحات وجود دارد به قدری عظیم است که می توان تمامی موشک‌های بالستیک کره شمالی را در آن جای داد و این موضع در راستای منافع اون است. با این فرض تا زمانی که اون از توسعه موشک‌های بالستیک دوربرد و انجام آزمایش‌های هسته‌ای خودداری کند رزمایش‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی متوقف خواهد شد.

 اون در حالی از سنگاپور خارج شد که توانسته کمپین فشار حداکثری علیه پیونگ‌یانگ را که از بهار سال گذشته از سوی واشنگتن آغاز شده بود تضعیف کند. درحالی که چین به طور رسمی به این کمپین نپیوست اما صادرات نفت به کره شمالی را متوقف کرد.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون پس از انجام یک دیدار تاریخی ۴۰ دقیقه‌ای در سنگاپور بیانیه‌ای را به امضا رساندند.

در این سند آمده است: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اولین دیدار رو در روی خود را ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ در سنگاپور برگزار کردند.

رئیس‌جمهور ترامپ و رئیس اون تبادل نظری جامع و عمیق در باره مسائل مربوط به روابط آمریکا  - کره شمالی و برقراری صلح پایدار و دائم در شبه جزیره کره داشتند. ترامپ به ارائه تضمین‌های امنیتی به کره شمالی متعهد شد و اون نیر بر تعهد قاطع و کامل خود بر خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه جزیره کره تاکید کرد.

ترامپ و اون با تاکید بر این نکته که برقراری روابط جدید میان آمریکا و کره شمالی به صلح و رفاه در شبه جزیره کره و جهان مرتبط است و با درک این نکته که اعتمادسازی میان دو طرف می‌تواند روند خلع سلاح هسته‌ای را گسترش دهد اعلام می‌دارند:

۱-  آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد به ایجاد روابط جدیدی میان آمریکا – جمهوری دموکراتیک خلق کره مطابق با میل مردم دو کشور برای صلح و موفقیت می‌شوند.

۲-  آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره تلاش‌های مشترکی را برای ایجاد یک نظام صلح پایدار و باثبات در شبه جزیره کره آغاز می‌کنند.

۳ - جمهوری دموکراتیک خلق کره با تاکید مجدد بر بیانیه ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ پانمونجوم متعهد به تلاش در جهت خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره می‌شود.

۴-  آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد می‌شوند که اجساد باقی مانده سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ کره را از جمله با استرداد گروهی که تاکنون شناسایی شده‌اند، حل و فصل کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بعد از اولین دیدار تاریخی که بین رهبران دو کشور برگزار می‌شود تایید کردند که این نشست یک رخداد تاریخی با اهمیت فراوان است که بر چندین دهه تنش و خصومت میان دو کشور غلبه کرده و موجب گشایش آینده‌ای جدید می‌شود و هر دو آنها متعهد به اجرای مفاد این بیانیه مشترک به طور کامل و به صورت سریع شدند.

همچنین آمریکا و کره شمالی متعهد به انجام مذاکرات متعاقب تحت رهبری مایک پامپئو، وزیر امور خارجه ترامپ و همچنین با شرکت یک مقام مرتبط عالی‌رتبه از کره شمالی در سریع‌ترین تاریخ ممکن به منظور اجرای نتایج نشست رهبران دو کشور شدند.

ترامپ و کیم جونگ اون متعهد به همکاری برای توسعه روابط جدید آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره و حمایت از صلح، موفقیت و امنیت  در شبه جزیره کره و جهان شدند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین