کد خبر: ۵۲۸۹۹۳
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲

دیابت و سیگار دو فاکتور پرخطری که منجر به رسوب کلسیم در مغز می‌شوند

دانش > پزشکی - به گفته محققان دیابت و سیگار دو فاکتور پرخطری هستند که باعث کلسیفیکاسیون رسوب کلسیم در مغز می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
 دکتر «استر برووِر» از دپارتمان پیرپزشکی دانشگاه اوترخت در هلند گفت: ما می‌دانیم که رسوب کلسیم در هیپوکمپوس (اَسبَک مغز) مغز به‌خصوص با افزایش سن طبیعی است اما دو عامل دیابت و سیگار به این روند سیر افزایشی می‌دهند. {لینک}

هیپوکمپوس مرکز یادگیری است که محور مباحث مربوط به بیماری زوال عقل است که 50 میلیون نفر در جهان درگیر آن هستند. این قسمت از مغز ارتباط مستقیمی با توسعه آلزایمر در بدن دارد. همچنین آسیب رسیدن به فرایند خون‌رسانی به مغز و ایجاد پروتئین غیرطبیعی به نام LEWY و التهاب در مغز به زوال عقل منتهی می‌شود.

یافته‌های جدید محققان ازاین‌رو مهم است که حامی این ایده است که رسوب کلسیم منشأ عروقی دارد.

نوع جدیدی از سی‌تی‌اسکن موسوم به Multiplaner Brain CT Scan در تائید یافته محققان هلندی کمک زیادی کرد. این نوع سی تی اجازه می‌دهد تا رادیولوژیست‌ها فرق بین افزایش کلسیم در هیپوکامپ و التهاب کروئید در ساختار مغز را متوجه شوند.

تیم دکتر بروور از 2009 تا 2015 بیش از 2 هزار نفر بیمار 45 تا 96 ساله را اسکن کردند.متوسط سن 78 سال تعیین شد و فاکتورهای پرخطر را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که دیابت و سیگار فاکتورهای پرخطرتر هستند.

آن‌ها تحقیقات خود را توسعه داده و در مرحله بعد سعی می‌کنند تا تأثیر مستقیم رسوب کلسیم در هیپوکامپ را روی عملکرد شناختی بیماران بررسی کنند.

خبرآنلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین