کد خبر: ۵۲۹۱۶۱
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۵
وضعیت نامطلوب ۲ استان در مصرف سبزیجات

وضعیت سلامت سبزیجاتِ تهران/ شرایط نامطلوب مصرف لبنیات در ۸۰ درصد ایرانی‌ها/مصرف نمک در ایران؛ ۳ برابر حد مجاز

عضو کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر وضعیت مصرف میوه، سبزیجات، ماهی و... در ایرانیان را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر امیرحسین تکیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت مصرف میوه، سبزیجات و لبنیات در ایرانیان، گفت: در حال حاضر به طور میانگین تنها کمتر از نیمی از مردم کشورمان به طور صحیح میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند. باید توجه کرد که طبق استانداردها افراد باید روزانه حداقل سه واحد میوه و سبزیجات مصرف کنند. این درحالیست که ۴۲.۵ درصد زنان و مردان ایرانی به طور صحیح میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند. این عدد در مردان ایرانی ۴۱.۵  درصد و در زنان ایرانی هم  ۴۳ درصد است.

وضعیت نامطلوب ۲ استان در مصرف سبزیجات
وی با بیان اینکه برخی از استان‌های ما از نظر مصرف میوه و سبزیجات وضعیت خوبی ندارند، افزود: به عنوان مثال وضعیت دو استان خراسان رضوی و ایلام از نظر مصرف میوه و سبزیجات مناسب نیست.

عضو کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سلامت سبزیجات و صیفی‌جات در تهران، گفت: در برخی از سبزیجات و صیفی‌جاتی که خصوصا در جنوب تهران کشت می‌شوند شاید به این دلیل که به صورت غیرقابل کنترلی فضولات انسانی در آنها هست، دیده شده که درصد نیترات‌شان زیاد و تا چندین برابر حد مجاز هم بوده است.

چند درصد از ایرانیان لبنیات می‌خورند؟
وی درباره وضعیت مصرف لبنیات نیز گفت: توصیه می‌شود که روزنه دو واحد لبنیات مصرف شود، اما متاسفانه کمتر از  ۲۰ درصد جمعیت کشور ما به طور صحیح لبنیات می‌خورند. حال در مردان میزان مصرف صحیح لبنیات ۲۱ درصد و در زنان ۱۷ درصد است. این آمارها بسیار هشدار دهنده بوده و به این معنی است که تنها یک‌پنجم جمعیت کشور ما به طور صحیح لبنیات مصرف می‌کنند. این وضعیت بویژه در زنان بدتر است. زیرا زنان بواسطه شرایط خاص جسمی باید برای پیشگیری از پوکی استخوان کلسیم بیشتری مصرف کنند و  یکی از منابع اصلی کلسیم در زنان و مردان، لبنیات است.

تکیان با بیان اینکه نداشتن سواد سلامت درست منجر به این موضوعات می‌شود، گفت: باید توجه کرد که میوه، سبزی و لبنیات در ایران نسبت به سایر مناطق گران نیست، اما از آنجایی که ذائقه مردم ما بیشتر به سمت مصرف مواد کربوهیدرات، شیرینی و ... است، کمتر از میوه، سبزی و لبنیات استفاده می‌کنند.

مصرف ماهی و پیشگیری از سکته قلبی
وی درباره مصرف ماهی نیز گفت: مصرف صحیح ماهی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی بسیار مناسب است و باید حداقل دو واحد ماهی در هفته مصرف کنیم، اما در این زمینه هم مشکلاتی داریم. به‌طوریکه مصرف ماهی در کشور زیر ۱۰ درصد است و این وحشتناک است. بر اساس آمارها ۹.۷ درصد مردان و ۹.۶ درصد زنان به طور مناسب و صحیح ماهی مصرف می‌کنند. این درحالیست که ماهی منبع اصلی امگا ۳ است و در پیشگیری از سکته قلبی می‌تواند تاثیرگذار باشد. متاسفانه بر اساس پژوهش‌های انجام شده اگر از افراد کشورمان بپرسیم طی دو هفته گذشته چقدر از فست‌فود استفاده کرده‌اید؟، تقریبا ۱۳ درصد هر دو جنس حداقل یکبار در طی دو هفته این کار را انجام دادند که در مردان ۱۵ و در زنان ۱۱ درصد است. این درحالیست که فست‌فودها موادی هستند که نه‌تنها ارزش غذای ندارند، بلکه می‌توانند به فرد ضرر بزنند.

مصرف نمک در ایران؛ ۳ برابر حد مجاز
عضو کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در ادامه با بیان اینکه مصرف نمک ایرانیان هم بسیار بالاست، افزود: متاسفانه میانگین مصرف نمک در کشور حدود سه برابر میزان مجاز است. باید بدانیم که مصرف زیاد نمک با بروز بیماری‌هایی چون فشار خون مرتبط می‌شود.

تکیان با اشاره به کم‌تحرکی ایرانیان نیز اظهار کرد: میانگین فعالیت فیزیکی در کشور ما کم است و حدود ۵۷ درصد جمعیت کشور کمبود فعالیت فیزیکی دارند که این میزان در مردان ۴۷ درصد و در زنان ۶۵ درصد است. یعنی این میزان از زنان و مردان در کشور فعالیت فیزیکی کافی ندارند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین