کد خبر: ۵۲۹۱۷۲
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها:

آتش در ارتفاعات و تا شعاع ۱۰متری پوشش خشک گیاهی روشن نکنید/مجازات عاملان

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر اینکه گردشگران جنگل‌ها و منابع طبیعی تحت هیچ شرایطی در ارتفاعات و قلب جنگل‌ها و مناطقی که علف و پوشش خشک گیاهی دارد آتش روشن نکنند، گفت: عاملان آتش‌سوزی‌های عمدی و سهوی مجازات خواهند شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرهنگ قاسم سبزعلی با تاکید بر اینکه گردشگران خود باید حافظ طبیعت باشند، تصریح کرد: اگر درمناطق دارای پوشش گیاهی علفی خشک به‌ویژه ارتفاعات و قلب جنگل‌ها و مراتع، آتشی برافروخته شود و شروع به گسترش کند، زمان زیادی تا رسیدن نیروهای یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع نیاز است و این وضعیت سبب می‌شود که قسمت عمده‌ای از جنگل‌ها و مراتع طعمه حریق شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در ایام افزایش سفرهای استانی شاهد افزایش حریق در سطح کشور به‌ویژه در استان‌هایی هستیم که سفرهای بیشتری در آن انجام می‌شود، اظهار کرد: برای مثال در شروع سال جدید شاهد حریق‌های گسترده‌ای در استان‌های شمالی بودیم.

تا شعاع ۱۰ متری علف و پوشش خشک گیاهی آتش روشن نشود
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری افزود: گردشگران پیش از روشن کردن‌ آتش اطمینان پیدا کنند که تا شعاع ۱۰ متری آن علف و پوشش خشک گیاهی وجود ندارد همچنین اگر مجبور به روشن کردن آتش هستند طوری آن را روشن کنند که بتوانند آتش را مهار کنند. بعد از استفاده از آتش  نیز از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند.

وزش باد می‌تواند آتش را منتقل کند
سبزعلی با تاکید بر اینکه افراد از پرتاب آتش و بازی کردن با آن خودداری کنند، گفت: گردشگران هنگام روشن کردن آتش نیتی برای آتش زدن جنگل‌ها و مراتع ندارند ولی هنگام وزش باد شدید آتش می‌تواند از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل شود.

چگونه مانع گسترش حریق در جنگل‌ها و مراتع شویم؟
وی با اشاره به اینکه افراد می‌توانند با کمک از سرشاخه‌ها یا خاک جلوی گسترش حریق را بگیرند، تصریح کرد: اگر گردشگران همراه خود وسایلی مانند آتش‌کوب یا بیل داشته باشند نیز می توانند از آن برای خاموش کردن آتش استفاده کنند. اگر آتش شعله‌ور و اطفای آن از توان گردشگران خارج شد به سرعت با شماره ۱۵۰۴ تماس بگیرند و اطلاع دهند که در کدام نقطه از عرضه منابع طبیعی حریق رخ داده است.

مردم و سمن‌ها به عنوان همیاران طبیعت در حفاظت از منابع طبیعی به ما کمک کنند
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه تجهیزات اطفای حریق یگان حفاظت نسبت به قبل بهتر شده است، گفت: با توجه به وسعت مناطق در سطح کشور این تجهیزات هنوز محدود است البته باید این موضوع را در نظر گرفت که ۱۳۵ میلیون هکتار وسعت اراضی ملی در کشور است و حفاظت از این وسعت مشارکت مردم را می‌طلبد. انتظار ما این است که مردم و سمن‌ها به عنوان همیاران طبیعت در این زمینه به ما کمک کنند.

سبزعلی افزود: در اکثر نقاط بحرانی تجهیزات لازم برای اطفای حریق فراهم و با وزارت دفاع درباره اعزام بالگرد در مناطق بحرانی هماهنگ شده است همچنین با جوامع محلی به عنوان دیده‌بان قرار داد منعقد کرده‌ایم تا حریق در جنگل‌ها و مراتع را به ما اطلاع دهند.

سوزاندن مراتع پس از کشت اول ممنوع است
وی با بیان اینکه متاسفانه برخی کشاورزان اقدام به سوزاندن مراتع پس از کشت اول می‌کنند، گفت: کشاورزان در برخی مواقع به دلیل وزش باد شدید نمی‌توانند حریق را کنترل کنند و آتش به جنگل‌ها و مراتع منتقل می‌شود. بر اساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی آتش زدن مراتع پس از کشت اول ممنوع است و با افراد خاطی برخورد می‌شود همچنین در صورت تخلف، مسببان این کار بر اساس احکام قضایی مورد بازخواست قرار گرفته و جریمه می‌شوند.

شش ماه تا ۱۰ سال حبس، مجازات آتش‌سوزی‌های سهوی و عمدی
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری در پایان با اشاره به اینکه برای آتش‌سوزی‌های سهوی و عمدی مجازات تعیین شده است، تصریح کرد: در حال حاضر برای حریق‌های سهوی که توسط مردم و گردشگران اتفاق می‌افتد شش ماه تا سه سال حبس و برای حریق‌های عمدی ۱۰ سال حبس توسط قانونگذار تعیین شده است البته پرداخت جریمه و خسارت نیز در کنار مجازات حبس وجود دارد. در این باره دست قاضی و محاکم قضایی باز است که حتی فرد متخلف را تا حدود ۱۰ برابر خسارت جهت بازدارندگی و جلوگیری از تخریب جریمه کند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین