کد خبر: ۵۲۹۳۷۱
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
طالبان اعلام کرد که حملات‌شان علیه نیروهای خارجی ادامه خواهد داشت

انفجار در اجتماع طالبان و سربازان افغانستان/ دستکم ۲۶ کشته/اقدام بی‌سابقه وزیر کشور افغانستان مقابل طالبان و تصویری که دست به دست می‌شود!+فیلم

شبکه الجزیره اعلام کرد: ویس احمد برمک وزیر کشور افغانستان روز جمعه در منطقه‌ای در جنوب کابل با شماری از عناصر طالبان دیدار کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر کشور افغانستان در اقدامی بی سابقه و در چارچوب برقراری آتش بس با طالبان، در یکی از مناطق جنوبی کابل از عناصر این گروه استقبال کرد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از یک منبع آگاه در وزارت کشور افغانستان اعلام کرد ویس احمد برمک وزیر کشور افغانستان روز جمعه در منطقه‌ای در جنوب کابل با شماری از عناصر طالبان دیدار کرده است. این دیدار در خلال جشنی صورت گرفت که به مناسبت آتش بس بین دولت افغانستان و طالبان برگزار شده بود. گفته می‌شود وزیر کشور افغانستان اولین وزیری است که به صورت مستقیم با اعضاي طالبان دیدار می‌کند.


در همین حال شبکه خبری بی بی سی فارسی گزارش داد: عکس‌های از ویس احمد برمک در دیدار با برخی از افراد طالبان در حومه شهر کابل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

آقای برمک درباره این عکس‌ها به بی‌بی‌سی گفت: "من در جریان گزمه/گشت در جاده میدان شهر کابل بودم. در کنار جاده ایستاده بودم که یک تعداد از آنها آمدند؛ احوال پرسی کردند. من هم خوش‌آمد گفتم. چون رسما آتش بس است و از هر دو طرف رعایت می‌شود."

دولت افغانستان هفته گذشته به نیروهای امنیتی دستور داد تا از ۲۷ رمضان تا روز پنجم عید فطر در جنگ علیه طالبان آتش‌بس کنند. گروه طالبان بعد از اعلام دولت گفت در سه روز عید آتش بس می‌کنند اما حملات‌شان علیه نیروهای خارجی ادامه خواهد داشت.

در نخستین روز عید، افراد گروه طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان در برخی از مناطق افغانستان عید را با هم تجلیل کردند.

او درباره انتشار عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی که در آن طالبان در شهرها و سایر مناطق زیر کنترل دولت افغانستان دیده می‌شوند، گفت: "افراد طالبان در هر شهر یا منطقه‌ای که خواسته باشند، می‌توانند بروند. در پوسته‌های امنیتی (ایست‌های بازرسی) در ورودی این شهرها سلاح‌شان را باید تسلیم بدهند و در زمان بازگشت، دوباره سلاح‌شان برایشان تحویل داده می‌شود".

انفجار در اجتماع طالبان و سربازان افغانستان/ دستکم ۲۶ کشته/اقدام بی‌سابقه وزیر کشور افغانستان مقابل طالبان و تصویری که دست به دست می‌شود!+فیلم

"تمدید آتش‌بس"

آقای برمک درباره تمدید آتش بس ابراز امیدواری کرد و گفت که آتش بس موقتی یک بستر اعتمادسازی بین دو طرف است تا آتش بس تداوم بیابد و افغانستان به سوی ثبات دائمی برود.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی گفت که این گروه آتش‌بس را تمدید نخواهد کرد.

وزیر داخله افغانستان گفت او انتظار دارد که افراد طالبان از اعتماد دولت افغانستان سوء استفاده نکنند. او تاکید کرد که نیروهای دولتی در حال آماده باش هستند.

آقای برمک در ارتباط به نگرانی مردم در مورد آنچه که پس از پایان آتش رخ خواهد داد، به فرهاد محمدی، خبرنگار بی‌بی‌سی گفت نیروهای امنیتی افغانستان آمادگی کامل دارند.

فردا سومین و آخرین روز آتش بس اعلام شده از سوی طالبان است. مقام‌های دولتی افغانستان می‌گویند تاکنون گروه طالبان آتش بس را رعایت کرده‌ است و گفته می‌شود دولت تلاش دارد تا این آتش بس تمدید شود.

تصویری که در فضای مجازی و میان سیاستمداران پاکستان و افغانستان دست به دست شده است.

انفجار در اجتماع طالبان و سربازان افغانستان/ دستکم ۲۶ کشته/اقدام بی‌سابقه وزیر کشور افغانستان مقابل طالبان و تصویری که دست به دست می‌شود!+فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خبرنگار شبکه الجزيره در گزارشی گفت: از زمان دخالت نظامی آمریکا در افغانستان در سال ۲۰۰۱ این نخستین توافق آتش بس است که با استقبال و جشن مواجه می‌شود.

برای افغان‌ها یک صحنه غیرعادی است که مشاهد می‌کنند وزیر کشورشان از جنگجویان طالبان در جنوب کابل استقبال می‌کند. افغان‌ها عید فطر را در فضای آرامی جشن گرفتند و از دولت و طالبان خواستند مهلت آتش بس را تمدید کنند به امید اینکه به مذاکرات مستقیم صلح بین دو طرف منجر شود.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در این خصوص گفت: دولت افغانستان آماده بحث و تبادل نظر درباره همه موضوعاتی است که طالبان مطرح می‌کند، از جمله روابط با کشور‌های همسایه و حتی سرنوشت نیرو‌های خارجی حاضر در افغانستان. همه طرف‌ها از اوضاع کنونی ناراضی هستند و باید در همه زمینه‌ها مذاکره کنیم.

خبرنگار اين شبکه افزود: به نظر می‌رسد همه طرف‌های افغان از سال‌ها جنگ در این کشور خسته شده اند و به صراحت اعلام می‌کنند این جنگ بسیار طولانی شده است و هیچ نتیجه‌ای در پی ندارد.

یکی از عناصر طالبان در این زمینه گفت: ما به دولت افغانستان و طالبان می‌گوییم که با نیرو‌های دولت افغانستان صلح کرده ایم و توپ اکنون در زمین مردم و سیاستمداران قرار دارد. طالبان حضور نیرو‌های بیگانه را در افغانستان مانع برقراری صلح با دولت افغانستان می‌داند، اما کوتاه آمدن رئیس جمهور اقغانستان و اعلام آمادگی برای گفتگو با طالبان درباره سرنوشت نیرو‌های بیگانه در افغانستان به مثابه جرقه‌های امید برای پایان دادن به مسیر طولانی جنگ در افغانستان است.

از سوی دیگر، فرمانده نیرو‌های آمریکایی در افغانستان از تصمیم رئیس جمهور افغانستان مبنی بر تمدید مهلت آتش بس با طالبان ابراز رضایت کرد و از پیشنهاد رئیس جمهور افغانستان برای آغاز گفتگو‌هایی که به مذاکرات صلح با طالبان منجر می‌شود استقبال کرد و آمادگی خود را برای حمایت از این گفتگو‌ها و فراهم کردن زمینه و مشارکت در آن اعلام کرد.

اما وزیر داخله افغانستان می‌گوید که دیدارش با افراد غیرمسلح گروه طالبان در کابل "اتفاقی" بوده و به آنها "خوش آمد" گفته است.

انفجار در اجتماع طالبان و سربازان افغانستان دستکم ۲۶ کشته بر جا گذاشت

همچنین بر اثر انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در نزدیکی گردهمایی مشترک گروه طالبان و سربازان افغانستان در ولایت ننگرهار دستکم ۲۶ نفر کشته شدند.

برخی گزارشها حاکی است که بر اثر انفجار این خودروی بمبگذاری شده دستکم ۱۶ نفر نیز زخمی شده اند.

به نوشته یورونیوز؛ این گردهمایی به مناسبت عید فطر و همزمان با آتش بس بین دولت افغانستان و گروه طالبان برگزار شده بود. پیش از این دهها جنگجوی گروه طالبان همزمان با عید فطر و آتش بس وارد کابل، پایتخت افغانستان شده بودند.

انفجار در اجتماع طالبان و سربازان افغانستان/ دستکم ۲۶ کشته/اقدام بی‌سابقه وزیر کشور افغانستان مقابل طالبان و تصویری که دست به دست می‌شود!+فیلم

گروه داعش مسئولیت انفجار روز شنبه را که در ولسوالی رودات روی داد برعهده گرفته است. پیش از این گروه طالبان دست داشتن در انفجار ولایت ننگرهار را تکذیب کرده بود.

بنا به اعلام گروه داعش هدف حمله روز شنبه یک «گردهمایی نیروهای افغان» بوده است.

گروه داعش حضور فعالی در ولایت ننگرهار افغانستان دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین