کد خبر: ۵۲۹۳۹۹
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹

زائران حج تمتع چه وسایلی را نباید همراه خود ببرند؟

زائران حج تمتع در کنار داور‌های ممنوعه باید از همراه داشتن برخی اقلام و وسایل در سفر حج خودداری کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
یکی از موضوعاتی که سازمان حج و زیارت همواره در سفر حج تأکید دارد، پرهیز از به همراه داشتن وسایل ممنوعه است.

هفته گذشته لیستی از داور‌های ممنوعه در سفر حج تمتع سال ۹۷ اعلام شد، اما علاوه بر دارو، زائران باید به همراه نداشتن برخی دیگر از وسایل نیز توجه داشته باشند.

یکی از وسایلی که در سفر‌های زیارتی به ویژه حج، ممکن است دردسرساز شود، وسایل الکترونیکی همچون تبلت و لپ‌تاپ است.

همراه داشتن این وسایل اگرچه ممنوعیت ندارند، اما به دلیل مباحث امنیتی در فرودگاه جده و مدینه موجب معطلی فرد و حتی کاروان می‌شود، بر همین اساس بهتر است زائران چنین ابزار و وسایلی را همراه نداشته باشند.

همچنین گاهی به دلیل امنیتی مسؤولان فرودگاه امکان خروج وسایل الکترونیکی به خارج از فرودگاه را به زائران نمی‌دهند، بر همین اساس ممکن است علاوه بر معطلی و بروز مشکل، ابراز و وسایل افراد در فرودگاه مانده و حتی مفقود شود.

علاوه بر این، حمل کالای تجاری از جمله زعفران و سنگ‌های قیمتی و حتی مایعات (عرقیجات و آب) نیز به عربستان ممنوع است. زائران نباید ترشیجات، اسباب بازی‌های شبیه سلاح، گاز‌ها و اشیای برنده همراه خود داشته باشند. همچنین حمل اقلامی مانند آجیل و تنقلات موجب کُندی بازرسی پلیس می‌شود، بر همین اساس به زائران توصیه می‌شود حتی الامکان از حمل این اقلام خودداری کنند.

به استناد ماده ۱۷ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مصوبه سال ۱۳۹۵ مجمع تشخیص مصلحت نظام، اگر از زائری انواع مواد مخدر و روانگردان به هر میزان کشف شود، ضمن جلوگیری از ادامه سفر و توقیف گذرنامه، وی در مرحله اول به مدت یک تا پنج سال و در مرحله دوم پنج تا ۱۵ سال ممنوع‌الخروج از کشور می‌شود.

همچنین ابعاد مصوب چمدان زائران خانه خدا در سال جاری ۶۵.۴۰.۳۰ و ۴۵.۳۵.۲۵ سانتی‌متر است و ساک دستی آن‌ها نیز باید در ابعاد ۳۵.۳۰.۲۰ سانتی‌متر باشد که زائران فقط مجاز به حمل یک ساک دستی کوچک به وزن ۵ کیلوگرم به داخل هواپیما هستند، بر همین اساس باید از آوردن بسته‌های اضافی به فرودگاه و داخل هواپیما خودداری کنند.

امسال ۸۵ هزار و ۲۰۰ نفر از کشورمان به حج تمتع مشرف می‌شوند که اولین گروه زائران ۲۷ تیرماه به حج اعزام خواهند شد.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین