کد خبر: ۵۲۹۷۰۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۷
سن دانشجویانی که حکم خورده‌اند، بین 18 تا 22 سال است

هم‌صدایی اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به احکام قضایی دانشجویان+تصاویر

در ادامه اعتراضات روزهای گذشته و با اعلام آمادگی جمع کثیری از دانشجویان برای عدم شرکت در امتحانات روز دوشنبه 28 خرداد ماه دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی در لابی دانشکده جمع شدند تا اعتراض‌ خود را نسبت به احکام صادره برای همکلاسی‌هایشان نشان دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
 در این تجمع حضور بالغ بر 20 نفر از اساتید دانشکده علوم اجتماعی ازجمله مهدی اعتمادی (سرپرست ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران)، یوسف اباذری، محمدرضا جوادی یگانه (رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران)، حجت الاسلام فرج‌الله تازه کندی (نمایندگی نهاد رهبری در دانشکده علوم اجتماعی)، محمد توکل، مهدی منتظر قائم، موسی عنبری، روح‌الله نصرتی، هوشنگ نایبی، محسنی تبریزی، عبدالله بیچرانلو، تقی آزاد ارمکی، علیرضا دهقان، مریم رفعت جاه، زهره انواری، زهرا فرضی‌زاده، احمد فیروزآبادی، عبدالحسین کلانتری، زهره انواری، سید ضیاء هاشمی (مدیرعامل ایرنا و سرپرست سابق وزارت علوم) حضور داشتند.

دانشجویان حاضر در این تجمع تاکید کردند که این گردهمایی یک حرکت خودجوش دانشجویی است و همه تشکل‌های دانشجویی از جناح‌های مختلف در این تجمع ادامه‌دار حضور دارند و مخالفت خود را با صدور احکام سنگین دانشجویان اعلام کردند.

در این گردهمایی سید مهدی اعتمادی‌فرد، سرپرست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به سخنرانی در بین دانشجویان و اساتید پرداخت و گفت: در ابتدا از دانشجویان تشکر می‌کنم و می‌خواهم که حیات دانشجویی را به همین سرزندگی حفظ کنند و من نیز خود را ملزم می‌دانم از ورود هر نیرویی که بخواهد در دانشکده علوم اجتماعی مداخله کند و خدای ناکرده حق دانشجویی را تضییع کند، جلوگیری کنم.

اعتمادی فرد اظهار کرد: همه دانشجویان و اساتید بزرگوار نیز می‌دانند که ما درحال پیگیری وضعیت دانشجویان هستیم و تشکر می‌کنم از اساتید علوم اجتماعی که در ساحت کنشگری حضور پیدا می‌کنند و امیدوارم این پیوند و حضور ادامه یابد؛ اما از شما دانشجویان تقاضا می‌کنم که در امتحانات خود شرکت کنید و سپس بیایید و از ما بخواهید و بپرسید شما چه‌کار کرده‌اید؟

وی افزود: در پی درخواست‌ها و مطالبات دانشجویان تصمیم گرفته‌ایم که از هر طریقی وارد رایزنی شویم تا راهی پیدا کنیم که نهادهای ذیربط عادلانه‌تر برخورد کنند. جلسات بسیار مثبتی با نهاد رهبری مرکز و نهاد رهبری دانشگاه داشته‌ایم و آنها خود پیگیر و دغدغه‌مند موضوع هستند و قول رایزنی با قوه قضاییه و دادستانی را داده‌اند تا از این طریق تصویر صحیحی از وضعیت دانشگاه و دانشجویان منتقل شود و حقوقی که تضییع شده، استیفا و ترمیم شود.

سرپرست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تصریح کرد: در نوبت بعدی قرار شد که ما بتوانیم با سه تن از معاونین وزارت علوم جلساتی را برگزار کنیم که در آن نمایندگانی از دانشجویان نیز حضور پیدا کنند و مطالبات را پیگیری کنیم.

اعتمادی فر تصریح کرد: نکته بعدی اینکه، ما با بسیج اساتید کل کشور نیز هماهنگ هستیم. آنها نیز پیگیر هستند که چندین رابط با قوه قضاییه پیدا کنند تا بتوانند به دانشجویان کمک کنند و در نتیجه قرار بر آن شد که سازمان بسیج اساتید کل کشور کمک کنند و تلاش‌هایی در این زمینه داشته باشند.

به گزارش ایسنا، در ادامه فرج الله تازه کندی، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران نیز در سخنانی گفت: از همان ابتدا که یک دانشجو در دانشگاهی دیگر حکم قضائی دریافت کرد، ما درخواست تجدید نظر دادیم و امروز هم اگر تجمع شما نبود، ما باز هم این موضوع را پیگیری می‌کردیم. بنای ما بر احکام عادلانه آن هم با نگاه دانشجویی است. قوه قضاییه نیز شرایط و دیدگاه خود را دارد و دانشگاه هم به همین ترتیب. باید این دو مجموعه به هم نزدیک شوند.

وی ادامه داد: دیروز تصمیمی که از سمت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گرفته شد، این بود که دانشگاه و قوه قضاییه با هم وارد مذاکره شوند و شرایط دانشگاه و خواسته‌های ما را بیان کنند. البته پیشنهاد خود ما این بود که بسیاری از این مسائل در کمیته انضباطی دانشگاه پیگیری شود و تا جایی که جرمی غیر دانشجویی نباشد، قوه قضاییه وارد عمل نشود و خواسته ما بازگشت پرونده‌های دانشجویان به کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌هاست و هر تصمیمی در کمیته انضباطی که متشکل از مسئولین دانشگاه، اساتید و نماینده دانشجویان گرفته شود، لازم الاجرا است.

در ادامه یوسف اباذری، استاد دانشگاه تهران گفت: ما استادان به اتفاق تصمیم گرفته‌ایم پیگیر احکام دانشجویان باشیم. من به عنوان سخنگو قول می‌دهم که بیایم با شما صحبت کنیم و اقداماتی را که انجام شده است، به اطلاع شما برسانیم. مطمئن باشید که استادان این دانشکده تا هر جا که بتوانند با دانشجویان همراه هستند.

سید ضیا هاشمی، سرپرست سابق وزارت علوم نیز طی سخنانی در بین دانشجویان اظهار کرد: همه ما نسبت به دفاع از حقی که احساس می‌کنیم ممکن است سلب شده باشد، نباید بی‌تفاوت باشیم و قانونگرایی اصلی است که توقع ترویج آن وجود دارد. ما باید دفاع از حق‌الناس را در چارچوب‌های قانونی انجام دهیم.

سرپرست سابق وزارت علوم ادامه داد: اگر نهادهایی خود را متولی اقداماتی می‌دانند که تصور می‌کنند به نفع نظم و انسجام ملی است، ما نیز بر این باوریم که برخورد رئوفانه با دانشجویان موجب انسجام ملی است، دانشجو باید مشارکت داشته باشد. دانشجو باید احساس دغدغه‌مندی، امید و نشاط داشته باشد و دانشجویان ما سرمایه‌های بزرگ مملکت هستند. دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز جزو جوانان نخبه کشور هستند.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم که بگذارید این فضای اعتراض در چارچوب گفت‌وگو اتفاق بیفتد و به طرح مطالبات خود ادامه دهید و ما نیز در کنار شما خواهیم بود.

تقی آزاد ارمکی استاد دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه دانشگاه پادگان نیست، اظهار کرد: دانشجویان صاحبان دانشگاه هستند و ما به دلیل حضور دانشجویان است که اینجا هستیم. من از دانشجویان خواهش می‌کنم که با رعایت حدود، حالت انتقادی خود را حفظ کنند، برای اینکه دانشگاه پادگان نشود و پادگان نماند، اساتید علوم اجتماعی نیز متحد شده‌اند و می‌خواهند که خواسته‌های شما را پیگیری کنند.

در ادامه برخی از دانشجویان خطاب به اساتید نیز نکاتی را مطرح کردندو یکی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی اظهار کرد: این حرکت خودجوش دانشجویی بوده است و فارغ از جناح‌بندی‌ها است.

دانشجوی دیگری گفت: نباید به دانشجویان برچسب‌های نابجا بزنیم و امروز کوچکترین مطالبه اجتماعی، انگ و برچسب سیاسی خاصی می‌خورد و با این روند همه دانشجوها و اساتید نیز ممکن است متهم شوند.

در ادامه دانشجویان اشاره کردند که چندی پیش غلام رضا غفاری، معاون فرهنگی وزیر علوم و رییس سابق دانشکده علوم اجتماعی به دانشجویان گفته بود که حکم‌های قضایی برای دانشجویان صادر نخواهد شد و وزارت علوم و دانشگاه مسایل مربوط به دانشجویان بازداشتی را پیگیر خواهند شد؛ اما هم اکنون علی‌رغم وعده‌ها با احکام قضایی سنگین مواجهیم.

این دانشجویان یادآور شدند که علی‌رغم وعده‌ها با تاکید بر استمرار پیگیری مطالبات تا تحقق یافتن آنها، به حرکت‌های اعتراض آمیز خود ادامه خواهند داد.

طی چند ماه گذشته، یازده نفر از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دستگیر شدند که پس از برگزاری دادگاه بدوی آنها طی ماه‌های گذشته، سه نفر از این دانشجویان مجموعا به 15 سال حبس محکوم شدند و حکم ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت فعالیت مجازی برای آن‌ها صادر شده است. شمار دیگری از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی نیز منتظر حکم خود هستند.

گفتنی است سن دانشجویانی که حکم خورده‌اند، بین 18 تا 22 سال است و به اتهام‌های سنگینی متهم شده‌اند و یکی از دانشجویان متولد سال 75 است و به هشت سال حبس محکوم شده است.

در روز یک‌شنبه، 27 خرداد ماه نیز جمعی از دانشجویان در حاشیه مراسم تشییع مرحوم دکتر محمدامین قانعی‌راد در صحن دانشکده علوم اجتماعی، پلاکاردهای اعتراض‌آمیز در دست داشتند و به نشانه اعتراض از شرکت در چند امتحان امتناع کردند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
1
3
شكست خوردگان انتخابات از مردم انتقام مي گيرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
2
1
فتنه گران باید تنبیه ومجازات شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
1
درود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین