کد خبر: ۵۳۰۰۹۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸

ملاقات رؤسای جمهور روسیه و آمریکا برای ایران خطرناک است؟

تدارک ملاقات بزرگ ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و دونالد ترامپ همتای آمریکایی وی باعث نگرانی ایران می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
ایگور سوبوتین (Igor Subotin) در نشریه نزاويسيمايا گازتا ابعاد ملاقات دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه را مورد بررسی قرار داده است. در این تحلیل آمده است:

روابط مسکو و تهران این اواخر در نتیجه پرونده سوریه به طور محسوس حاد شده است. محافل صاحبنظران آمریکایی معتقدند: موضع کرملین که اخیراً بطور قطعی با باقی ماندن نیروهای طرفدار ایران در سوریه پس از جنگ مخالفت کرد به نفع کاخ سفید شد.

رئیس‌جمهور روسیه از امکان ملاقات با ترامپ حمایت می‌کند و می‌گوید مشکل این است که اوضاع سیاست داخلی آمریکا باید اجازه دهد چنین ملاقاتی برگزار شود. دیگر بازیگران بين‌المللي چون آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم از ملاقات دو رئیس‌جمهور حمایت می‌کنند. رهبری اتریش هم پیشنهاد می‌کند ملاقات در خاک آن ترتیب داده شود.

اوضاع سوریه برغم پایان یافتن مبارزه با داعش واقعاً به مساعی کلان بازیگران جهانی نیاز دارد. نفوذ ایران که آمریکا و متحدانش در خاورمیانه با آن مخالفت می‌کنند به مسئله کلیدی حل و فصل اوضاع پس از جنگ تبدیل شده است. اظهارات اخیر رهبری روسيه نشان داد امروز مسکو هم که شریک ایران طی تمام عملیات رزمی سوریه بود با این نظر موافق است. آلکساندر لاورنتیف (Alexandr Lavrentiev) نماینده ویژه پوتین در امور سوریه اخیراً حین صحبت از ضرورت خروج نیروهای خارجی از سوریه گفت:" آمریکایی‌ها، ترک‌ها، حزب الله، و البته ایرانی‌ها" باید سوریه را ترک کنند. و این در حالی است که ایران می گوید مستشاران این کشور به دعوت دمشق در سوریه حضور یافته‌اند.

ریچارد وایتس (Richard Weitz) مدیر مرکز تحلیلی نظامی سیاسی در "Hudson Institute" به روزنامه نزاويسيمايا گازتا گفت: "موضع مشترک مسکو و واشنگتن علیه حضور بلندمدت ایران در سوریه که خطر پیوسته جنگ ایران و اسرائیل را به وجود می‌آورد نشان می‌دهد قدرت‌های بزرگ حتی در مرحله رویارویی در بخش امنیتی منافع مشترکی دارند".

به گزارش خبرآنلاین، باربارا اسلاوین (Barbara Slavin) مدیر برنامه "آینده ایران" در "شورای آتلانتیک" و صاحبنظر سرشناس امور ایران به روزنامه نزاويسيمايا گازتا گفت در شرایط تدارک ملاقات پوتین و ترامپ، عدم اعتماد بین مسکو و تهران در حال افزایش است. اگر مسکو بتواند از درگیری ایران و اسرائیل در سوریه جلوگیری کند، نتیجه خوبی خواهد داشت. با توجه به روابط دیرینه ایران با سوریه و حزب الله مي‌شود پیشبینی کرد که نیروهای ایرانی می‌توانند اندکی عقب بنشینند ولی قطع کامل حضور آنها میسر نیست. اما روابط روسیه و آمریکا به اندازه ای ناخوشایند است که کمک روسيه در سوریه هزینه‌هایش را جبران نمی‌کند. در سویی دیگر نیز کسی به ترامپ اجازه نخواهد داد در مورد روسيه تصمیم مثبتی اتخاذ کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین