کد خبر: ۵۳۰۱۴۲
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰

گزارش گاردین از شرایط فوتبال بانوان در ایران

سایت خبری گاردین در گزارشی به پیشرفت فوتبال بانوان در ایران و حضور کتایون خسرویار اشاره کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 گاردین در گزارشی به بررسی پیشرفت فوتبال بانوان ایران با حضور کتایون خسرویار به عنوان مربی پرداخت.

در این گزارش آمده است: بیش از ۱۲ سال پیش با آمدن کتایون خسرویار به ایران، فوتبال بانوان ایران تغییراتی داشت. کتایون خسرویار که از آمریکا و ایالت اوکلاهاما به تهران بازگشته بود، با تیم فوتسال بانوان ایران که تازه شکل گرفته بود شروع به کار کرد و بعد از مستقر شدن در ایران مربیگری این تیم را برعهده گرفت.

خسرویار در این باره به گاردین می‌گوید: من حتی زبان مردم ایران و فرهنگ ایران را نمی‌دانستم. تنها چیزی که می‌دانستم این بود که غذاهای ایرانی بسیار خوب هستند. ۱۲ سال پیش محدودیت‌های زیادی وجود داشت. مردم می‌پرسیدند که چرا می‌خواهی فوتبال بازی کنی، به خانه بروید و یاد بگیرید که زنان خانه‌دار خوبی باشید، اما در حال‌ حاضر مردم کمک زیادی به ما می‌کنند و از فوتبال بانوان حمایت می‌کنند.

فوتبال سال‌های ‌زیادی است که در ایران مورد توجه است، اما به خاطر محدودیت‌هایی که برای بانوان وجود داشت، در میان بانوان عمومیت نداشت و بیش‌تر بانوان ایرانی به سمت ورزش تیراندازی می‌رفتند. در  سال‌های ۱۹۹۰ دانشجویانی از دانشگاه الزهرا (س) تیم فوتسال تشکیل دادند و کمی بعد لیگ فوتبال بانوان در ایران تشکیل شد. در سال ۲۰۰۵ اردن، ایران را دعوت کرد که تیم فوتبال بانوان برای مسابقات قهرمانی غرب آسیا بفرستد و به ‌این‌ ترتیب تیم‌ ‌ملی فوتسال بانوان ایران شکل گرفت.

خسرویار در این باره می‌گوید: در آن زمان چیزهای زیادی وجود داشت که زنان فوتبالیست ایرانی باید یاد می‌گرفتند؛ مردان نمی‌توانستند با تیم فوتبال بانوان ایران همکاری کنند، اما آن‌ها بودند که می‌توانستند آموزش دهند. ما باید مجوز مخصوص می‌گرفتیم تا تمرین برگزار کنیم. با این حال در تمام این سال‌ها تغییرات خوبی رخ داده است.

خسرویار در سال ۲۰۱۳ بازی کردن را کنار گذاشت، او به تیم ایران خدمت کرد و تیم ایران توانست خود را تا ۵۰ تیم برتر رنکینگ فیفا بالا بکشد.

خسرویار اولین زن خاورمیانه‌ای است که از سوی فیفا لیسانس دریافت کرده است. او در دو دوره مربی دو تیم نوجوانان ایران بوده است و به نظر می‌رسد که هم چنان برنامه‌هایی برای ادامه‌ دادن کار حرفه‌ای خود دارد.

او در این باره می‌گوید: ما بودجه زیادی در اختیار نداریم و همین که تیم ما وجود دارد مساله بزرگی است. فدراسیون فوتبال تمام تلاش خود را می‌کند که برای ما ‌اسپانسر پیدا کند، اما این کار سخت است. نقش من این است که برای نوجوانان راه را باز کنم تا بتوانند در مسابقات جهانی شرکت کنند. ما لیگ نوجوانان در کشور نداریم که بتواند مهارت کسب کنند، اما همین که قوانین جدیدی گذاشته است که  بازیکنان ۱۶ ساله بتوانند در باشگاه‌های بزرگسالان تمرین کنند گام بزرگی برای آماده کردن تیم ایران برای المپیک ۲۰۲۲ است. این کار کمک می‌کند که تیم ایران بتواند برای بازی‌های آسیایی آماده شود، زیرا حداقل آن‌ها کمپ تمرینی و مسابقات را تجربه می‌کنند. من برخی از اوقات به صورت اتفاقی بازیکن انتخاب می‌کنم، گاهی اوقات حتی فردی را در خیابان می‌بینم که فکر می‌کنم استعداد دارد و با خودم می‌گویم که این بازیکن من است.

خسرویار درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیز، می‌گوید: بسیاری از زنان به دلیل وجود طرفداران متعصب و خشن از رفتن به ورزشگاه ناامید می‌شوند. این طرفداران بیش‌تر اوقات در استادیوم حضور دارند، اما خوشبختانه شرایط در حال‌ تغییر کردن است.

به‌ گزارش ‌ایسنا،تیم‌ ‌ملی فوتبال مردان ایران برای سومین بار در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه حضور دارد، اما کار سختی برای صعود از مرحله گروهی دارد. خسرویار معتقد است که تیم‌ ‌ملی فوتبال مردان ایران می‌تواند امسال شگفتی آفرینی کند. او در این باره می‌گوید: من کارلوس کی‌روش و روشش را باور دارم. تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران برای ایجاد یک شگفتی بزرگ در جام جهانی روسیه حضور دارد. کی‌روش واقعا وجهه فوتبال ایران را تغییر داده است.  او به من نیز گفته است که اگر هر کمکی که لازم داشته باشم، دریغ نخواهد کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین