کد خبر: ۵۳۰۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰

"گل" دومین ماده مخدر مصرفی در کرمانشاه/کارفرمایان، معتادان بهبود یافته را سرکار نمی‌برند

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از "گل" به عنوان دومین ماده مخدر مصرفی در کرمانشاه یاد کرد که برخی به اشتباه تصور می‌کنند اعتیادآور نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
 دکتر امید قادری در نشست خبری که امروز (31 خرداد) و در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر (5تیر) برگزار شد، گفت: در بحث اعتیاد مهمترین مسئله پیشگیری است که هم موفقیت بیشتری دارد و هم هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهد که در اولویت کاری ما قرار دارد.

وی مقابله با اعتیاد را نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر دانست و تاکید کرد: خوشبختانه با انسجام خوبی که در این شورا ایجاد شده و بر اساس شیوع شناسی که اخیرا درباره مصرف مواد مخدر استان‌های کشور اعلام شده، کرمانشاه از گروه استان‌های با مصرف بالا خارج و وارد گروه استان‌های با مصرف متوسط شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این به معنای خوب بودن وضعیت اعتیاد در کرمانشاه نیست و حتی وجود یک فرد معتاد هم برازنده جامعه ما نیست.

قادری اعتیاد را یک معضل جهانی و منشاء بسیاری از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از موارد طلاق، خودکشی، اعتیاد، ایدز و ... ارتباط مستقیم با مصرف ماد مخدر دارد.

وی از رشد مصرف مواد مخدر صنعتی هم خبر داد و یادآوری کرد: در استان کرمانشاه اولین ماده مخدر مصرفی تریاک و دومین ماده گل و مشتقات آن مثل حشیش و ... است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه سهم گل از مواد مخدر مصرفی استان را حدود 12 درصد اعلام کرد و گفت: برخی به اشتباه عقیده دارند گل اعتیادآور نیست، در حالیکه اثرات مخربی بر روی سیستم عصبی و روان فرد دارد. 

قادری در ادامه از نقش بهزیستی در مقابله با اعتیاد در ابعاد مختلف یاد کرد و افزود: یکی از کارهایی که شروع کرده ایم آگاهی دادن به مردم در مدارس، مهدکوک‌ها، پادگان‌های نظامی و دانشگاه‌ها است.

وی تاکید کرد: بهزیستی در حوزه درمان دارویی مثل مصرف متادون و ... نیز فعالیت دارد و در این بخش 19 کمپ ترک اعتیاد مجاز در کرمانشاه داریم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه میزان نیاز استان به مراکز ترک اعتیاد اختیاری را 30 مرکز (به ازا هر 70 هزار نفر یک مرکز) اعلام کرد و ادامه داد: طی دو ماه آینده با مجوزهایی که اداره کل بهزیستی صادر کرده تعداد مراکز ترک اعتیاد استان به 32 مورد خواهد رسید.

قادری مهمترین مشکل در مراکز اعتیاد را وجود مراکز غیرمجاز دانست که به صورت مستمر برخورد با این مراکز صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: به علاوه مسئولیت مرکز ماده 16 اجباری ترک اعتیاد که برای معتادان متجاهر است نیز به بهزیستی واگذار شده که در این مرکز خدمات تخصصی درمانی، مددکاری، روانشناسی و ... به این افراد ارائه می‌شود و بانک اطلاعاتی نیز از این افراد تشکیل شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه ظرفیت کنونی کمپ ماده 16 کرمانشاه را 150 نفر اعلام کرد که جوابگوی نیاز کرمانشاه نیست و قرار است به زودی با اجرای طرح توسعه این مرکز، 400 نفر به ظرفیت آن اضافه شود.

به گفته این مسئول، نگهداری هر فرد معتاد در این مراکز روزانه 15 هزار تومان هزینه دارد.

قادری با بیان اینکه در کمپ‌های ترک اعتیاد نمی‌توان برای بهبود معتادان معجزه کرد، ادامه داد: بر اساس آمارهای جهانی هم بازدهی کمپ‌ها در بهترین حالت حدود پنج درصد است.

وی یکی دیگر از مراکز ارائه خدمات به معتادان را مراکز اجتماع محور دانست و تاکید کرد: در کنار این بخش مراکزی هم برای کاهش آسیب معتادانی داریم که امکان ترک در آنها وجود ندارد که از جمله این مراکز می‌توان به سرپناه‌های شبانه اشاره کرد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: در شهر کرمانشاه سه سرپناه و در اسلام آبادغرب یک سرپناه شبانه داریم و قرار است مراکزی هم در سایر شهرها مانند سنقر و کنگاور ایجاد شود.

قادری بیان کرد: سه مرکز سیار کاهش آسیب را نیز برای محلات کرمانشاه راه‌اندازی کردیم که با گشت در مناطق پرخطر بسته‌های غذایی، بهداشتی و ... را در اختیار معتادان قرار می‌دهند و به نوعی تمام شهر کرمانشاه را تحت پوشش قرار داده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از آمار بیش از 560 نفری مرگ و میر معتادان کرمانشاه در سال 95 هم یاد کرد و ادامه داد: میزان مرگ و میر در سال‌های 94 و 95 بسیار بالا بود که در سال گذشته کاهش 30 درصدی را در این بخش شاهد بودیم.

قادری از خدمات حمایتی بهزیستی برای معتادان بهبود یافته هم خبر داد که تسهیلات خوداشتغالی با کارمزد چهار درصد در اختیار آنها قرار می‌گیرد و بیان کرد: سال گذشته 320 فقره وام به این افراد پرداخت کردیم و امسال نیز کمبودی برای پرداخت تسهیلات نداریم.

وی عنوان کرد: مهمترین مشکل در پرداخت تسهیلات به معتادان بهبود یافته نداشتن ضامن است که روند دریافت تسهیلات در بانک را برای آنها با مشکل مواجه می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی به کارفرمایانی که از افراد بهبود یافته استفاده کنند خبر داد و گفت: متاسفانه کارفرمایان این افراد را بکارگیری نمی کنند.

به گزارش ایسنا،وی در پایان خواستار آگاهی خانواده‌ها نسبت به مسئله اعتیاد و توجه به مقوله پیشگیری شد و گفت: خط ملی 09628 اعتیاد همواره آماده پاسخگویی به مردم است. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین