کد خبر: ۵۳۰۳۱۱
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳

تحصیل 430 هزار دانش‌آموز پناهنده در مدارس ایران

‌مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: امروز ‌شاهد تحصیل ۳۲۰ هزار دانش‌آموز دارای مدرک اقامتی معتبر و ۱۱۰ هزار دانش‌آموز فاقد مدرک اقامتی معتبر یعنی ۴۳۰ هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی در کنار دانش‌آموزان ایرانی هستیم. علاوه بر آن امکان ادامه تحصیل برای جاماندگان و طالبان علم با وجود کلاس‌های سوادآموزی فراهم شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد عجمی امروز در مراسم روز جهانی پناهنده در فرهنگسرای زیارت اظهار کرد: روز جهانی پناهنده در استان همزمان با سایر استان‌های کشور جشن گرفته می‌شود. ما هیچ زمان مایل نبودیم که روزی به عنوان روز جهانی پناهنده اعلام شود. کاش در دنیا اتفاقاتی چون جنگ، خشونت و درگیری نبود و هیچکس از خانه، کاشانه و وطن خود آواره و پناهنده نمی‌شد. امیدواریم روزی باشد که هیچکس از خانه و کاشانه خود گریزان نشود.

وی با بیان اینکه امروز یادآور نفرت جامعه بشریت از جنگ و خشونت است، عنوان کرد: روز جهانی پناهنده فرصتی برای ارائه دیدگاه‌های کشورهای میزبان، چالش‌های پناهندگی و نمایش تصویری روشن از واقعیت‌های موجود تلخ و شیرین پدیده پناهندگی در کشورهاست. روز جهانی پناهندگی نمادی از همبستگی، هم‌اندیشی و همگرایی جوامع میزبان پناهندگان و جامعه بین‌الملل است تا با نگاه نواندیشانه در مسیر ارج نهادن به ارزش‌ها، کرامت انسانی و حمایت از افراد نیازمند گام‌های اساسی برداشته شود.

عجمی افزود: روز جهانی پناهنده فرصتی برای بیان ارزش‌های انسانی و فرهنگی بین ملت‌ها، تبیین اصول این ارزش‌ها و کرامت انسانی و نمایش آن به جهانیان است. این نامگذاری، موقعیتی را برای انعکاس شفاف، روشن و سخاوتمندی کشورهای میزبان با آلام دردهای پناهجویان و مردم بی‌جا شده در حال تعرض و تجاوز توسط بیگانگان فراهم می‌آورد. در این روز چهره خشم، جنگ و ظلم که نتیجه آن آوارگی بیش از 68 میلیون و 500 هزار نفر انسان بی‌گناه در داخل و خارج از مرزهای خودشان است، به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با همکاری کشورهای میزبان در این روز تلاش می‌کنند تا به جهانیان یادآوری شود که میلیون‌ها انسانی که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند، با چه مشکلاتی مواجه هستند و حمایت بین‌المللی و کشورهای میزبان را از آوارگان و بی‌جا‌شدگان به جهانیان نشان دهند. در کشورهای میزبان، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان فرصتی را برای تجلیل از اندیشه‌ها، استعدادهای بالقوه، دیدگاه‌های صلح‌جویانه پناهندگان و نیز برقرای صلح و امنیت در کلیه کشورهای دنیا را ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران حدود 4 دهه میزبان پناهندگانی از کشورهای افغانستان و عراق است، تصریح کرد: ایران با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل در روز جهانی پناهنده تلاش می‌نماید تا شجاعت و استقامت را در عرصه‌های مختلف و تلاش آن‌ها را برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی، ورزشی و اقتصادی به کشورهای کمک‌کننده، حامیان بین‌المللی و خود نمایندگان به نمایش بگذارد و فرصت‌‌های جدید پیش آمده برای شکوفایی و پیشرفت را حمایت و در مسیر تعاملات و ارتباطات بین‌المللی الگوهای موفق و برجسته را به جهانیان بشناساند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از دیرباز با رویکرد انسانی، اسلامی و اعتقادی خود شرایط و بسترها را با اتخاد سازوکارهای اداری، قانونی، ملی و بین‌المللی فراهم نموده و تلاش و همت خود را برای ایجاد و توسعه امکانات و زیرساخت‌های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی و معیشتی برای پناهندگان با همکاری حامیان بین‌المللی خود به کار بسته و همچنان در این مسیر با برنامه‌ریزی و تلاش در حال بهبود شرایط زندگی پناهندگان در ایران است.

عجمی اضافه کرد: کشور ایران در سال‌های گذشته تلاش کرده تا با سیاست‌ها و راهکارهای علمی و عملی در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و معیشتی پناهندگان و با رویکرد افزایش و توسعه فضاها و امکانات مربوطه و نیز توانمندسازی اقشار مختلف و تربیت نیروهای مستعد، خلاق، جوان و باانگیزه، از طریق برگزاری دوره‌های نهادآموزی زمینه رشد، بالندگی، امید و نشاط را در جامعه پناهندگان فراهم نماید. ما شاهد این تحولات و همراهی و همکاری کمیساریای عالی و شرکای اجرایی و تشکل‌های مردم‌نهاد در استان بوده‌ایم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با اشاره به سه نیاز دارای اولویت اساسی پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت و کمیساریای عالی در جهت این سه نیاز  آموزش، بهداشت و درمان و معیشت گام‌های مهمی برداشته‌اند. امروز ما شاهد تحصیل ۳۲۰ هزار دانش‌آموز دارای مدرک اقامتی معتبر و ۱۱۰ هزار دانش‌آموز  فاقد مدرک اقامتی معتبر یعنی ۴۳۰ هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی در کنار دانش‌آموزان ایرانی هستیم. علاوه بر آن امکان ادامه تحصیل برای جاماندگان و طالبان علم با وجود کلاس‌های سوادآموزی فراهم شده است. 

وی افزود: در استان خراسان رضوی تحصیل ۶۰ هزار دانش‌‌آموز  دارای مدارک اقامتی و ۱۷ هزار دانش‌آموز فاقد مدرک اقامتی با تلاش و همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان در راستای علم‌آموزی فراهم شده و تحصیل 6000 دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان موید این مطلب است. در حوزه درمان نیز ۹۰ هزار نفر از پناهندگان از امکانات درمانی و بهداشتی برخوردار شده‌اند.

پوشش بیمه 12 هزار نفر از اقشار آسیب پذیر پناهنده استان 

عجمی ادامه داد: پوشش بیمه سلامت 12 هزار نفر از اقشار آسیب‌پذیر جامعه پناهنده در استان خراسان رضوی برای چهارمین سال متوالی با همکاری دولت ایران و کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان اقدامی بی‌نظیر در ارتقای سلامت و بهداشت و درمان پناهندگان بوده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های حرفه‌آموزی و توانمندسازی فنی و حرفه‌ای پناهندگان و ایجاد کارگاه‌های تولیدی در شهرها و شهرستان‌ها از جمله اقدامات اثرگذار در جهت معیشت پناهندگان توسط جمهوری اسلامی ایران و کمیساریای سازمان ملل است.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های ابلاغی اداره کل اتباع وزارت کشور توسعه و گسترش سازمان‌های مردم نهاد و  NGOهای پناهندگان است، عنوان کرد: با وجود نیروهای با استعداد، نخبه و فعال پناهنده در استان خراسان رضوی امروز ما شاهد فعالیت ۱۷ NGO در حوزه فرهنگی، علمی، ورزشی، درمانی و معیشتی هستیم که با مجوز رسمی وزارت کشور در استان فعالیت می‎کنند و خدمات گسترده‌‌ای را ارائه کرده‌اند. توجه به نیازهای فرهنگی جامعه پناهندگان از جمله مواردی است که در چند سال اخیر مورد توجه و عنایت ویژه قرار گرفته است.

عجمی اضافه کرد: توسعه فعالیت‌های قرآنی، اقدامات فرهنگی، علمی و ورزشی نیز در این زمینه بی‌نظیر و چشمگیر است. اعزام 46 هزار متقاضی عتبات عالیات در سال‌های 95 و 96، کسب رتبه‌های اول تا سوم در مسابقات قرآنی، علمی، آموزش و ورزشی از جمله اقداماتی بوده که دستگاه‌های فرهنگی با همکاری پناهندگان انجام داده‌اند. یک اقدام فرهنگی بی‌نظیر که در شناخت نوجوانان و جوانان نسل دوم و سوم پناهندگان افغانستانی متولد شده در ایران، کاملا به‌جا بوده، برگزاری جشنواره‌های افعانستان‌شناسی طی 5 سال متوالی است. جمهوری اسلامی ایران مصمم است که حضور پناهندگان را در حوزه‌های اقامتی، اشتغال، تحصیل و هر آنچه لازمه زندگی پناهندگان است، قانونمند کند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی بیان کرد: تمدید مدرک روادید پناهندگان و بیمه سلامت در حال اجراست. علی رغم اینکه تعداد ۱۲ هزار نفر استان سهمیه پذیرش رایگان بیمه سلامت را دارند اما مراجعه 7000 نفر از پناهندگان تاکنون جای گلایه دارد. ما انتظار داریم پناهندگان واجد شرایط مراجعه کرده و از این امکان بسیار خوب درمانی بهر‌مند شوند.

‌به گزارش ایسنا، وی افزود: از روز شنبه، ۲ تیر ماه، توزیع کارت‌های آمایش مرحله سوم پناهندگان افغانستانی را در استان شروع می‌کنیم. فصل ثبت نام مدارس دانش‌آموزان مهاجر و و پناهنده فرا رسیده و هماهنگی‌های لازم از سوی اداره کل اتباع و آموزش و پرورش استان برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس فراهم شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین