کد خبر: ۵۳۰۳۱۲
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۰

وزیر خارجه عربستان: وقتی مردم به عربستان نگاه می‌کنند و مکه و مدینه را می‌بینند می‌خواهند همانند آنها شوند

وزیر خارجه عربستان در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی شده هیچ کشوری قدرت نرم عربستان سعودی را ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
 «عادل الجبیر»، وزیر خارجه رژیم عربستان سعودی در مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی مدعی شده هیچ کشوری «قدرت نرم» عربستان را ندارد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی مفصل روز پنجشنبه به قلم «راجر کوهن»، ستون‌نویس  این روزنامه آمریکایی به توصیف برنامه‌های «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی برای ایجاد تغییرهای ادعایی در ساختار اجتماعی این کشور پرداخته است. 

 «عادل الجبیر» در مصاحبه‌ای با این روزنامه گفته است: «وقتی مردم به عربستان سعودی نگاه می‌کنند و مکه و مدینه را می‌بینند می‌خواهند همانند آنها شوند.»

وزیر خارجه عربستان اضافه کرد: «هنگامی که آنها انعطاف‌پذیری و میانه‌روی، تحمل و نوآوری را می‌بینند، می‌‌خواهند عیناً همان‌طور باشند. هیچ کشور دیگری چنین قدرت نرمی ندارد.»

برخی از کارشناسان تغییرات گسترده سیاسی-اجتماعی و اقتصادی در عربستان را اصلاحاتی ظاهری در راستای برنامه‌ریزی‌های بن سلمان برای تحکیم پایه‌ قدرت و آماده شدن برای تکیه زدن به تاج و تخت به عنوان شاه بعدی این کشور می‌دانند. بن سلمان همزمان با پیش برد «اصلاحات» ادعایی خود،  نوامبر سال ۲۰۱۷ شماری از شاهزادگان برجسته عربستان سعودی را به اتهام فساد دستگیر کرد که از سوی بسیاری از ناظران اقدامی در همین راستا دیده شد. 

«عادل الجبیر» در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز درباره تنش‌های دیپلماتیک در روابط کشورهای عربی با قطر هم اظهارنظر کرده است. 

عربستان و متحدانش شامل مصر، امارات متحده عربی و بحرین بعد از متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم در ژوئن ۲۰۱۷ روابط سیاسی خود با این کشور را قطع و آن را هدف محاصره دریایی، زمینی و هوایی قرار داده‌اند.

وزیر خارجه عربستان در پاسخ به اینکه چرا چهار کشور عربی قطر را محاصره کرده‌اند، دوحه را به «نفرت‌پراکنی، مداخله در امور داخلی ما و پرداختن پول به تروریست‌ها» متهم کرده است. 

الجبیر با بیان اینکه قطر باید «انکار را کنار گذاشته و به خودکاوی بپردازد»، گفته «تا وقتی که تغییر نکنند، ما با آنها گفت‌وگو نخواهیم کرد.»

روزنامه نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از این گزارش به انعکاس نظر وزیر خارجه عربستان درباره گروه «اخوان‌المسلمین» پرداخته و مدعی شده «الجبیر» از رئیس‌جمهور سابق آمریکا بابت حمایت از این گروه انتقاد کرده است. 

رسانه آمریکایی نوشته بعد از پیروزی «محمد مرسی»، رئیس‌جمهور سابق مصر و از اعضای جنبش اخوان در یک انتخابات آزاد در این کشور در سال ۲۰۱۲، دولت باراک اوباما تلاش کرد با او همکاری کند. این موضوع، خشم عربستان و اماراتی‌ها را به همراه داشت که گروه اخوان را «تروریست» می‌بینند. 

«عادل‌الجبیر» درباره مواضع اوباما در خصوص اخوان‌المسلمین گفته است: «در چنین شرایطی چطور ممکن است به این نتیجه نرسید که شما نمی‌خواهید اخوان المسلمین منطقه را تصرف کند؟»

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین