کد خبر: ۵۳۰۴۰۵
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸

مذاکرات محرمانه ایران و عربستان/نشست اوپک به تاخیر افتاد

اوپک در بحبوحه تشدید تنش‌های سیاسی میان برخی از اعضای خود تلاش می‌کند در خصوص سیاست تولید نفت به توافق برسد.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیران انرژی همه هفته‌ را سرگرم فراهم کردن زمینه ای برای دیدار نیم سالانه اوپک در وین بودند.

اکثر آنان انتظار دارند اوپک در این دیدار محدودیت‌های عرضه که از ژانویه سال ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته شده است را تسهیل کند. عربستان سعودی و روسیه که این پیمان را مدیریت کردند، خواهان افزایش قابل توجه تولید پس از ۱۸ ماه کنترل  شدید عرضه در بازار نفت هستند، اما ایران و سایر صادر کنندگان با چنین توافقی ابراز مخالفت کرده‌اند و حتی تهران تهدید کرده است پیشنهاد عربستان را وتو  کند.

دورنمای خاتمه این دیدار بدون دستیابی به توافق در فاصله چند ساعت مانده به این که تصمیم نهایی گرفته شود، همچنان وجود دارد و آغاز دیدار اوپک به دلیل مذاکرات ‌دقیقه آخر میان عربستان سعودی و ایران به تاخیر افتاده است.

بیژن زنگنه - وزیر نفت ایران - صبح روز جمعه در اتاق کنفرانس به خبرنگاران گفت‌: مذاکره خصوصی با وزیر انرژی عربستان سعودی پیش از دیدار موفق بوده است.

وی در ادامه‌ افزود: تهران از قیمت حدود ۷۰ دلار هر بشکه نفت راضی است.

در آستانه دیدار رسمی اوپک، خالد الفالح - وزیر انرژی عربستان - خواهان افزایش تولید جمعی به میزان یک میلیون بشکه در روز شد. با این حال وی تاکید کرد هیچ کسی نباید انتظار داشته باشد که  پس از این دیدار، بازار از عرضه نفت لبریز شود.

منابع صنعتی آگاه از رایزنی‌های اوپک اظهار کردند که افزایش واقعی تولید احتمالا دو سوم هدف مورد نظر عربستان خواهد بود، زیرا برخی از اعضای اوپک قادر نیستند تولیدشان را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

تحلیگران می‌گویند افزایش عرضه احتمالا بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که این میزان بسیار کمتر از افزایش ۱.۵ میلیون بشکه در روز است که روسیه پیشنهاد کرده است.

توافق اوپک با روسیه و سایر تولید کنندگان برای محدود کردن عرضه کمک کرده است اشباع عرضه جهانی که طی چند سال اخیر قیمت‌ها را دچار ریزش کرده بود، رفع شود اما اخیرا قیمت‌های نفت تحت تاثیر تقاضای قوی، سقوط تولید ونزوئلا و تجدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بالاترین حد در چند سال اخیر صعود کرده و وزیران انرژی را نسبت به داغی بیشتر بازار نگران کرده است.

در آستانه دیدار روز جاری اوپک، واردکنندگان بزرگ نفت مانند هند و چین نسبت به هزینه رو به رشد نفت هشدار دادند.

قیمت نفت برنت در معاملات صبح جمعه حدود ۷۴ دلار در هر بشکه بود که رشد قابل توجه از رکورد پایین ۲۷ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۶ را نشان می‌دهد.

به گفته جیسون بوردوف - مشاور انرژی باراک اوباما رییس جمهور اسبق آمریکا و مدیر مرکز سیاست انرژی جهانی دانشگاه کلمبیا - ایران احساس می‌کند که توافق برای افزایش تولید نفت، سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه این کشور را تسهیل می‌کند. اوپک اکنون تنها نگران چین و هند نیست و انتقادهای توییتری دونالد ترامپ - رییس جمهور آمریکا - نیز فشار بر این گروه را افزایش داده است.

به‌ گزارش ‌ایسنا ‌به نقل از شبکه CNBC، رییس جمهور آمریکا تلاش کرده در آستانه دیدار رسمی اوپک در سیاستگذاری این گروه علنا دخالت کند و با ارسال توییت‌هایی، اوپک را عامل افزایش اخیر قیمت‌های نفت معرفی کرده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین