کد خبر: ۵۳۰۴۳۶
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹

وضعیت صدور شناسنامه برای کودکان بی‌هویت

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور در مورد تعداد کودکان بی‌هویت در کشور گفت: کسی نمی‌تواند مدعی باشد که چه تعداد هستند و ثبت‌احوال نگاه سیاسی و جانب‌دارانه به این امر نداشته و فقط آمار فرزندان دارای گواهی ولادت را دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سیف‌الله ابوترابی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در رابطه با صدور شناسنامه یا هر مدرک هویتی برای اتباع غیرایرانی و فرزندان آنها،‌گفت: تعدادی اتباع غیرایرانی هستند که با مجوز دولت از سوی استانداران اقدام کرده و گواهی ولادت برای این افراد صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع با اجازه دولت زمانی که این افراد ازدواج می‌کنند پس از تولد فرزندشان اداره ثبت‌احوال شناسنامه و مدارک هویتی برایشان صادر می‌‌کند و پس از سن 18 سالگی (البته یک سال از این تاریخ باید گذشته باشد)، به خودی خود این فرزندان تابعیت ایرانی خواهند گرفت.

ابوترابی گفت: اما عده‌ای از اتباع غیرایرانی هستند که بدون اجازه دولت با ایرانیان ازدواج کرده و صاحب فرزند می‌شوند. در نتیجه گواهی ولادت برای این افراد به عنوان اتباع سایر کشور ها صادر می‌شود اما با اجازه صادر شده از سوی رهبری برای ادامه تحصیل و کار در کشور مشکلی ندارند.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور گفت: عده‌ای هم هستند مدعی ایرانی بودن دارند که این افراد باید از فرمانداری مجوز لازم را گرفته پرونده‌ برایشان تشکیل می‌شود و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای تشخیص هویت آنها اقدام کرده، پرونده به شورای تأمین می‌رود و پس از گذراندن مراحل قانونی مدارک هویتی برایشان صادر می‌شود.

وی در مورد صدور کارت هویت موقت برای فرزندانی که از پدران غیرایرانی متولد می‌شوند، گفت: دنبال این موضوع نیستیم البته متولی وزارت کشور و اداره اتباع است.

ابوترابی ادامه داد: برای افرادی هم که تقاضای تابعیت ایرانی می‌کنند فرآیند متفاوتی وجود دارد که باید مجوزهای لازم وجود داشته باشد و در آن صورت تابعیت صادر می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور در مورد تعداد این فرزندان بی‌هویت گفت: کسی نمی‌تواند مدعی باشد که چه تعداد هستند ثبت‌احوال نگاه سیاسی و جانب‌دارانه ندارد و آماری از فرزندانی که گواهی ولادت از سوی دولت برایشان صادر می شود، وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین