کد خبر: ۵۳۰۶۴۴
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳

آزمونِ سردار، دایی و کی‌روش

سردار آزمون در پایان مسابقه تیم‌ملی با اسپانیا، هنگامی که باخت به غول‌های اسپانیایی را دریافت، نقش بر زمین شده، مانند یک جنگجوی شکست‌خورده به گریه افتاد. در این حالت احتمالا پیش‌بینی آنچه در صفحه شخصی‌اش اتفاق افتاد، سخت بود؛ اینکه صدها نفر با هجوم به فضای مجازی به نمایش‌اش در دومین رویارویی ایران در جام جهانی روسیه سخت بگیرند. چنان سخت که آزمون آزرده‌خاطر شده و از احتمال خداحافظی‌اش بعد از جام‌جهانی بگوید.
آفتاب‌‌نیوز :
سردار 23 ساله برای اینکه به این رویداد پُراهمیت راه پیدا کند، 4 سال به انتظار نشست. 4 سال پیش، مهاجم روبین‌کازان روسیه پدیده تیم ملی بود. پدیده‌ای که کی‌روش با تمام قابلیت‌ها نامش را در فهرست نهایی تیم ملی در جام‌جهانی 2014 برزیل قرار نداد. کی‌روش دلیل آورد که آزمون جوان است و بی‌تجربه، جام‌جهانی اما رویدادی است که علاوه بر جوانی تجربه هم می‌خواهد. این فاکتورها در آن هنگام در نزد رضا قوچان‌نژاد بود. او برخلاف آزمون که حضورش در فوتبال اروپا بودنش در تیم ملی را تضمین کرد، در فوتبال اروپا رشد کرده بود. قوچان‌نژاد گل صعود تیم ملی به جام‌جهانی برزیل را به ثمر رسانده و در مرحله نهایی این جام نیز تنها گل ایران را وارد دروازه بوسنی کرد. 
قوچان‌نژاد همچنان مورد تایید کی‌روش است، با این تفاوت که مرد پرتغالی به خوبی می‌داند که این مهاجم آن کیفیت 4 سال قبل را ندارد. در مقابل آزمون جوان حالا تجربه لازم را برای بازی در جام‌جهانی به دست آورده است. او با بازی در ورزشگاه‌های روسیه آشناست و کی‌روش نیز ترجیح داده در دو بازی از سه مسابقه مرحله مقدماتی آزمون را در نوک خط حمله خود قرار دهد. 
گرچه به نظر می‌رسد کیفیت نمایش آزمون در روسیه ضعیف‌تر از نمایش قوچان‌‎نژاد در برزیل است اما تیم ملی در مقابل اسپانیا تدافعی‌تر از بازی با آرژانتین در دوره قبلی بود. دفاع تقریبا مطلق بازیکنان تیم ملی برابر اسپانیا فرصت کمتری در اختیار آزمون قرار می‌داد. آزمون البته در موقعیت‌های اندک به نتیجه لازم در دو مسابقه ایران در جام‌جهانی نرسیده و به سبب همین مساله انتقادهای زیادی را در این روزها متحمل شده است. 
12 سال پیش علی دایی در جام‌جهانی 2006 آلمان چنین وضعیتی داشت. با این تفاوت که دایی پابه‌سن گذاشته، آقای گلی جهان را یدک می‌کشید، اما به قدری از دوران اوج خود فاصله داشت که روزنامه‌ها به حضورش در آلمان انتقادهای بسیاری داشتند. پیاده‌روی دایی در فضای سبز نورنبرگ مقابل مکزیک انتقادها را به اوج خود رساند تا برانکو و البته محمد دادکان، رییس وقت فدراسیون به این نتیجه برسند که او مقابل پرتغال روی نیمکت بنشیند. در آن زمان میزان تاثیرگذاری رسانه‌ها بالا بود، در دورانی که از دسترسی آسان کاربران اینترنتی به سلبریتی‌ها و چهره‌های موفق و مشهور خبری نبود. حالا خبرنگاران حاضر در جام‌جهانی روسیه بنا به مصلحت تیم ملی انتقادی به اعضای تیم ملی نمی‌کنند. سردار آزمون اما از گزند طعنه‌ها و توهین‌ها صدها کاربر اینترنتی در امان نمانده. 
برانکو ایوانکوویچ، سرمربی تیم ملی در جام جهانی 2006 بعدها در مورد دایی گفته بود: «ما می‌دانستیم که این آخرین جام جهانی برای علی دایی است و ما می‌خواستیم در بهترین رقابت‌ها او فوتبالش را به پایان برساند.» کی‌روش اما به نظر نمی‌رسد بابت کنار گذاشتن آزمون از جام جهانی 2014 حالا در روسیه درصدد جبران برآمده. کی‌روش دانسته و با آگاهی دست به هر اقدامی در تیم ملی می‌زند. او با آگاهی به بیرانوند و چشمی اطمینان می‌کند که از رضایت علاقه‌مندان ایرانی پیداست، کی‌روش دلیل چشم‌پوشی‌اش از جلال حسینی را می‌داند که حالا مجید حسینی از پسش برمی‌آید. کی‌روش حالا دلیل نیمکت‌نشینی نفراتی مانند قوچان‌نژاد و اشکان دژاگه را می‌داند که به سردار آزمون اطمینان کرده است. اکنون بعید است توهین صدها ایرانی به صفحه شخصی آزمون، مرد پرتغالی را در فشار قرار دهد که در نهایت مقابل پرتغال آزمون نیمکت‌نشین شود. حتی اگر چنین شود، قطعا کی‌روش با آگاهی به این اقدام دست خواهد زد، در مسیر منافع ملی.

خبرانلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین