کد خبر: ۵۳۰۶۷۷
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵

دور این خوراکی‌ها را خط بکشید تا فشار خون نگیرید

برخی خوراکی ها در تشدید فشار خون افراد نقش مهمی دارند با کاهش مصرف این خوراکی ها می توان سلامتی را تضمین کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
شما می‌توانید خطر ابتلا به فشار خون بالا را با اضافه کردن این مواد خوراکی به رژیم غذایی خود روزانه خود کاهش دهید.

تشخیص علائم فشار خون بالا ممکن است دشوار باشد اما درمان نشدن آن‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی مانند حملات قلبی و سکته مغزی شود؛ مواد خوراکی مختلف تاثیرات مثبت و منفی زیادی را در فشار خون بالا دارند.


از هر چهار نفر در انگلستان یک نفر به فشار خون بالا مبتلا است؛ برخی از غذا‌ها تاثیر منفی بر فشار خون بالا دارند؛ به طور مثال غذا‌های حاوی نمک زیاد فشار خون بالا را تشدید می‌کنند.طبق تحقیقات انجام شده مصرف بیش از اندازه نمک بزرگترین علت ابتلا به فشار خون بالاست؛ بزرگسالان نباید بیش از ۶ گرم نمک در روز مصرف کنند.



قسمت بیشتر نمکی که مصرف می‌کنیم، پنهان است در واقع بخشی از نمک را از طریق مصرف غذا‌های فرآوری شده مانند بیسکوئیت، نان‌ها، غلات صبحانه و غذا‌های آماده دریافت می‌کنیم همچنین پیتزای فریز شده یکی دیگر از غذا‌هایی است که افراد دارای فشار خون بالا باید از آن پرهیز کنند.

در سوی دیگر تعدادی از مواد خوراکی هستند که به کاهش فشار خون کمک می‌کنند؛ اسفناج، پسته و گشنیز از جمله این مواد خوراکی هستند.جاش اکس، محقق تغذیه می‌گوید: سال‌هاست که گشنیز در درمان تعداد زیادی از بیماری‌ها کاربرد داشته است.

به گفته وی در سال ۲۰۰۹، یک مطالعه به منظور شناخت خواص اصلی گشنیز آغاز شد. محققان دریافتند که کاهش فشار خون بالا از جمله مزایای مثبت این گیاه است.

مصرف میوه‌های تازه مانند هندوانه نیز می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند

وی می‌گوید: مصرف میوه‌های تازه (نه به صورت آب میوه، شیرینی یا میوه‌های کنسرو شده) یک راه عالی برای افزایش دریافت فیبر است؛ با مصرف این میوه‌ها علاوه بر تامین عناصر ضروری بدن خود مانند پتاسیم، منیزیم، از وجود آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئید‌ها و رزوراترول نیز بهره‌مند می‌شوید.

بهتر است افراد مصرف دو تا چهار وعده میوه‌های تازه به ویژه میوه‌هایی مانند انواع توت‌ها یا بری‌ها، مرکبات، کیوی، سیب و هندوانه را به برنامه غذایی خود اضافه کنند.انواع بری‌ها مانند بلوبری، تمشک یا توت فرنگی می‌تواند به کاهش فشار خون بالای شما کمک کند؛ این میوه‌ها حاوی مقادیر زیاد زردینه یا فلاونید هستند. زردینه در جلوگیری از فشار خون بالا نقش اساسی دارد. بلوبری بیشترین تاثیر را در کاهش فشار خون بالا دارد.

همچنین موز با داشتن مقادیر زیاد پتاسیم به کنترل فشار خون کمک می‌کند؛ استفاده بیشتر از پتاسیم، اثر سدیم موجود در نمک دریافتی را کاهش می‌دهد در واقع هرچه پتاسیم بیشتری دریافت کنید، سدیم بیشتری را از طریق ادرار از دست می‌دهید.

دقت داشته باشید بهتر است به جای دریافت پتاسیم از راه مکمل‌ها، از مواد خوراکی غنی از پتاسیم استفاده کنید.شما همچنین می‌توانید با اضافه کردن شکلات تلخ به برنامه غذایی خود، ریسک ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهید. طبق تحقیقات انجام شده مصرف روزانه ۱۰۰ گرم شکلات تلخ به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.به همان اندازه که میوه منبع عالی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری از جمله ویتامین C و پتاسیم است، از مصرف میوه‌های خشک باید اجتناب شود.

به نوشته سایت Healthline؛ فرایند خشک شدن میوه منجر به از دست رفتن مقادیر زیاد آب آن می‌شود در نتیجه درصد بالایی از مواد مفید و مغذی میوه از دست می‌رود. متاسفانه محتوای اصلی آن‌ها قند است. یک کاسه انگور حاوی ۲۷ گرم کربوهیدرات است؛ فیبر‌ها تنها یک گرم این ترکیب را تشکیل می‌دهند در مقابل یک پیاله کشمش ۱۱۵ گرم کربوهیدرات دارد که تنها ۵ گرم آن به فیبر تبدیل می‌شود.در نتیجه میزان کربوهیدرات کشمش بیش از سه برابر انگور است؛ به طور کلی انواع میوه‌های خشک در مقایسه با میوه‌های تازه کربوهیدرات بالاتری دارند.

پیتزای فریز شده از دیگر خوراکی‌هایی است که افراد با فشار خون بالا باید از آن اجتناب کنند

به نوشته این سایت پیتزا برای تمام افرادی که مراقب میزان نمک دریافتی خود هستند، بد است. ترکیب پنیر، گوشت، سس گوجه فرنگی و خمیر پیتزا حاوی مقادیر زیاد سدیم است اما با این حال پیتزای فریز شده به خصوص برای افراد دارای فشار خون بالا خطرناک است.

برای حفظ طعم پیتزای فریز شده، یک بار آن را می‌پزند. همچنین تولیدکنندگان آن اغلب مقدار زیادی نمک را به آن اضافه می‌کنند. یک تکه پنیر یخ زده یا گوشت و پنیر پیتزا می‌تواند حاوی ۹۸۲ میلی‌گرم سدیم یا حتی گاهی اوقات مقادیر بیشتر از این میزان نیز باشد. هرچه ضخامت خمیر پیتزا بیشتر باشد، سدیم دریافتی شما نیز بیشتر خواهد شد.


چه عوامل دیگری می‌تواند شما را در معرض فشار خون بالا قرار دهد؟
در همین زمینه NHS به هشت مورد اشاره می‌کند. سن (با افزایش سن ریسک ابتلا به فشار خون بالا افزایش می‌یابد)، سابقه خانوادگی، آفریقایی بودن یا ساکن منطقه حوزه دریای کارائیب، نداشتن تحرک، اضافه وزن و چاقی، مصرف مقادیر زیاد الکل، سیگار کشیدن و کم‌خوابی طولانی مدت احتمال ابتلای شما را به فشار خون بالا افزایش می‌دهند.برخی از عوارض فشار خون بالا می‌تواند توان شما را کاهش دهد یا حتی تهدید کننده زندگی شما باشد.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین