کد خبر: ۵۳۰۸۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲

تیری که ماند/روزی که دیگر احمدی‌نژاد شهردار تهران نبود

۱۳ سال از آن تیرماه داغی می‌گذرد که محمود احمدی‌نژاد با بیش از ۱۷ میلیون رای، هاشمی ۱۰ میلیون رایی را شکست داد و جای مردی نشست که ۴ سال قبل از آن با بیشتر از ۲۱ میلیون رای روی آن صندلی نشسته بود.
آفتاب‌‌نیوز :
چهارم تیر ۱۳۸۴، ایران فهمید محمود احمدی‌نژاد را نه «شهردار تهران» که دیگر باید «رئیس‌جمهور کشورمان» خطاب کند.

تیری که ماند

حالا همه چشم‌انتظار پیام ۴ نفر بودند:‌ رهبر انقلاب، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور منتخب، سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور مستقر و اکبر هاشمی رفسنجانی رقیب انتخاباتی احمدی‌نژاد و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام.

تبریک به احمدی‌نژاد و تجلیل از هاشمی

چهارم تیرماه و پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات، رهبر انقلاب در پیام خود، «ملت بزرگ و عزیز ایران» را خطاب قرار دادند و با این تعبیر که «قلم ناتوان اینجانب قادر نیست همت بلند و انگیزه‌ عمیق و بصیرت نافذ و شور مخلصانه‌ شما را توصیف کند»، «این پیروزی درخشان ملت» را «مظهر رحمت الهی بر مردم مؤمن و جوانان صادق و صالح و نصرتی از سوی حضرت احدیت» دانستند.

ایشان با «تبریک این مسئولیت خطیر» به محمود ‌احمدی‌نژاد، به او و ملت متذکر شدند که «با پایان گرفتن انتخابات باید هیجان و التهاب، جای خود را به متانت و رفاقت و همکاری بدهد».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور منتخب را به استفاده از فرصتش تا زمان پذیرش رسمی مسئولیت برای اقدام‌هایی که «شروع مسئولیت خطیر ریاست‌جمهوری بدان نیازمند است» توصیه کردند و به «همه‌ مسئولان کشور و نخبگان بخش‌های گوناگون» فرمودند که یاری رئیس‌جمهور منتخب را «تعهدی انسانی و اسلامی بشمارند».

رهبر انقلاب در ادامه، «نقش موثر و تعیین‌کننده‌ نامزدهای ریاست‌جمهوری در خلق این حماسه‌ بزرگ ملی» را «انکارناپذیر» و «سپاس از آنان» را «بر همگان لازم» دانستند.

ایشان همچنین «تشکر وافر خود» را «به همه‌ آقایان به‌ویژه به جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای هاشمی رفسنجانی که خود از ذخایر انقلاب و از چهره‌های برجسته‌ نظام جمهوری اسلامی ایرانند» تقدیم و ابراز امیدواری کردند که «این برادر عزیز و همسنگر دیرین مانند همیشه در عرصه‌های مهم نظام اسلامی نقش‌آفرین باشند».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از اعلام سپاسگزاری از مردم، مراجع، نخبگان، اقشار گوناگون، دستگاه‌های خبری و دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات، «بار دیگر خداوند متعال را به خاطر نعمت و رحمتش بر این ملت و این کشور» شکر کردند.

دولت من، دولت محبت

محمود احمدی‌نژاد نیز به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران بیانیه‌ای صادر کرد و در آن پس از «اللهم عجل لولیک الفرج» و سپاس خداوند و درود بر «امام راحل»، «رهبر حکیم و فرزانه» و «همه اقشار و طبقات» نکاتی را اعلام کرد.

مهم‌ترین حرف‌های احمدی‌نژاد در این بیانیه، اینها بود:

- بر آنچه گفته‌ام و با ملت بزرگوار ایران عهد کرده‌ام، پای خواهم فشرد.

- عدالت‌گستری، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض از شعارهای اصلی است و با پشتیبانی ملت همه سعی خود را در تحقق آرمان عدالتخواهی به کار خواهم بست.

- من خادم همه ملت ایرانم و دولت من دولت محبت، مهربانی، رحمت، خدمت و پاسداری از کرامت انسانی و حقوق مدنی آحاد ملت و برای همه کسانی است که مفتخر به نام مقدس ایرانی هستند.

- کشور ما باید قله‌های تعالی و پیشرفت را فتح کند، در این مسیر دست همه نخبگان، دلسوزان و همه ایرانیان را به گرمی می‌فشارم.

- هیجانات دوران انتخابات نباید مانع از رأفت و همدلی عمومی شود.

- دولت خادم ملت، دولت صلح، عدالت و معنویت است. ما دست دوستی و مراودت عادلانه به سوی همه کشورها دراز می‌کنیم و با همه دولت‌هایی که خواهان تفاهم و عدالت و روابط برابر باشند روابط خود را تقویت خواهیم کرد.

- ظرفیت بالای نظام اسلامی این فرصت را فراهم کرد که صاحبان سلیقه‌های متفاوت و بعضا متضاد، خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند و این مردم بودند که در نهایت، آرمان عدالتخواهی، خودباوری و خدمت‌رسانی به مردم را انتخاب کردند.

- بالندگی و پیشرفت در سایه نظارت مستمر و نقد آگاهانه و مطالبات به حق میسر خواهد شد.

- از همه نامزدهای محترم سپاسگزاری و دست همکاری و مودت به سوی آنان دراز می‌کنم.

احترام به یک تجربه، صرف نظر از نتیجه انتخابات

خاتمی هم در پیام خود، این انتخابات را «گامی دیگر در پیمودن راه پرفراز و نشیب مردم‌سالاری در کشوری» دانست که «قرن‌ها تحت سلطه‌ استبداد و وابستگی به سر برده و با انقلاب اسلامی، زنجیره‌ سنگین آن ادبار تاریخی شکسته شده است».

او «این حضور» را به مردم و «رییس‌جمهوری منتخب محترم که افتخار کسب اعتماد مردم را به دست آورده است و امروز بار سنگین پاسخگویی به مطالبات برحق ملت و پاسداری از دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی، یعنی نهادینه کردن مردم‌سالاری دینی را بر دوش دارد»، تبریک گفت.

رئیس دولت اصلاحات در ادامه تاکید کرد که «امروز همه‌ ما صرف نظر از نتیجه‌ انتخابات باید بر آنچه در ایران تجربه می‌شود احترام بگذاریم ... مهم آن است که بتوانیم موقعیت‌های آزاد را برای انتخاب فراهم کنیم و نیز قدر مردم بزرگواری که صاحب اصلی انقلاب و کشورند را بدانیم».

خاتمی همچنین خواست که «هیچ گروه و گرایشی در پایداری مردم‌سالاری دینی تردید نکند و پیروزی در این صحنه را پیروزی ملت و پایبندی او به آرمان‌های تاریخی خویش بداند».

او پیروزی را از آن ملتی دانست که «آرمان‌های بزرگ داشته باشد و راه‌های منطقی و علمی برای رسیدن به آنها را آزادانه برگزیند و هوشیاری و مراقبت و نقد خود را نسبت به مسئولان خویش از دست ندهد».

خاتمی در آخرین جملات بیانیه‌اش ابراز امیدواری کرد که «ملت، فضای آلوده پیش از انتخابات و در جریان آن را به فضای محبت، دوستی و همدلی و همکاری مبدل کند».

شکایت به دادگاه عدل الهی

اکبر هاشمی رفسنجانی هم که از رقیب جوان خود شکست خورده بود، در بیانیه‌اش ابراز امیدواری کرد که احمدی‌نژاد به خوبی از عهده این مسئولیت عظیم برآید و بتواند به وعده‌ها عمل کند. او گفت که «بی‌شک همه باید ایشان را در راه خدمت به مردم یاری دهند».

هاشمی اعلام کرد که «صرفا برای انجام وظیفه و جلب رضایت خداوند و خدمت به انقلاب، اسلام، ایران و مردم وارد رقابت‌های انتخاباتی شدم و از این به بعد نیز همچون گذشته در این راه هر کاری که بتوانم انجام خواهم داد».

او همچنین یادآوری کرد که «با امید به تحقق حداکثری مشارکت مردم که از اهداف رهبر معظم انقلاب است و نیز برای بالا رفتن سطح آرای رییس‌جمهوری منتخب و انسجام ملی در شرایط دشوار کنونی تلاش کردم».

اما جنجالی‌ترین فراز پیام هاشمی این بود: «بنا ندارم که در مورد انتخابات، شکایت به داورانی که نشان دادند نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کاری بکنند ببرم و شکایت خود را فقط همانند مورد قبل در دادگاه عدل الهی مطرح می‌کنم، خدایی که باتوکل بر او و برای جلب رضایتش به صحنه آمدم و با او معامله کردم و می‌دانم در انتقام الهی اگر کسی معاقب شود قطعا مردم، انقلاب اسلامی و ایران نخواهند بود و فقط مجرمان واقعی مجازات می‌شوند. آنها که برای تضعیف رقیب از راه تضعیف انقلاب وارد شدند چون می‌دانستند او در هر حالت از انقلاب اسلامی دفاع می‌کند و ابایی از به عهده گرفتن مسئولیت‌ها ندارد و آنها که به گونه‌ای بی‌سابقه با هزینه‌های ده‌ها میلیاردی از بیت‌المال، اینجانب و بستگانم را ظالمانه تخریب کردند و آنها که با استفاده زیاد از امکانات نظام به صورت ساماندهی‌شده و نامشروع در انتخابات دخالت کردند، تردیدی ندارم که جزای چنین ظلمی به کشور و مردم و من، جز خسران دنیا و آخرت نخواهد بود. دائما از خداوند مهربان می‌خواهم که این انقلاب و این کشور و مردم را از شر دشمنان و فرصت‌طلبان بی‌منطق و بی‌ایمان حفظ نماید و راه امام راحل و ثمره مجاهدات شهدا، جانبازان، مفقودان، آزادگان و خانواده‌های گرانقدرشان را پاینده دارد».

او در پایان از کسانی که در حمایتش متحمل زحماتی شدند و با وجود «تخریب‌های کوه‌شکن» به او رای دادند، تشکر کرد.

و آن تیر، سرآغاز رویدادها و تحولاتی بود که گوشه‌هایی از آن با جست‌وجوی نام‌هایی مثل احمدی‌نژاد، هاشمی و خاتمی یا به صورت ترکیبی با کلیدواژه‌هایی مثل انتخابات 88، یکشنبه سیاه مجلس، از پشت بلندگو، بست‌نشینی و ... به راحتی قابل دسترسی است و آثار آن تا همیشه در تاریخ این خاک می‌ماند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
1
1
هدف از این تحلیل چیست زحمت دیگران می دهی و آبروی خود می بری
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین