کد خبر: ۵۳۰۹۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴

ارزیابی رویترز از سقوط آزاد ریال ایران

قیمت دلار در روز پنحشنبه گذشته در حدود ۷۵۰۰ تومان بود اما به فاصله چند روز پس از آن به ۸۷۰۰ تومان رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- ریال ایران از نظر سقوط ارزش در برابر دلار در بازار غیر رسمی آن کشور رکورد تازه‌ای را ثبت کرده است. به نظر می رسد هراس از بازگشت تحریم‌های امریکا پس از اعلام خروج آن کشور از برجام توسط ترامپ در ماه مه به وضعیت بحرانی ارزی و پولی در ایران دامن زده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ خبرگزاری «رویترز» با اشاره به افزایش روز به روز قیمت دلار در ایران می‌نویسد: «قیمت دلار در روز پنحشنبه گذشته در حدود ۷۵۰۰ تومان بود اما به فاصله چند روز پس از آن به ۸۷۰۰ تومان رسید. این قمیت دلار در بازار سیاه است. ارزش واحد پول ملی ایران در حال کاهش است. بانک های داخلی ایران به هیمن دلیل با تقاضای شدید خرید دلار از سوی شهروندان ایرانی مواجه شده‌اند. آنان نگران کاهش ارزش پول‌شان هستند و به هیمن خاطر به خرید دلار روی آورده‌اند. ایرانیان به شدت نسبت به پیامدهای خروج امریکا از برجام و احیای تحریم‌ها نگران هستند. این تحریم‌ها می توانند صادرات نفت ایران به دیگر کشورها را کاهش دهند. سقوط ارزش ریال سبب افزایش سریع قیمت کالاهای مصرفی وارداتی در ایران شده است. خبرگزاری‌های داخلی ایران گزارش داده‌اند که فروشندگان در مراکز خرید و فروش تلفن همراه چارسو و علاء الدین در مرکز تهران در واکنش به کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت دلار مغازه‌های خود را به نشانه اعتراض در روز یکشنبه بستند و تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعارهایی در حمایت از اعتصاب سر دادند. پس از این اعتراضات «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر فناوری و ارتباطات دولت روحانی در حساب توئیتری خود نوشت که سعی می کنم تا تامین مالی و پولی برای تجهیزات سخت افزاری وارداتی را انجام دهم. او نوشته است که فعالیت تجاری اکنون به حالت عادی بازگشته است».

این خبرگزاری در بخش پایانی گزارش خود می نویسد: «دلار تا پیش از اعلام خروج امریکا از برجام توسط ترامپ به ۶۵۰۰ تومان در اوایل ماه مه رسیده بود. این در حالیست که در پایان سال گذشته قیمت دلار در ایران ۴۳۰۰ تومان بود. شرایط کنونی یک سقوط آزاد برای اقتصاد ایران است و تهدیدی است که ممکن است به افزایش نرخ تورم و آسیب رساندن به استاندارد زندگی شهروندان ایرانی منجر شود. دولت ایران در ماه آوریل تلاش‌هایی را برای متوقف ساختن این روند نزولی کاهش ارزش ریال انجام داد؛ از جمله یکسان‌سازی نرخ ارز دلار و قرار دادن قیمت ۴۲۰۰ تومان و ممنوعیت فروش ارز با سایر قیمت‌ها. با این حال، این تلاش ها ناموفق بوده‌اند و بازار غیررسمی قیمت‌های خود را دنبال می کند. مشتریان و معامله‌گران اکنون می‌گویند که بازار آزاد تجارت ارز به بازاری زیرزمینی تبدیل شده و مبادلات دور از چشم دولت در حال انجام هستند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین