کد خبر: ۵۳۱۵۵۸
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۵
سیستان و بلوچستان بدترین شرایط منابع آبی را دارد

خالی شدن از سکنه مناطق روستایی و عشایری سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر بسیاری از مناطق روستایی و عشایری استان خالی از سکنه شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
دانیال محبی در حاشیه سفر مشترک خود با وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان خاش افزود: موضوع کم‌آبی در استان یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم است که پیگیری و حل این موضوع در اولویت قرار دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان بدترین شرایط منابع آبی را دارد.

محبی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است، افزود: استفاده از تکنولوژی های نوین آبیاری، برنامه ریزی برای کاهش میزان تبخیر آب و همچنین تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی از جمله مواردی است که باید در دستور کار باشد.

استاندار گفت: با خشک شدن قنوات، چاه‌ها و چشمه سارها در سیستان و بلوچستان به بخش‌های دام و کشاورزی مردم خسارات فراوانی وارد شده، به طوری که بسیاری از مناطق روستایی و عشایری این استان خالی از سکنه شده‌اند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه عمق خسارت‌ها در سیستان و بلوچستان بسیار زیاد بوده در دولت تلاش می‌کنیم بخشی از این خسارت‌ها جبران شود، اظهار کرد: زندگی مردم این استان مرزی به وجود همین مقدار اندک آب و انجام فعالیت‌های کشاورزی و دامی وابسته است، بنابراین دولت با درک کردن مشکلات مردم و شرایط منطقه برای مقابله با بحران بی آبی و خشکسالی تدابیر ویژه‌ای اتخاد می‌کند .

محبی از تلاش مردم سیستان و بلوچستان برای رونق دادن کشاورزی و استفاده بهینه از آب، خاک و مراتع قدردانی کرد و افزود: در دولت سامانه‌های نوین آبیاری و توسعه دادن الگوهای کشت با نیاز آبی کم را دنبال می‌کنیم و امیدواریم با همراهی و استقبال مردم بتوانیم برای کاهش مشکلات گام برداریم‌‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان دارای ۵۱ درصد جمعیت روستایی است که اعظم بار اشتغال و معیشت آنان وابسته به کشاورزی است، پس اهمیت آن بسیار است و کسی نمی‌تواند سهم این بخش را انکار کند.

مجتبی پیری گفت: خشکسالی خسارت بالایی به کشاورزان منطقه وارد کرد که در این خصوص، بیمه موظف شده تا خسارت ۹ هزار هکتار زمین بیمه‌شده را پرداخت کند و جبران خسارت زمین‌های کشت نشده و همچنین زمین‌های بیمه نشده از محل ماده ۱۰ و ۱۲ جبران خواهد شد.

پیری با اشاره به اینکه خشکسالی علاوه بر بخش کشاورزی، به دامپروری مردم استان نیز خسارت زده است، افزود: پوشش گیاهی منطقه مطلوب نیست و ناچار شدیم تا علوفه یارانه‌ای از سایر استان‌ها وارد کنیم.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: خشکسالی ‌726‌ میلیارد تومان به کشاورزان و دامپروران منطقه سیستان(شامل شهرستانهای زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون) در سال زراعی 96- 97 خسارت وارد کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین