کد خبر: ۵۳۱۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳

یش از 5 میلیون ایتالیایی در فقر مطلق بسر می برند

موسسه ملی آمار ایتالیا (ایستات) در گزارشی جدید اعلام کرد که تعداد فقرا در این کشور به بالاترین حد خود از سال 2005 میلادی رسیده و بیش از 5 میلیون نفر دچار فقر مطلق هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
بر اساس آخرین داده های ایستات، شاخص فقر در ایتالیا در 13 سال اخیر به بالاترین حد خود رسیده و در مجموع بیش از 5 میلیون نفر، معادل یک میلیون و 778 هزار خانواده دچار فقر مطلق هستند. 
بر این اساس ، 6.9 درصد از خانواده ها در ایتالیا در فقر مطلق بسر می برند و علاوه بر این یک میلیون و 208 هزار کودک (معادل12.1 درصد) نیز دچار وضعیت یادشده هستند. فقر مطلق از منظر موسسه ملی آمار ایتالیا (ایستات) به معنی شرایطی است که در آن امکان مقابله با حداقل هزینه های ماهانه برای خرید کالاها و خدمات اولیه برای یک زندگی قابل قبول وجود ندارد. 
این پدیده بیشتر در جنوب ایتالیا گسترده است منطقه ای که بیش از 10 درصد از خانواده ها در شرایط فقر بسر می برند. این در حالی است که در سال 2016 میلادی 8.5 درصد خانواده ها در جنوب چنین شرایطی داشتند. فقر مطلق حتی در مراکز و در حومه های شهرهای شمال ایتالیا که صنعتی بشمار می رود، وجود دارد . 
ایستات همچنین به افزایش 'فقر نسبی' در ایتالیا اشاره کرد و یادآورشد که در سال 2017 میلادی سه میلیون و 171 هزار خانواده معادل 9 میلیون 368 هزار نفر دچار فقر نسبی بودند. مقصود از فقر نسبی آن دسته از خانواده هایی است که شامل دو نفر بوده و هزینه ماهانه آنها برابر و یا کمتر از 1085 یورو است. این رقم به عنوان هزینه متوسط ماهانه سرانه در ایتالیا در سال 2017 درنظر گرفته شده است. در سال 2016 هزینه متوسط ماهانه برای فقر نسبی 1061 یورو بود. فقر نسبی همانند فقر مطلق میان خانواده هایی که شامل 4 عضو و یا بیشتر بیشتر می شوند، بالاتر است. 
بر اساس این گزارش ، بطور متوسط 34.5 درصد از خانواده های خارجی مقیم ایتالیا نیز فقیر هستند. 
اتحادیه 'کولدیرتی' نیز در گزارشی درباره فقر در ایتالیا افزود: دو میلیون و 700 هزار نفر در سال 2017 میلادی حتی غذا برای خوردن نداشته و مجبور به درخواست کمک برای دریافت غذای رایگان شدند. بازنشستگان، بیکاران، خانواده های کم بضاعت و صاحب فرزند مجبور به مراجعه به غذاخوری های فقرا و یا دریافت پاکت های تغذیه شدند تا بتوانند غذای مورد نیاز را بطور رایگان تهیه کنند. در این میان 455 هزار کودک با سن کمتر از 15 سال و حدود 200 هزار نفر بالای 65 سال به ثبت رسیدند. 
بر این اساس، خطر فقر نیز با افزایش مشاغل موقت، بی ثبات و نیمه وقت در ایتالیا، حتی شهروندان شاغل این کشور اروپایی را نیز تهدید می کند. پدیده موسوم به فقیران شاغل (working poor) یعنی افرادی که با وجود داشتن شغل نیز در خطر قرار گرفتن در زیر خط فقر قرار دارند، با رشد مشاغل موقت، بی ثبات و نیمه وقت، گسترش پیدا کرده است. 
به عقیده موسسه آماری یوروستات، 11.7 درصد از شاغلین در ایتالیا، معادل دو میلیون و 600 هزار نفر در خطر فقر قرار دارند که 2.1 درصد بالاتر از متوسط اروپایی آن (9.6 درصد) است. یک اتحادیه کارگری این کشور نیز در مطالعاتی ضمن تایید رشد این پدیده اعلام کرد که حدود چهار میلیون و 500 هزار شاغل در ایتالیا از این وضع رنج می برند. 
نسبت شاغلین در خطر فقر در ایتالیا، در میان کشورهای اتحادیه اروپا در میزان بالایی قرار دارد و فقط کشورهای رومانی، یونان، اسپانیا و لوکزامبورگ، وضعیت بدتری از ایتالیا دارند. 
یوروستات ادامه داد: خطر فقر بستگی به نوع قرارداد شاغلان نیز دارد و برای آن دسته از افرادی که نیمه وقت کار می کنند، نسبت به شاغلان تمام وقت، دو برابر است و نسبت به آنهایی که شغل موقت دارند، به سه برابر می رسد. مردهای شاغل بیشتر از زنان در خطر فقر قرار دارند و خطر فقر حتی 7.5 درصد از کارمندان با قرارداد نامحدود را نیز تهدید می کند. 

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین