کد خبر: ۵۳۱۸۸۱
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
"تصمیماتی در حوزه سیاستگذاری دولت روحانی وجود دارد که می‌تواند از فشار وارد بر ارز بکاهند"

آیا ایران می‌تواند کاهش ارزش واحد پول ملی خود برابر «دلار» را متوقف کند؟ کارشناسان چه می‎گویند؟

روز سه‌شنبه نرخ دلار امریکا در ایران به ۷۹۰۰ تومان در بازار سیاه رسید که افزایشی ۱۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است. کارشناسان معتقدندکه همزمانی عواملی از جمله عدم اطمینان در مورد بقای برجام به دنبال عقب‌نشینی واشنگتن از آن و بازگشت تحریم‌های آمریکا و همچنین کاهش توان خرید شهروندان در کنار افزایش قیمت‌های کالاهای وارداتی باعث آشفتگی اخیر در اقتصاد ایران شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- اقتصاددانان و ناظران مسائل سیاسی ایران از روحانی رییس جمهوری کشور خواسته‌اند تا اقدامات خاصی را برای تثبیت وضعیت کنونی ارز در آن کشور انجام دهد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی با اشاره به این که اقتصاددانان ایرانی در پایان یک هفته جنجالی و همراه با تجمعات اعتراضی جمعی از بازاریان و مغازه‌داران در تهران از حسن روحانی خواسته‌اند تا اقدامات قاطعی برای مقابله با چالش‌های اقتصادی انجام دهد، به میزان امکان‌پذیری مقابله با روند ادامه دار کاهش ارزش واحد پول ملی ایران پرداخته است.

آیا ایران می‌تواند کاهش ارزش واحد پول ملی خود برابر «دلار» را متوقف کند؟ کارشناسان چه می‎گویند؟

این شبکه خبری می نویسد: «روز سه‌شنبه نرخ دلار امریکا در ایران به ۷۹۰۰ تومان در بازار سیاه رسید که افزایشی ۱۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است. کارشناسان معتقدندکه همزمانی عواملی از جمله عدم اطمینان در مورد بقای برجام به دنبال عقب‌نشینی واشنگتن از آن و بازگشت تحریم‌های آمریکا و همچنین کاهش توان خرید شهروندان در کنار افزایش قیمت‌های کالاهای وارداتی باعث آشفتگی اخیر در اقتصاد ایران شده است. همچنین، فساد اداری و سوء مدیریت نیز بر شدت این مشکل و پیچیده‌تر شدن آن افزوده‌اند. این هفته اعتراضی از سوی برخی از بازاریان در تهران روی داد. روحانی روز پنجشنبه خواستار حفظ آرامش کشور و اتحاد همه مردم در برابر فشارهای آمریکا شد. رهبر انقلاب نیز اقتصاد را مهمترین مسئله کشور دانستند و از دولت خواستند تا با کسانی که علیه امنیت اقتصادی رفتار می‌کنند مقابله کند. «عباس جعفری دولت ابادی» دادستان کل نیز هشدار داد که با اختلالگران برخورد خواهد شد».

«الجزیره» در ادامه می‌نویسد: «کارشناسان اما باور دارند که تصمیماتی در حوزه سیاستگذاری دولت روحانی وجود دارند که می‌توانند از فشار وارد بر ارز بکاهند. «سعید لیلاز» ‌اقتصاددان ایرانی می گوید که دولت باید سیاست چندین دهه‌ای پرداخت یارانه خرید دلار برای مسافران ایرانی که به خارج از کشور سفر می کنند را متوقف سازد. «لیلاز» می گوید سالانه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر می کنند و در حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار هزینه صرف می‌شود. او می‌گوید به دلیل وجود یارانه دولتی تقاضا برای دلار نیز روند سریعی را داشته است».

«لیلاز» در ادامه می‎گوید: «من از دولت نمی خواهم که بر سفر خارجی شهروندان ایرانی محدودیت اعمال کند. من از این اقدامات حمایت نمی‌کنم اما معقتدم که دولت نباید هیچ یارانه‌ای را برای مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند هزینه کند. او می‌گوید: «من نمی‌دانم واقعا چرا دولت هیچ تصمیمی در مورد موضوع به این مهمی نمی‌گیرد. پس مدیریت دولت چه جایگاهی دارد و کجاست؟»؟ او همچنین اشاره می‌کند که دولت می‌تواند با محدود کردن کالاهای وارداتی تقاضای دلار را کاهش دهد. 

«الجزیره» در ادامه می افزاید: «گمرک ایران روز چهارشنبه از ممنوعیت واردات ۱.۳۳۹ اقلام وارداتی غیر ضروری به ایران خبر داد. این ممنوعیت شامل لوازم خانگی و اقلام غذایی می‌شود. «قنبر نادری»‌ تحلیلگر مسائل سیاسی می گوید: «روحانی باید تغییراتی را در تیم مدیریت اقتصادی خود ایجاد کند تا بر بحران ارزی جاری فائق آید». او معتقد است که روحانی باید تیم اقتصادی خود را با تیم تازه‌ای جایگزین کرده و مجددا نام اعضای آن را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس تقدیم کند.»

این شبکه خبری می افزاید: «گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده که روحانی احتمالا فرد تازه‌ای را جایگزین «ولی الله سیف» رییس بانک مرکزی ایران خواهد کرد».

این شبکه خبری در ادامه اشاره می کند که تاکنون اقدامات دولت برای مهار کاهش ارزش واحد پول ملی ایران ناکافی بوده است و می افزاید: «در سال جاری دولت روحانی تلاش‌هایی را برای متوقف کردن روند کاهش ارزش ریال انجام داد و به یکسان سازی واحد ارز دلار مبادرت ورزید و قیمت ۴۲۰۰ تومان را را تعیین کرد. همچنین تعدادی از دلالان ارز در بازار سیاه بازداشت شدند. این اقدامات برای برقراری ثبات در بازار ارز ناکافی بودند چرا که دلالان باقی مانده در بازار سیاه کماکان به خرید و فروش معامله ارز با نرخ بالاتر از نرخ تعیین شده دولتی ادامه می دادند. نادری در کنار دولت از بازاری‌ها که در اعتراضات اخیر شرکت کرده‌اند نیز انتقاد می‌کند. او می‌گوید نفوذ بازاریان و تاثیر‌گذاری‌شان بر گفتمان سیاسی ایران از زمان سقوط رژیم پهلوی در سال ۱۹۷۹ میلادی به این سو کاهش یافته است. او می‌گوید بازاری‌ها تقریبا «منسوخ شده»‌اند چرا که از نوسازی و مدرنیزه کردن مشاغل‌شان خودداری کرده‎اند. 

«الجزیره» در ادامه می افزاید: یک کارشناس امنیت انرژی و مطالعات خاورمیانه اما معتقد است که مدیریت نامناسب و بازگشت دوباره تحریم‌های امریکا علیه ایران نقش مهمی در تلاطم ارزی اخیر ایفا کرده است. او می گوید: «بازارهای داخلی درک کرده‌اند که به زودی دسترسی به ارز خارجی ایران به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. همچنین دسترسی ایران به سیستم بانکی بین المللی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است».

لیلاز در این میان معتقد  است که در مقایسه با عوامل اقتصادی به نظر می رسد کاهش ارزش ریال را بتوان بیشتر به شرایط سیاسی و جو روانی در جامعه ایران نسبت داد. «الجزیره» می نویسد: «در حال حاضر صادرات ایران همچنان با ثبات است و در سه ماهه نخست سال جاری افزایشی ۲۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته است و ارزش واقعی آن ۱۱ میلیارد دلار بوده است. با این حال، این وضعیت به زودی می تواند تغییر یابد چرا که انتظار می‌رود تحریم‌ها بار دیگر بازگردند. «دونالد ترامپ» رییس جمهوری امریکا در ماه مه خروج امریکا از برجام را به طور یکجانبه اعلام کرد. امریکا همچنین هشدار داده که اگر شرکت‌های خارجی با ایران کماکان تجارت داشته باشند آنان را مشمول مجازات‌های تحریمی خواهد کرد. این کشور همچنین از چندین کشور خواسته تا خرید نفت از ایران را متوقف کنند. وخشوری می‌گوید که او نمی‌تواند احتمال بازگشت مقام‌های ایرانی به پای میز مذاکره را نادیده گیرد. او می گوید: «مقام‌های ارشد ایرانی همواره مذاکره مستقیم با ترامپ را رد کرده‌اند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳
ناسناس
|
Netherlands
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
3
7
آقاي ليلاز اين چگونه نظريه ايست كه پيشنهاد ميكنيد به فرض كه اين چندر غاز ارز مسافرتي هم داده نشود پرسش آيا اين مسافران بخاطر اين 500 يا 300 يا 1000 دلار به خارج از كشور سفر ميكنند خير همه انسانها نياز به سفر دارند چه اين چندر داده شود يا داده نشود سفرهاي خارجي ادامه دارد بايد بگويم كه خريد دلار و زمين و آپارتمان از آنجا شروع شد كه رقم هاي سپرده كوچك و بزرگ سپرده گذاران را ناديده گرفتيد سود آنها را كم كرديد مردم هم ساكت ننشستند و پولهايشان را از بانكها كشيدن به بازار ريختند و الحق سود بهتري همبردند هم اقتصاد و هو دولت و بانكها را به اين روز كشاندند
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
7
ارزش پول هرکشور مربوط به تولید و صادرات ان کشور بستگی دارد وارزش مردم هرکشور نیز مربوط به ثروت انهاست مابقی حرفها داستان است و بس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
3
4
اگه یارانه 500 دلار مسافرتی حذف بشه دلار میشه 15000 تومن عینا همانند سود بانکی...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
1
7
اینم از کارشناس ، جای اینکه جلوی ترکیدگی لوله رو بگیره به قطره چکوندن گیر داده..!!
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
5
3
من واقعا نمیدونم چرا دولت باید ارز یارانه ای بده که یه عده برن دوبی و همبرگر 100 هزارتومنی بخورن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
0
7
مسافران حج چطور؟! این راه حلها واقعا جالب است در یک قلم میلیاردها اختلاس می شود ولی کسی ککش نمی گزد ولی بعد انگشت اتهام بسوی مردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
0
5
در اولین تحریم .بجای. راه حل. چشم به تکر یم و تدبیر . روسیه
بستیم . واز عاقبت به خیری دور شدیم .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
6
تا زمانی که تولید راه نیفتاده و ایجاد ارزش افزوده در مملکت اتفاق نیفته ، اکثریت نیروی فعال یا بیکارند یا کارهای بی خاصیت و صد من یک غاز انجام میدهند ،منابع کشور یا هرز میرود یا یک عده ژنهای برتر با یک شامورتی بازی اونا رو بالا میکشند ، تصمیمهای کلان و مهم کشور توسط یک عده مغزهای بیمار یا از رده خارج شده گرفته شود و نظر قاطبه مردم و نخبگان واقعی کشور در امورات مملکت کمترین ارزشی ندارد . آش همین و کاسه همین است و ارزش پول ملی روز بروز کمتر و کمتر خواهد شد . جای بسی تاسف است کشوری که یک درصد جمعیت دنیا رو داره ولی 15 درصد منایع طبیعی و خدادادی دنیا رو داره و از یک موقعیت ژئوپولیتیکی ممتاز برخورداره و از لحاظ جلوه های گردشگری تاریخی و طبیعی جز 10 کشور اول دنیاست
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
4
تا زمانی که تولید راه نیفتاده و ایجاد ارزش افزوده در مملکت اتفاق نیفته ، اکثریت نیروی فعال یا بیکارند یا کارهای بی خاصیت و صد من یک غاز انجام میدهند ،منابع کشور یا هرز میرود یا یک عده ژنهای برتر با یک شامورتی بازی اونا رو بالا میکشند ،........................
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
4
1
دولت می تواند یا ارز مسافرتی را حذف کند،و یا مقدار آن را کم کند ،و در جایی که ضرورت دارد استفاده کند.
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
0
5
اگر امریکا بخواهد می شود.انگار که همه چیز دست امریکاست!
ناشناس
|
-
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
1
0
البته،اگر پول ملی خود را به پوند تبدیل کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
0
0
فقط یک فکری به حال پول کنید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین