کد خبر: ۵۳۲۰۴۰
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲

نامه هشدارآمیز زنگنه خطاب به رییس اوپک

وزیر نفت کشورمان در نامه‌ای خطاب به وزیر انرژی و صنعت امارات متحده عربی و رییس کنفرانس اوپک ضمن یادآوری تصمیماتی که در جلسه اخیر اوپک گرفته شد، با اشاره به اقدام برخی اعضای اوپک به افزایش تولید فراتر از توافق و انجام درخواست آمریکا هشدار داد:ما درخصوص واگذاری سهم تولید یک کشور به اعضای دیگر تصمیمی نگرفتیم.
آفتاب‌‌نیوز :
بیزن زنگنه خطاب به سهیل محمد المزروعی نوشت: "براساس تصمیم گرفته شده توسط کنفرانس اوپک مقرر شد کشورها تلاش خود برای پایبندی کلی اوپک ۱۲ عضو و کاهش میزان آن به ۱۰۰ درصد از تاریخ اول ژوییه ۲۰۱۸ تا پایان بازه زمانی مندرج در قطعنامه یاد شده به کار گیرند و قرار شد کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک – غیراوپک تولید را رصد کرده و مراتب را به رییس دوره‌ای کنفرانس اوپک گزارش کنند.

ایران در خصوص واگذاری سهمیه تولید یک کشور عضو به اعضای دیگر تصمیمی اتخاذ نکرده است. در واقع براساس مندرجات قطعنامه با درخواست از کمیته مشترک وزارتی نظارت به توافق اوپک – غیراوپک به منظور رصد بازار و گزارش‌دهی به رییس دوره‌ای اوپک بررسی این موضوع به رییس دوره‌ای کنفرانس واگذار شده تا از طریق برگزاری کنفرانس فوق‌العاده و یا مکاتبه با کلیه اعضای اوپک و رسیدن اجماع این موضوع را حل و فصل کند.

هرگونه افزایش در تولید توسط هر عضوی از اوپک فراتر از تعهدات درج شده در بیانیه کنفرانس‌های ۱۷۱ و ۱۷۴ اوپک ناقض توافق مورد بحث است. زنگنه از طریق این نامه از رییس کنفرانس اوپک تقاضا کرد که به کلیه کشورهای عضو منعکس کند که نسبت به تعهدات خود و تصمیمات گرفته شده توسط اوپک در کنفرانس‌های ۱۷۱ و ۱۷۴ پایبند بوده و از انجام هرگونه اقدام یک جانبه که موجب وارد آمدن آسیب به وحدت و استقلال سازمان اوپک می‌شود، خودداری کند.

ایران در جلسه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک – غیراوپک، اعلام کرد که هرگونه افزایش یک جانبه تولید توسط کشورهای عضو بیش از میزان تعهد آنها درج شده در صورت جلسه تصمیمات اوپک آمریکا را تهییج می‌کند تا علیه ایران اقدام کند. متاسفانه رفتارهای یک جانبه برخی کشورهای عضو باعث تضعیف بنیان و اساس سازمان ما می‌شود.

تصمیمات اوپک به گونه‌ای نیست که بر پایه آن بتوان اقدام برخی از کشورهای عضو را در دنباله‌روی از خواست آمریکا برای افزایش تولید که با انگیزه‌های سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شده و به صورت عمومی نیز اعلام شده توجیح کند. از آنجایی که ما همگی در خصوص سیاست‌زدایی از تلاش‌های اوپک اتفاق‌نظر داریم، نباید به دیگران اجازه دهیم که با اقدامات سیاسی، وحدت و استقلال اوپک را خدشه‌دار کنند. در حالی که ما ممکن است مواضعی مشابه نظرات اعلام شده توسط هر یک از شرکای غیراوپک خود مثلا روسیه داشته باشیم، اما من از حضرت عالی می‌خواهم که به عنوان ریی دوره‌ای اوپک در این برهه تاریخی از اصول بلندمدت، وحدت و منافع اوپک صیانت کنند. "

زنگنه در پایان نامه درخواست کرد:چنانچه دستور فرمایید که نامه حاضر در بین عالیجنابان و هیات‌های نمایندگی کشورهای عضو اوپک توزیع شود موجب مزید امتنان خواهد بود.

بر اساس این گزارش، حدود ۱۰ روز پیش اعضای اوپک در جلسه ۱۷۴ اوپک گرد هم جمع امدند و درمورد آینده این سازمان تصمیم گرفتند. در این جلسه مقرر شد اعضای اوپک با هدف کاهش میزان وفاداری به تعهد کاهش تولید از ۱۵۰ درصد به صد درصد تولید خود را یک میلیون بشکه افزایش دهند. بعد از این جلسه آمریکا که پیش از جسله مذکور خواستار افزایش تولید اعضای اوپک شده بود مجدد از عربستان درخواست کرد تولید خود را روزانه دو میلیون بشکه افزایش دهد. در این راستا دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، روز شنبه در توییتی اعلام کرد پادشاه عربستان سعودی با درخواست وی برای افزایش تولید حداکثر به میزان دو میلیون بشکه در روز به منظور ملایم کردن رشد قیمت‌ها موافقت کرده است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین