برخی از جوامع، اسلامی‌تر از ما رفتار می‌کنند
همایش "نسبت اسلام و توسعه اقتصادی از منظر پنج متفکر اسلامی" با حضور شخصیت‌هایی همچون علی مطهری، بهشتی، فرشاد مومنی و ... در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
در نشستی که با عنوان «نسبت اسلام و توسعه اقتصادی از منظر پنج متفکر اسلامی» عصر امروز، یکشنبه (۱۰ تیر) در سالن شهید مطهری خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، علی مطهری ـ‌ نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ـ با بیان این‌که موانع تحقق اقتصادی با شاخص‌هایی که مد نظر اسلام است باید رفع شود و ما باید ابتدا این شاخص‌ها را بشناسیم و بعد به سراغ آن‌ها برویم، اظهار کرد: تقسیم‌بندی ساختار اقتصادی کشور به بخش دولتی، حاکمیتی و خصوصی ضعف‌ها و نقاط قوتی دارد. ما باید ساختار اقتصادی کشور را تغییر بدهیم. بنا نبود که بنیادها در کشور به کارتل‌های بزرگ اقتصادی تبدیل شوند و انتظار ما از رئیس‌جمهور اصلاح این ساختار بود.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی با بیان این‌که تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری نیامده است که این ساختار را تغییر بدهد، گفت: موانع تحقق اقتصاد با شاخص‌های مدنظر اسلام و با تقسیم‌بندی اقتصاد به برنامه‌ای عملی و نظری نیازمند است. اقتصاد برنامه‌ای می‌تواند به اقتصاد اسلامی و غیراسلامی تقسیم شود که متکی به دستورات و احکام اسلامی است. همان‌گونه که فیزیک اسلامی و غیراسلامی نداریم اقتصاد علمی و نظری اسلامی و غیراسلامی هم نداریم.

مطهری: بنا نبود بنیادها به کارتل‌های بزرگ اقتصادی تبدیل شوند/ رئیس‌جمهور ساختار را اصلاح کند

وی در ادامه با اشاره به بخشی از سخنان شهید مطهری در رابطه با مسائل اقتصادی و با بیان این‌که جامعه اسلامی باید شرایط را برای همگان یکسان و مساوی قرار بدهد و پیشرفت حق تمام افراد است، گفت: ایجاد عدم تعادل در جامعه به دلیل پیدایش طبقه محروم با عقده‌های روانی از یک‌سو و طبقه پرتوقع از سوی دیگر باعث می‌شود که شاخص‌های اقتصادی مدنظر اسلام پیاده نشود. ثروت نباید به صورت زمین بایر درآید و باید تمام طبقات جامعه را محترم بشماریم.

او در ادامه با بیان این مطلب که پیوند اقتصاد و اسلام از طریق اخلاق انجام می‌شود، گفت: تا زمانی که حدود اسلام مشخص نشود، نمی‌توانیم اقتصادی سالم داشته باشیم. اقتصاد بدون در نظر گرفتن اخلاق قابل تامین نیست. وقتی اقتصاد کشور به سه بخش دولتی، حکومتی و خصوصی تقسیم می‌شود در این میان بخش خصوصی کوچک و ضعیف است. ما نتوانستیم زمانی که بازار قطر نیازمند محصولات ما بود آن را تسخیر کنیم چون بخش خصوصی کشور ضعیف بود. حتی در زمان اختلاف بین ترکیه و روسیه نیز ما به دلیل ضعف در همین بخش نتوانستیم بازارهای این کشور را در دست بگیریم.

توسعه اقتصادی بدون اعتماد اجتماعی صورت نمی‌گیرد

در ادامه این نشست، سیدکاظم صدر ـ استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی ـ با بیان این‌که هیچ‌گاه توسعه اقتصادی بدون توسعه اجتماعی صورت نمی‌گیرد، گفت: تا زمانی که در جامعه اعتماد به وجود نیاید ما به توسعه اقتصادی نمی‌رسیم. از جمله دلایل موفقیت امام موسی صدر در لبنان این بود که امام موسی صدر سخنرانی‌های مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی را همواره مطرح می‌کرد و به آن جامه عمل می‌پوشاند. امام موسی صدر تنها شخصیت متفکر اسلامی بود که در جوانی علاوه بر تحصیلات حوزوی، تحصیلات آکادمیک را آموخت.

وی یادآور شد: از دیدگاه امام موسی صدر با تحقق انقلاب صنعتی به‌جای این‌که به مادر تحولات و نوع تحولات توجه داشته باشیم باید به محصولات آن توجه کنیم. امام موسی صدر برای تقویت سرمایه انسانی نهادهای متعددی از جمله نهادهای محلی، منطقه‌ای و همگانی را ایجاد کرد و بخش عمده این نهادها شامل بخش‌های آموزشی، عمرانی و نهاد دفاعی بود. همچنین برای رسیدن به یک اقتصاد پویا باید امنیت را در بازار برقرار کنیم.

تلاش برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی یک امر بدیهی است

در ادامه این نشست، فرشاد مومنی ـ استاد دانشگاه علامه طباطبایی ـ نیز گفت: برای خروج از بحران‌های جامعه به دو سطح از معرفت نیاز داریم، یکی بنیان‌های اندیشه‌ای شکل‌دهنده‌ی وضع موجود و دیگری بنیان‌های اندیشه‌ای شکل‌دهنده‌ی وضع مطلوب است.

وی در ادامه با اشاره به دیدگاه‌های شهید بهشتی در رابطه با اقتصاد و اسلام، گفت: آن شهید تلاش برای بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی را بدیهی می‌دانست و تلاش برای اعتلای بخش اجتماعی را به عنوان یک تکلیف شرعی قرآنی به حساب می‌آورد و همواره در هویت جمعی پیدا کردن جامعه تاکید داشت.

وی در ادامه با بیان این‌که شهید بهشتی همواره بر نظم اجتماعی غیر قائم به‌شخص و مشارکت‌محور تاکید داشتند، گفت: شهید بهشتی در ارتباط با امکان موضوعیت‌یافتن عملکرد قابل قبول اقتصادی، بر این باور بود که باید به سمت نظم اجتماعی غیر قائم به‌شخص رفت که مهمترین کارکرد آن پیش‌بینی‌پذیر کردن امور و فراهم‌سازی امکان انباشت سرمایه‌های انسانی و فردی است.

برخی از جوامع، اسلامی‌تر از ما رفتار می‌کنند

در ادامه نشست، حسین راغفر ـ اقتصاددان ـ با بیان این‌که جامعه مبتنی بر بازار با اصل بازار فرق دارد، گفت: ساز و کار بازار تخصیص منابع است اما اگر بازار رنگ و بوی بی‌عدالتی بدهد یعنی بی‌اخلاق است. جامعه مبتنی بر بازار یعنی این‌که همه چیز را باید به عرضه و تقاضا سپرد. درحالی که سازوکار بازار مبتنی بر اصل برابری است. باید ضرورت‌ها در جامعه تامین شود و نابرابری‌ها از بین برود.

وی در ادامه با بیان این‌که برخی از جوامع، اسلامی‌تر از ما رفتار می‌کنند، گفت: علت آن حاکم بودن اصل برابری در این جوامع بوده است. اندیشمندان اسلامی بیشتر به مسائل گروه‌های رقیب یعنی سرمایه‌داری و سوسیالیسم و کمتر به واقعیت‌های اجتماعی پرداخته‌اند در حالی که غربی‌ها به‌طور عمده به مسائل جوامع خود توجه داشته‌اند. یکی از تفاوت‌های جوامع غربی و اسلامی در اقتصاد و عدالت اجتماعی این است که اندیشمندان اسلامی بر رعایت اخلاق تاکید دارند اگرچه مشابهت‌های خیلی جدی هم بین سوسیالیسم اخلاقی در غرب و نگاه اندیشمندان اسلامی وجود دارد.

این استاد اقتصاد ادامه داد: اگر افرادی مانند شهید مطهری و شهید بهشتی امروز زنده بودند، قطعا نوع نگاه‌شان نسبت به عدالت اجتماعی متحول می‌شد و این نگاه در پاسخ به نیازهای روز ما بود که به دلیل نبود نقش عدالت اجتماعی با مشکلات جدی در این بخش روبه‌رو هستیم.

وی در ادامه با نکوهش سلطه اندیشه بازار و واسپاری تمام پدیده‌های اقتصادی به بازار، گفت: سیاست‌های تعدیل ساختاری نئولیبرالیسم فردگرایانه را در جامعه ترویج و آن را مبتنی بر بازار تعریف کرد و تمام پدیده‌های انسانی را به عرضه و تقاضا سپرد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا یوسفی تصریح کرد: عوام‌زدگی باعث دوری از توجه به عدالت اجتماعی و فقر می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
کد خبر: ۵۳۲۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
0
1
حالا فهمیدید ؟،! از شما بعیده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
1
1
آفریننده یگانه که بشر را آفرید،‌ بنابراین با در نظر گرفتن نیازهای او،‌ حلال و حرام هر چیز را در تلاش انسان برای زندگی بهتر و رسیدن به کمال، برایش روشن نمود که انجام دادن عین فرموده های آفریدگار عالم، بر همگان واجب و لازم است.

اما طی دورانهای مختلف بعضاً دیده شد که افرادی با توجه به کمبودها و ناتوانی های برگرفته از عقل ناقص خود و به جای اینکه خود را با اصول و فرعیات دین وفق دهند سعی کردند اصول و فرعیات دین را با خود وفق دهند و بنابراین بدعت هایی نادرست در شرعیات و حلال و حرام دین اعمال کردند.
مثلاً چون خداوند دانای به غیب و نهان، کسانی را لایق داشتن دارایی و ثروت ندانسته و بنابراین از آن بری بودند،‌ داشتن دارایی و ثروت برای دیگران(چه بسا آن دیگران، از بهترین بندگان نزد خدای متعال بودند)‌ را از گناهان او برشمردند و در مذمت او چه ها که نگفتند و چه ها که نکردند!!!!!!!!!!!!! و ..............
اما وقتی خودشان در معرض آزمون الهی، برای داشتن مال و ثروت قرار گرفتند!!!!!!! چنان بر آن چنبره و چمباتمه زدن و دنیا و دارایی هایش را همیشگی و جاودانی فرض کردند که کلاً انسانیت، شرافت، خوب و پاک زندگی کردن، جهان آخرت و ................ از یادشان رخت بربست!!!!!! و تمام تلاششان بر این قرار گرفت که هر چه بیشتر به داشته های مادی شان بیافزایند و ....... !!!!!!!!!

دعا میکنیم: پروردگار عالم که از غیب و نهان هر چیز و هر کس کاملاً آگاه و دانایی، هرگز حتی به اندازه چشم بر هم زدنی هم ما را به خودمان وامگذار. الهی آمین
محمد راسخ نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
0
سالهای سال است که اکثریت ملت در هر انتخاباتی با ارائ خود یک پیام اساسی را به همگان داده اند . نتیجه ی اصلی و پیام واضح و روشن ارائ اکثریت جامعه مکرر اندر مکرر این بوده است که به تندروها و دلواپسان اعتماد ندارند و انها را قبول ندارند . از ان طرف چون اقایان تندرو و دلواپس کل نظام و انقلاب و همه چیز را مال خود دانسته و خود را اختیاردار مطلق تمامی امور میپندارند , میخواهند ثابت کنند که مردم حق ندارند با انها چنین کنند . لذاست که تصمیم دارند به ملت بفهمانند حالا که با زبان خوش به ما رای نمیدهید , کاری میکنیم که از انتخابهایتان پشیمان شوید . اما افسوس ! افسوس که اشتباهات بزرگ تاوانهای بزرگی در پی دارد . این اشتباه بزرگ محاسباتی اقایان تندرو و دلواپس هم از جمله اشتباهات بزرگ تاریخی است . وقطعا تاوان ان هم بس سنگین خواهد بود . چراکه اگر به این قبیل اعمال و روشهای کینه توزانه و رویارویی با ملت و ارائ ملت ادامه دهند , ملت را به این نتیجه خواهند رساند که وقتی رای ما ارزشی ندارد دلیلی ندارد که در انتخابات هم شرکت کنیم . وقتی تمام مسئولان در تمام عمر انقلاب اسلامی ما متفقا اذعان و اعتراف دارند که ارائ ملت انقلاب و نظام را بیمه میکند . اقدامات اشتباه این اقایان یعنی چی ...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
x