کد خبر: ۵۳۲۲۵۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹

عربستان می‌تواند نفت بیشتری صادر کند؟

پادشاه عربستان به دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اطمینان داده است که این کشور می‌تواند در صورت لزوم تولید نفتش را افزایش دهد و دو میلیون بشکه در روز ظرفیت شناور دارد که می‌تواند برای جبران کاهش عرضه استفاده کند.
آفتاب‌‌نیوز :
ترامپ روز شنبه در توییتی نوشت: عربستان سعودی موافقت کرده است تولیدش را به میزان دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد اما بیانیه متعاقب کاخ سفید از چنین ادعایی عقب نشینی کرد.

تحلیلگران صنعت پیش بینی می‌کنند که قیمت نفت به دلیل کمبود عرضه بالاتر می رود و می گویند در هر حال، عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده اوپک است به سختی می‌تواند میزان تولیدش را به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد و به ۱۱ میلیون بشکه در روز برساند.

رویترز به انعکاس نظر برخی از تحلیلگران برجسته اوپک پرداخت: پی‌یر دوراند، مدیر صندوق سرمایه گذاری در این باره گفت: تصور می‌کنم سعودی‌ها می‌خواهند به ترامپ اطمینان دهند تا در قبال ایران با شدت عمل کند. جالب خواهد بود که ببینیم سعودی‌ها واقعا چگونه عمل خواهند کرد و چه مدت می‌توانند تولید بالا را حفظ کنند. به نظر می‌رسد تغییر حکومت ایران، اولویت شماره یک برای سعودی‌ها است.

آمریتا سن، تحلیلگر نفت در شرکت "انرژی اسپکتس" نیز گفت: اگرچه در تئوری سعودی‌ها ظرفیت تولید دارند اما این میزان افزایش تولید پول و زمان حداکثر یک سال خواهد برد.

گری راس، مدیر تحلیل نفت جهانی در "اس اند پی گلوبال" اظهار کرد: سعودی‌ها دو میلیون بشکه در روز ظرفیت شناور برای رساندن تولیدشان به ۱۲ میلیون بشکه در روز ندارند. آنها می‌توانند حداکثر ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کنند و حتی این میزان تولید، سیستم آنها را تحت فشار قرار می‌دهد.

وی در ادامه افزود: کاهش احتمالی تولید در ایران و اختلالات عرضه در ونزوئلا و لیبی ممکن است دنیا را بدون افزایش تولید عربستان، با دو میلیون بشکه در روز کمبود عرضه مواجه کند.

اوله هانسن، مدیر تحقیقات کالا در ساکسو بانک گفت: ما یک سیگنال قوی از سوی دو تولیدکننده از سه تولیدکننده بزرگ جهان برای محدود کردن روند رشد قیمت‌های نفت می‌بینیم. با موافقت روسیه با افزایش تولید، ما شاهد افزایش مداخله سیاسی در تعیین قیمت نفت هستیم. موافقت عربستان سعودی با چنین درخواستی این ریسک را ایجاد می‌کند که نقش اوپک تقلیل پیدا کند و عربستان، روسیه و آمریکا بازار نفت را کنترل کنند.

وی در ادامه افزود: بر این باور نیستم که سعودی‌ها بتوانند تولیدشان را به ۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهند اما آنها می‌توانند صادراتشان را با استفاده از ذخایرشان، بالا ببرند. با این حال این امر تنش‌ها در خاورمیانه را بالا می‌برد و ممکن است بحران به نقطه ای برسد که دو میلیون بشکه در روز افزایش تولید کافی نباشد.

جیووانی استانوو، تحلیلگر کالا در "یو بی اس" نیز اظهار کرد اگرچه توییت ترامپ درباره میزان افزایش تولید نفتی که وی مایل است از سوی سعودی‌ها ببیند روشن است، اما بیانیه خبرگزاری دولتی عربستان مبهم بود و به هیچ حجم افزایشی اشاره نکرده بود.

به نظر می‌رسد این بیانیه نشان می‌دهد که عربستان آماده است اما نخست مایل است ببیند اختلالات بزرگ اتفاق بیافتد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین