کد خبر: ۵۳۲۳۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲

دست‌های پنهان قطع می‌شوند؟

سکه ارزان می‌شود، بعد تقاضا برای دلار بالا می‌رود، دلار گران می‌شود، سکه مسیر نزولی در پیش می‌گیرد اما یکباره ...
آفتاب‌‌نیوز :
کم‌کم دارد ثابت می‌شود که معدود افرادی نقش اصلی را در هجوم به بازارها و رشد قیمت دلار و سکه ایفا می‌کنند و ظاهرا قصد ندارند از این دو بازار دست بردارند. بعد از چند روز پرالتهاب در بازار ارز که منجر به اعتراض بازاریان شد، تا حدودی شاهد کاهش تقاضا و قیمت ارز در روزهای اخیر بودیم اما قیمت طلا و سکه روند صعودی به خود گرفته است. در حالی که سکه به کمتر 2 میلیون و 900 هزار تومان رسیده بود، امروز مجددا از خط 3 میلیون تومان عبور کرد اما واقعا چه کسانی در این آشفته بازار نقش ایفا می‌کنند؟ معاون سازمان توسعه تجارت معتقد است که شناسایی این افراد کار سختی نیست.

پول‌های سرگردان عامل گرانی

در پی افزایش قیمت برخی از محصولات در بازار و اینکه گفته می‌شود حتی برخی از کالاهایی که با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود، با ارز آزاد فروخته شده و با افزایش قیمت همراه شده‌اند، محمدرضا مودودی - معاون سازمان توسعه تجارت - به ایسنا اینگونه توضیح داد که به نظر می‌رسد نقدینگی سرگردانی که در کشور وجود دارد و این ظرفیت را برای ایجاد شوک در اقتصاد و بازار دارد و یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت‌ها و تورم کنونی است. او می‌گوید: وقتی گفته می‌شود که صدها هزار سکه توسط گروه کوچکی از بخش خصوصی خریداری می‌شود، شناسایی کردن آن و درآمد ناگهانی‌اش که باعث برهم زدن بازارهای مختلف از ارز تا خودرو، سکه و ... می‌شود، کار سختی نیست.

لوازم‌خانگی ۴۳ میلیون یورو ارز دولتی گرفت باز هم گران شد!

روز گذشته اعلام کردیم که قرار است در ایسنا مغایرت قیمت کلاهایی که از ارز 4200 تومانی استفاده کردند را شفاف به مردم اعلام کنیم؛ در اولین روز از اعلام لیست این شرکت‌ها قیمت کره، برنج و موبایل را بررسی کردیم و به مغایرت‌هایی رسیدیم. امروز هم به بازار لوازم خانگی سر زدیم و مشخص شد در حالی که قیمت لوازم خانگی از ابتدای اردیبهشت‌ماه افزایش پیدا کرده و سازمان حمایت نیز بارها آن را تخلف و فاقد وجاهت اعلام کرده است، بر اساس لیست منتشر شده از سوی بانک مرکزی، بالغ بر ۲۳۰ شرکت بیش از ۴۳ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات بیش از ۱۵ قلم لوازم‌ خانگی دریافت کرده‌اند.

سکه ۳ میلیون تومان/بازار قابل پیش‌بینی نیست

کاهش قیمت جهانی طلا و همچنین کاهش تقاضا و کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر، قیمت سکه را به کمتر از دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش داد اما از دیروز با توجه به افزایش تقاضای مجدد و همچنین قیمت ارز، قیمت طلا و سکه رو به افزایش گذاشت؛ به طوری که امروز قیمت سکه تمام به سه میلیون تومان رسیده است. محمد کشتی‌آرای ـ عضو اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر ـ می‌گوید با توجه به نوسان قیمت ارز و عرضه و تقاضا، حتی برای یک ساعت آینده نمی‌توان قیمت سکه و طلا را پیش‌بینی کرد.

قیمت برخی لپ‌تاپ‌ها تا پایان هفته کاهش می‌یابد + اسامی

لپ‌تاپ، تبلت و گوشی از جمله کالاهای وارداتی هستند که ارز رسمی دریافت کردند. بر این اساس لپ‌تاپ‌هایی که با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند، از برندهای ایسوس، ایسر و لنوو هستند که با توجه به افزایش قیمت‌های نامعقول قرار است با نظارت اتحادیه فناوران تا پایان هفته، قیمت آن‌ها کاهش یابد. در این گزارش می‌توانید لیست لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌هایی که از دلار 4200 تومانی استفاده کردند را ببینید.

واسطه اقتصادی و رانت‌خوار ستون پنجم و عامل نفوذی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز با بیان اینکه واسطه اقتصادی و رانت‌خوار ستون پنجم و عامل نفوذی برای به‌هم زدن نظم کشور است، گفت: وقتی جوانی کسب و کار نوپا راه می‌اندازد و می‌بیند که یک فردی با یک حرکت ظرف دو هفته ۳۰ میلیارد تومان پول به دست می‌آورد، دیگر چه انگیزه‌ای برای او باقی می‌ماند.

دلیل مغایرت لیست وزیر ارتباطات با بانک مرکزی

فهرست منتشرشده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از شرکت‌های واردکننده گوشی که ارز را با قیمت رسمی دریافت کردند، با فهرست اعلامی از سوی بانک مرکزی تفاوت‌هایی دارد؛ وزیر ارتباطات اختلاف آماری بین دو لیست را به دلیل تفاوت تاریخ بین دو گزارش منتشرشده می‌داند.

چرا بانک‌ مرکزی لیست کامل را اعلام نمی‌کند؟

انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز رسمی برای واردات کالا در حالی با جای خالی تعداد زیادی از واردکنندگان واکنش‌هایی از سوی دو دستگاه ذیربط همراه بود که اکنون این سوال مطرح است که اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت لیست کامل را در اختیار بانک مرکزی قرار داده است، چرا این بانک اسامی را سانسور شده و به طور محدود منتشر کرده است؟

مسافران سرگردان شایعات ارزی شدند

پرداخت حدود ۱۰۰۰ یورو به مسافران با نرخ رسمی که برای کشورهای هم‌مرز و مشترک‌المنافع تا ۵۰۰ یورو تعیین شده، موضوعی است که در سیاست جدید ارزی دولت از ۲۱ فروردین ماه سال جاری به مرحله اجرا درآمده است. بر این اساس مسافران می‌توانند ویزا و بلیت و سایر مدارک این میزان ارز را با نرخ دولتی که برای دلار ۴۲۰۰ تومان و یورو تا ۵۰۰۰ تومان است، دریافت کنند. در حالی اختلاف قیمت این ارز با بازار آزاد (دلار حدود ۸۴۰۰ و یورو حدود ۹۶۰۰ تومان) موجب ایجاد رانت و حواشی شده است، ‌که اخیرا شایعاتی در فضای مجازی و با منابع نامشخص مطرح می‌شود، مبنی بر اینکه قرار است ارز مسافرتی تا پایان تیرماه به طور کامل حذف شود.

دل به افزایش نرخ سود بانکی نبندید

به گزارش ایسنا،  در شرایطی که اقتصاددانان عامل اصلی جهش ارزی را سودهای موهوم بانکی که منجر به سه برابر شدن نقدینگی شده می‌دانند، یکی از فعالان اقتصادی در روزهای گذشته گفته بود که برای کنترل بازار سکه و ارز باید سود بانکی را مجددا افزایش دهیم. اما اخیرا رییس کل بانک مرکزی آب پاکی را روی دست مطرح کنندگان این موضوع ریخته است. ولی‌الله سیف این گمانه‌زنی‌ها را کاملا رد کرده و بنابراین دیگر نباید منتظر افزایش نرخ سود در شرایط فعلی بود؛ هرچند که کاهش آن هم فعلا منتفی است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
عمرا اگر قطع شود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین