کد خبر: ۵۳۲۳۸۹
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲

جنوب داغ است، مسئولان گرمازده می‌شوند!

گرچه همه‌ شهرهای نوار مرزی شمال غربی، غرب و جنوب‌غربی با دو مشخصه و دو پدیده‌اجتماعی که به مساله ای امنیتی تبدیل شده است دست و‌پنجه نرم کرده و می‌کنند اما همه خوزستان را با این دو مشخصه می‌شناسند. دو مشخصه که شناسنامه تک تک مردم خوزستان شده‌اند. آری «جنگ» و «ریزگرد».
آفتاب‌‌نیوز :
سهم مردم نوار مرزی از دهه 60 تا کنون تحمل سختی این شرایط است. اما امروزه مردم خوزستان با یک پدیده‌ امنیتی دیگر روبرو شده‌اند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این پدیده که بیش از آنکه مثل جنگ یا ریزگردها به عوامل بیرونی مرتبط باشد به عدم مسئولیت پذیری و سوء‌مدیریت و ناکارآمدی داخلی مرتبط است. موضوع این گزارش «بحران آب» است. از خوانندگان نیز می‌خواهیم که بین «کم‌آبی» به‌ ‌مثابه پدیده اقلیمی و «بحران آب» فرق بگذارند چون این دو، موضوعات کاملا متفاوتی هستند. اینگونه به نظر می‌رسد که معضل آب از مرحله هشدار گذشته است. نه تنها ایران بلکه بسیاری از شهرهای جهان همین حالا با خطر جدی تامین آب آشامیدنی مواجه هستند. جهان با بحران کم آبی روبروست. در سال‌های اخیر به‌دلیل مصرف بی‌رویه منابع آب در کنار تغییرات اقلیمی، شهرها و کشورهای مختلف با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند. برای جدی بودن این بحران همین کافیست که بر اساس معیارهای تعریف شده از سوی سازمان ملل، هر کشوری مجاز است ۲۰ درصد از منابع آب‌های تجدیدپذیر خود را در سال استفاده کند. خط قرمز استفاده از آب‌های تجدیدپذیر ۴۰ درصد است. اگر کشوری ۸۰ درصد از منابع آب‌های تجدیدپذیر خود را استفاده کند، درگیر بحران حاد آب است. ایران سالانه ۱۱۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کند. سازمان ملل برای این حد از استفاده حتی عنوانی پیش‌بینی نکرده است. چندی‌ست که «آب» خرمشهر و آبادان به دلیل شور بودن قابل خوردن نیست. مردم نیز به این وضعیت معترض هستند. انتظار می‌رفت مسئولین مربوطه در این چند روز که مردم به این شرایط معترض شدند به خوزستان رفته و مشکلات را از نزدیک از زبان خود مردم خوزستان می‌شنیدند و در رفع آن اقداماتی صورت می‌دادند، اما گویا اگر حضور می‌یافتند، داغی خوزستان مسئولین را گرمازده می‌کرد. درگیری‌ها در این شهرها شدت گرفته و دست به اعتراض زده اند. خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز در این رابطه نوشت از ساعت ۱۱ شب یک‌شنبه، تجمعاتی در شهرهای خرمشهر و آبادان و سربندر و چند شهر دیگر انجام شده‌ که در این تجمعات «شعارهای انتقادی» سر داده‌اند. طی اخبار منتشر شده توسط این خبرگزاری «در این تجمع پلیس و نیروهای امنیتی اقدام به متفرق کردن تجمع‌کنندگان کردند که برخی از این افراد با پرتاب اشیاء و سنگ با ماموران انتطامی درگیر شدند». 

تنها 3 درصد آب های جهان قابل آشامیدن است

«سه چهارم کشور در ناحیه کاملا خشک قرار دارد و بارش‌هایی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر را تجربه می‌کند که بخش مهمی از شهرنشینی و معادن در این مناطق قرار دارند». این سخن سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو در اشاره به خشک‌سالی‌های چند سال گذشته است. با وجود اینکه ۷۰ درصد کره زمین با آب پوشیده شده اما تنها ۳ درصد از این آب‌ها قابل آشامیدن است و رقابت برای این برای تامین آب جمعیت بیش از هفت میلیاردی جهان بیشتر شده است. بیش از یک میلیارد نفر در جهان دسترسی به آب پاکیزه ندارند و ۲/۷ میلیارد نفر دیگر نیز دست‌کم یک ماه در سال دچار کمبود آب هستند. یکی از کشورهایی که با «هشدار کمبود آب» روبرو شده است ایران است. با توجه به فیلم‎ها گزارش‌ها حکایت از آن دارد که تجمعات و اعتراض‌هایی که جنبه حمایت از اعتراضات خرمشهر به وضعیت آب آشامیدنی این شهر دارد، با توجه به گزارش‌ها و فیلم‌های منتشر شده در برخی دیگر از شهرهای استان خوزستان ادامه پیدا کرده‌ و تجمعاتی در اهواز، ماهشر و سربندر صورت گرفته ‌است. گزارش‌ها و فیلم‌هایی از «درگیری» بین تجمع کنندگان و نیروهای امنیتی شهرهای خوزستان منتشر شده که نشان می‌دهد اعتراض‌ها و تجمع‌هایی در حمایت از مردم خرمشهر در شهر اهواز، مرکز استان خوزستان ادامه پیدا کرده،‌ گرچه روزنامه همدلی نمی‌تواند صرفا این فیلم‌ها را تایید کند. اما وزیر کشور در نشست خبری خود از تیراندازی و زخمی شدن یک نفر در جریان این درگیری‌ها خبر داد. 

قرار مردم تجمع مسالمت آمیز بود

یک شاهد عینی که در منطقه درگیری حضور داشت، با بیان اینکه تلاش نیروی انتظامی برای آرام کردن مردم معترض بود در گفت‌وگو با رویداد 24 گفت: « شاهد بودم که هم از مردم عادی و هم از افراد نیروی انتظامی زخمی شدند که آن‌ها را به مراکز درمانی منتقل می‌کردند. در مورد بازداشتی‌ها هم باید بگویم اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم و نمی‌دانم که آیا در این اعتراضات افرادی را بازداشت کرده‌اند یا نه». 

البته قرار بر این بوده که همانند روزهای گذشته ساعت 7 بعدازظهر مردم تجمع مسالمت‌آمیزی انجام دهند و طبق گفته‌ این شاهد عینی: «همه فکر می‌کردیم این اعتراضات همانند روزهای قبل با شعار به پایان می‌رسد، اما یک ساعت پس از شروع اعتراضات و در ساعت 8 بود که شرایط به یکباره ملتهب شد». 

با این حال علی ساری، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی، به ایسنا گفته در حال حاضر شهرهای استان خوزستان، به‌ویژه خرمشهر و آبادان، با حادترین شرایط از لحاظ کمبود آب روبه‌رو هستند که باعث بروز تجمعات مردمی شده‌است. این نماینده مجلس ایران گفت علاوه بر اهواز، مشکل کمبود آب در کارون، باویه، حمیدیه و سوسنگرد نیز وجود دارد». 

نبود آب شیرین کن

شامگاه شنبه گزارش‌هایی در مورد وقوع درگیری، خشونت و شنیده شدن صدای تیراندازی در خرمشهر منتشر شد. از جمله در ویدئوهایی که روزنامه همدلی دریافت کرده است، صدای تیراندازی شنیده می‌شود و شماری از معترضان نیز برای در امان ماندن از گازاشک‌آور، آتش روشن کرده‌اند. در یکی از ویدئوها که در ساعات روشن‌تر روز ضبط شده بود، ماموران انتظامی با جمعیت پرشماری درگیر شده‌اند و خبر از مرگ یک نفر در این تجمعات می دادند. در حالی که وزیر کشور ایران «گزارش‌ها در مورد مرگ یک نفر» در جریان اعتراضات را تکذیب کرد و تنها زخمی شدن شماری از تجمع‌کنندگان را تایید کردند.

با وجود انتشار گزارش‌ها در مورد ادامه اعتراضات در برخی شهرهای استان خوزستان، مقام‌های دولتی از «رفع بحران آب» سخن گفته‌اند. مدیران اداره آب و فاضلاب در آبادان و خرمشهر گفتند که بحران آب در این دو شهرستان «به‌طور کامل رفع شده‌است». اما تجمعات در چندین شهر نشان از این دارد که در این استان یک بحران وجود دارد و ان بحران مدیریت آب است. یکی از این بحران های مدیریتی نبود یک آب‌شیرین کن است. کما اینکه نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفته کشورهای اطراف ایران از دستگاه‌های آب شیرین‌کن استفاده می‌کنند «اما چنین موضوعی در کشور ما نادیده گرفته شده‌است».

در واکنش به این اعتراضات مقام‌های دولت ایران وعده داده‌اند که طرح پروژه‌های آبرسانی تا ۱۵ تیر ماه به پایان رسیده و «آب نوشیدنی با کیفیت» در اختیار شهروندان قرار گیرد. اما از زمان شکل گیری و انجام این اعتراضات و درگیری ها در خوزستان تا‌کنون هیچ مقام مسئولی از جانب هیچ وزارت‌خانه ای به این منطقه اعزام نشده و به آنجا نرفته اند.در سال‌های گذشته برای مدیریت نیاز روزافزون آب، ساده‌ترین راه یعنی سد سازی را انتخاب کردند. برابر اطلاعات منتشر شده توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران (وابسته به وزارت نیرو)، تا کنون در ایران ۵۹۰ سد به بهره‌برداری رسیده‌، ۱۳۵ سد دیگر در دست ساخت و ۵۴۶ سد نیز در دست مطالعه هستند که در صورت اتمام ساخت تمام سدها، تعداد کل سدهای کشور به یک هزار و ۲۷۱ سد خواهد رسید. میزان حجم آب خروجی از سدهای ایران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۱) تاکنون ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب گزارش شده است که در مقایسه با سال آبی گذشته ۱۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. طبق آمار رسمی «میزان آب خروجی از سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، ۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده است». 

فارغ از همه این بحث ها نکته جالب ماجرا اینجاست که هنوز هیچکدام از مسئولان اجرایی برای همدردی به جنوب سفر نکرده، این در حالی است که گزارش‌های رسیده از جنوب حاوی این نکته است که مردم خوزستان در انتظار این بوده اند که حداقل یکی از مدیران اجرایی برای همدردی با آنها به این خطه تاریخی و همیشه سوزان سفر کند... باور کنید جای این طنز خالی است که مسئولان به جنوب نمی روند تا شاید گرما زده نشوند! 

منبع: روزنامه همدلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین