کد خبر: ۵۳۲۴۳۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
مسئولان قدر نجابت مردم را بدانند/ ادعای کارهای اقتصادی مراجع باید دقیق و مستند باشد

سیداحمد خاتمی: اقبال جوانان به نماز جمعه در حدی کاهش پیدا کرده است

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: آنچه از خبرگان می‌آید این است که از مسئولان محترم می‌خواهیم قدر نجابت این مردم را بدانند و برای حل مشکلات مردم از تمام توان مایه بگذارند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در نشست خبری با حضور خبرنگاران با اشاره به گزارش فعالیت هیات رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان در دوره پنجم گفت: نگاه برخی این است که مجلس خبرگان رهبری فقط سالی دو جلسه دارند. این گزارش تصحیح می‌کند این نگاه را که چنین نیست. جلسات این مجلس در طول سال فعال است، لازم است مردم بدانند بر اساس ماده ۲۱ آیین‌نامه مجلس خبرگان، طول هیات رئیسه دو سال است در پایان هر دوره مجددا برای هیات رئیسه رای‌گیری می‌شود. بنابراین در طول هشت سال چهار مرتبه انتخابات تکرار می‌شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از خبرگزاری ایلنا؛ وی افزود: انتخابات هیات رئیسه در اسفند ماه برگزار شد چون فرصت نشد انتخابات کمسیون‌ها در شهریور ماه شکل خواهد گرفت. هیات رئیسه ۲۰ جلسه داشته از اول اجلاس ما جلسه‌ای مشترک با کمیسیون‌ها داریم که نیمی از خبرگان در آن شرکت می‌کنند. تاکنون سه جلسه داشتیم و چهارمین جلسه چهارم مرداد ماه سال آتی در تهران برگزار می‌شود

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: کمیسیون تحقیق ۱۲ جلسه داشته کمسیون اصل ۱۳۷ ، ۱۱ جلسه داشته کمیسیون آیین نامه ۱۳ جلسه داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین طرح‌ها، طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان است که در صورت تصویب نهایی برخی خلا‌ءهای موجود برطرف می‌شود،‌گفت: این فعلا طرح کمیسیون آیین‌نامه است. باید در صحن مجلس خبرگان رای بیاورد. مجلس شورای اسلامی گفته برای نام‌نویسی کسی که می‌خواهد کاندیدای مجلس یاشد باید کارشناسی ارشد باشد در آیین نامه فعلی چنین چیزی برای خبرگان نیست. برخی از افراد می‌رفتند مجلس نام بنویسند می‌گفتند کارشناسی دارید می‌گفتند نه می‌گفت پس برویم خبرگان.  در این طرح گفته برای نام نویسی در خبرگان باید مدرک سطح چهار حوزه را داشته باشد.

خاتمی با اشاره به اینکه کمیسیون سیاسی و اجتماعی ۴۱ جلسه داشته و از فعال‌ترین کمیسیون‌ها بوده از جمله برگزاری کارگروه و کمیته فرهنگی و سیاسی حدود ۶۰ جلسه بوده است، یادآور شد: در این جلسات مسئولان عالی‌رتبه تشکیلات سیاسی، فرهنگی و امنیتی دعوت شده و از آنها توضیحاتی خواسته شده است. ارسال جزوه‌های تخصصی و تحلیلی مبتنی بر نظرات کارشناسی مدعوین داشتیم، بیش از ده جزوه با موضوعات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بوده است.

وی افزود: کمیسیون پاسداری از ولایت فقیه ۱۴ جلسه داشته و گزارش هیات اندیشه‌ورز پس از بیانات رهبر در باب تشکیل این هیات در مجلس خبرگان برای شکل دادن به مطالبات بر مبنای اهداف انقلاب اسلامی با اهتمام آقای جنتی و هیات رئیسه تشکل شده است. این هیات مقدماتی ۱۳ جلسه داشت آنچنان که گفته شد هیات اندیشه‌ورز را صحن علنی انتخاب می‌کنند و این هیات شکل گرفت و تا الان غیر از ۱۳ جلسه مقدماتی ۱۱ جلسه هیات اندیشه ورز بوده در این جلسات ساخت و ساز و کار اجرایی و موضوعات دارای اولویت مشخص شد. این موضوعات دین و فرهنگ،  علم و فناوری،  حقوقی قضایی،  اقتصادی،  سیاسی و اجتماعی است. این هیات مرکب از اعضای داوطلب مجلس خبرگان و جمعی از کارشناسان و صاحب نظرات حوزوی و دانشگاهی است.

وی افزود: زمان اجلاس آینده مجلس خبرگان ۱۳-۱۴-۱۵ شهریور ماه ۹۷ خواهد بود.

خاتمی با بیان اینکه مطالبم را با رئیس مجلس خبرگان رهبری هماهنگ کردم و موضع این مجلس در مسائل روز است، گفت: دشمنان این ملت تصریح می‌کنند که در صدد براندازی هستند تا قبل از این به این صراحت نمی‌گفتند. تحریم اقتصادی،  چالش فرهنگی،  چالش سیاسی همه در این راستا است. ولی آنچه باور مجلس خبرگان رهبری است و به یاری خدا بزرگان مجلس همه قبول دارند، قطعا دشمن ناکام است. با این رهبری هوشیار، دورنگر و آینده اندیش و بزرگی که توانسته تاکنون این کشتی انقلاب را به ساحل نزدیک کند و با این مردم همراه، دشمنان راه به جایی نمی‌برند.

وی گفت:  مردم ما مشکل دارند و نمایندگان خبرگان که منتخب مردم هستند با تمام وجود مشکلات مردم را لمس می‌کنند. آنچه از خبرگان می‌آید این است که از مسئولان محترم می‌خواهیم قدر نجابت این مردم را بدانند و برای حل مشکلات مردم از تمام توان مایه بگذارند. گره‌های مردم را تا به آن برخورد می‌کنند در پی حل آن باشند.

خاتمی با بیان اینکه دشمن در پی پمپاژ ناامیدی است و به عنوان خط استراتژیک دشمن است که مردم را از آینده این انقلاب اسلامی ناامید کنند، گفت: حقیقت این است که آینده کشور آینده روشنی است. ما در این چهل سال مشکلاتی به مراتب سخت‌تر از مشکلات کنونی داشتیم. در هشت سال دفاع مقدس با دنیای استکبار جنگیدیم مردم ما جنگیدند. زمانی بر این ملت گذشت که سیلوها جارو شد و گندمی نبود. آن دوره با موفقیت به پایان رسید. این مشکلات هم به یاری خدا پشت سر گذاشته خواهد شد متنها راه برون رفت چند چیز است؛ اول وحدت و همدلی حول محور ولایت و وحدت مسئولان با هم. در این شرایط مسئولان خوب می‌دانند با هر تریبونی و رسانه‌ای صحبت نکنند و مشکلات را در جلسات خصوصی و صمیمانه حل کنند و به مردم نکشانند.

وی خاطرنشان کرد: همراهی مردم با مسئولان برای حل مشکلات ضروری است. مردم هم باید کمک کنند وقتی مسئولان می‌گویند مشکل کمبود آب داریم و تقاضا دارند اسراف نشود، در تابستان مشکل برق داریم و مردم باید همراهی کنند ما یک کشور و رهبر داریم و مسئولان در پی کمک هستند. واقع‌بین باشیم، اشرافی‌گری سم است از ناحیه هر مسئولی باشد، همه مسئولان را اشرافی نبینیم. مسئولان خدوم و ساده‌زیست و همراه مردم را ببینیم که شبانه روز در خدمت مردم هستند.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: نکته بعدی خودباوری است، خودباوری ملی و خودباوری فردی؛  خودباوری جواب داد که در جام جهانی ورزشکاران ما در مجموع خوش درخشیدند به برکت این خودباوری مقام رهبری از این‌ها تجلیل کردند، مسئولان تجلیل کردند و مردم تجلیل کردند، این یک برکت خودباوری است در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی این خودباوری نعمتی برای حل مشکلات است.

وی با تاکید بر اینکه حلال مشکل در عرصه کنونی مدیریت جهادی است، گفت: مدیریتی که همراه با خستگی‌ناپذیری باشد یک اصلی است که تجربه هم شده و با مدیریت جهادی است که می‌توان از گردنه‌های مشکل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی عبور کرد.

خاتمی ادامه داد: نکته بعد این است که نسخه پیروزی نسخه مقاومت و ایستادگی است، این صریح قرآن‌ است. به گفته رهبری فایده تسلیم به مراتب بیش از ایستادگی و فایده ایستادگی صدها برابر تسلیم است. به یاری خدا مردم با مقاومت و خستگی‌ناپذیری این بار هم  دشمن را ناکام خواهند گذاشت و باور داریم با این رهبر صالحی که خدا عنایت کرده و با این مردم همراه مشکلی پیش رو نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مصادیق کار هیات اندیشه‌ورز گفت: دستور کار همین‌ها هست از دین و فرهنگ شروع شده و در رابطه با مسائل دینی و اینکه آیا در این عرصه‌ها پیشرفت و پس رفت و توقفی بوده یا نه بررسی می‌شود. متنها وقتی به نتیجه رسید خدمت رهبری داده می‌شود و با اجازه ایشان رسانه‌ای می‌شود.

خاتمی در مورد وضعیت اقتصادی کشور و راهکار مجلس برای کمک به دولت گفت: مجلس خبرگان رهبری یک نهاد اجرایی نیست، ولی مجلس خبرگان با همه مسئولان نظام هرکاری که از دستش بر بیاید برای حل مشکلات اقتصادی مردم انجام می‌دهد. اعضای مجلس خبرگان شخصیت‌های برجسته هر استان هستند. در این مشکل اینکه مردم را توجیه کنند و مسائل را تبیین کنند و اینکه به مردم بگویند شما چهل سال با بصیرت پیش رفتید مراقب باشید دشمن موج سواری نکند و دشمن در پس موج سواری است هشدار می‌دهند و مدیریت می‌کنند تا جامعه در این فضای کنونی با مدیریت بتوانند در فضای آرام گره گشایی کنند.

وی در مورد دعوت به وحدت از سوی ریاست جمهوری گفت : ما استقبال می‌کنیم از هر سخنی که در آن دعوت به وحدت و مقاومت و اتحاد باشد. سخن درستی است هرکس بگوید لکن معتقد هستیم در رابطه با وحدت این وحدت محور می‌خواهد محور وحدت حبل الله است که این حبل در زمان ما حول محور ولایت است و باید زمینه‌های اختلاف را ایجاد نکرد و حریم همه را نگه داشت و منطقی سخن گفت.

خاتمی افزود: در جامعه ما اختلاف سلیقه بوده و هست و این لازمه جامعه آزاد است در این اختلافات باید قانونی و مودبانه و محترمانه سخن گفت تا زمینه‌های چالش پدید نیاید. هم دعوت به وحدت ستودنی است هم دعوت به مقاومت که دعوت قرآن است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به اینکه اخیرا شاهد کاهش اقبال جوانان به نماز جمعه هستیم برخی معتقدند که حوزه‌های علمیه ما آنطور که باید به روز نشده از سوی دیگر ورود برخی روحانیون و اطرافیان مراجع به امور اقتصادی به این فاصله دامن زده است توصیه شما برای کاهش این فاصله و اعتماد بیشتر جوانان به تریبون‌های نماز جمعه و حوزه‌های علمیه چیست، گفت: من اینجا به عنوان سخنگوی هیات رئیسه خبرگان صحبت می‌کنم و ورود به این حوزه‌ها وظیفه من نیست. به عنوان امام جمعه می‌گویم کلیت ندارد که بگوییم در همه نماز جمعه‌ها اقبال جوانان کاهش یافته است، بله در برخی نماز جمعه‌ها کاهش پیدا کردند

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: واقع بینانه‌اش این است که ببینیم رسانه در این عرصه چه نقشی دارد. واقعا برای تشویق مردم به حضور در نماز جمعه چه رسانه‌های شنیداری چه رسانه‌های دیداری و مکتوب نقش خود را ایفا کردند؟ در برابر این همه تهاجم و تخریب دین خود را ادا کردند؟  باید این را دید. باید تدبیر داشت می‌شود همین جاها هم نقش بیشتری به جوانان داد در ستادهای نماز جمعه جوانان متعهد و حزب اللهی شرکت کنند و طرح و برنامه بدهند و خودشان برنامه بدهند این یک راه است برای حضور جوانان.

وی ادامه داد: البته این عنصر را در نظر بگیریم که امامان جمعه می‌توانند با به روز و مختصر خطبه خواندن و گرمایش در زمستان و سرمایش در تابستان فضای خوبی در نماز جمعه فراهم کنند. پس کبرای کلی به قول ما طلبه‌ها که جوانان بریده‌اند از نماز جمعه کلیت ندارد. بله در حدی هست که باید تدبیر داشت کسانی که این نهاد را زیر سوال می‌برند اشتباه می‌کنند. این نهاد چهل سال محافظ انقلاب بوده و در طول این سال‌ها نماز جمعه ستاد بسیج مردم بوده در بحران‌هایی که در کشور می‌شود مثل زلزله‌ها نماز جمعه در حقیقت مردم را بسیج کرده است.

خاتمی ادامه داد: الان به یاری خدا این تریبون‌های نماز جمعه است که بصیرت افزایی می‌کند کسانی خود را رویاروی نماز جمعه نبینند نقد مقدمه کمال است ولی هم برکات نماز جمعه را ببینند هم پیشنهادات راهگشای خود را بیان کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره برخی کارهای اقتصادی روحانیون و اطرافیان مراجع هم گفت: من به شایعات دامن نمی‌زنم برخی از این حرف‌ها که درباره مراجع می‌گویند واقعا شایعه است آن بخشی هم که غیرشایعه است باید دقیق و مستند باشد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد دیدار رهبری و اظهارات ایشان از ضعف رسانه‌ای در مورد خبرگان گفت : این فرمایش مقام رهبری یک واقعیتی است که بسیاری از ما از نقش رسانه آنچنان که باید آگاه نیستیم. حقیقت این است که دشمنان با همین رسانه ضربه‌های خود را می‌زنند رسانه نقش تاثیرگذاری هم در عرصه حق دارد هم باطل. مقام رهبری به قوه قضائیه فرمود کار رسانه‌ای کنند و خدماتشان را بگویند و در برابر تهاجم دشمنان ساکت نباشند. اما اینکه آیا در مورد خبرگان هم این مشکل هست باید بگویم آری.

خاتمی ادامه داد: ما هیات رئیسه تصویب کردیم که برنامه‌ای هفتگی یا ماهیانه در رسانه در رابطه با خبرگان داشته باشیم برنامه‌سازی کنیم و خبرگان را معرفی کنیم. درست است که جلسات خبرگان غیر علنی است ولی به عنوان کسی که سه دوره است در این مجلس هستم بسیاری از نطق‌های قبل از دستور قابل انتشار است بسیاری مصوبات قابل انتشار است آیین نامه خبرگان به هیات رئیسه اختیار داده که هر بخشی را می‌خواهد رسانه‌ای کند.

وی گفت: ما باید به نقش رسانه واقف باشیم و برنامه‌ای  برای معرفی خبرگان داشته باشیم یقین دارم اگر برنامه‌سازی داشته باشیم مطالب پر محتوایی را مردم خواهند دید و در جریان قرار می‌گیرند اینکه هر طرح را چطور بررسی می‌کنیم و موافقان و مخالفان چه می‌گویند خبرگان و برخی نهادهای دیگر هم ضعف رسانه را دارند

خاتمی در مورد محدودیت سنی خبرگان گفت: در طرح جدید سن در نظر گرفته شده ولی گفته شده تا زمانی که توانایی کار را داشته باشند و زمان تعیین نشود اما از طرف مبدا که حداقل سن چقدر باشد تعیین شده است. مهم این است که مجلس خبرگان رهبری مجلسی است که رهبر تعیین می‌کند و باید ترکیبی داشته باشد که زمینه پذیرش در بین مردم باشد در این رابطه تدبیری اندیشیده شده که در مجلس مورد بحث قرار می‌گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
آرش
|
-
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
4
بعد خروجی این همه جلسه چی بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
2
وقتی می گوییم. اقبال جوانان به عبادت . کم شده. به معنای نزدیک شدن مارکسیست های روسیه به اهداف .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
1
0
خداییش این هم شد خبر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
1
همه دنبال. سکه. ارز. و....برای احتکار و سود اوری .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
1
1
خیره انشاله. ...
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
1
باید ببینیم عملکرد ما چی بوده که داریم....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین